1.4.2 KATA HUBUNG
Perkara | Keterangan |
Kata Hubung | Kata hubung merupakan perkataan yang bertugas untuk menghubungkan dua binaan ayat atau lebih untuk menjadi satu bentuk ayat majmuk. Kata hubung terbahagi tiga:- a) kata hubung gabungan. b) kata hubung pancangan. c) Kata hubungan berpasangan. |
1.4.2.1
Perkara | Keterangan | |||||||||
Kata hubung gabungan | Kata hubung gabungan ialah jenis kata yang menghubungkan dua klausa atau lebih yang sama tara sifatnya. Ayat yang terbentuk daripada kata hubung gabungan ialah ayat majmuk gabungan | |||||||||
Contoh kata hubung gabungan |
| |||||||||
contoh | Contoh ayat:- a) Aminah mengemas rumah dan ibunya membasuh. b) Tetamu itu bangun lalu turun ke serambi. c) Mereka mungkin pergi ke Johor atau ke Perak. d) Bukan Ali sahaja yang pemurah malahan anaknya juga dermawan. e) Ia berkata sambil merenung wajah temannya. f) Ahmad lulus ujian itu tetapi adiknya gagal. g) Wanita itu memeluk anaknya serta membelai rambutnya. i) Sampah itu dipungutnya kemudian dimasukkannya ke dalam tong sampah. Maksud kata hubung menghubung dua klausa atau lebih yang sama tara sifatnya ialah dua klausa berkenaan boleh berdiri sendiri tanpa perlu bantuan satu sama lain. Klausa ( i ) aminah mengemas rumah kata hubung gabungan ( ii) ibunya membasuh digunakan dan Apabila klausa menjadi ayat:- ( i ) Aminah mengemas rumah. ( ii) Ibunya membasuh. |
ANDA PERLU MEMAHAMI PERBINCANGAN TENTANG KATA
HUBUNGAN PANCANGAN KERANA FUNGSINYA
MELIBATKAN MEMANCANG DUA KLAUSA KECIL DAN KLAUSA BESAR
1.4.2.2
Perkara | Keterangan |
Kata hubung pancangan | Kata hubung pancangan ialah jenis kata yang menyambung klausa tak setara atau klausa pancangan pada klausa utama atau induk. Kata hubungan jenis ini terbahagi kepada tiga iaitu:- a) Kata hubungan pancangan relatif. b) Kata hubungan pancangan kompleman. c) Kata hubungan pancangan keterangan. |
1.4.2.2. (a) Kata hubung pancangan relatif | Kata hubungan pancangan relatif ialah perkataan yang berfungsi menghubungkan klausa utama dengan klausa kecil yang lain. Kata hubung relatif ialah ‘ yang’ |
Contoh | Contoh ayat:- a) Budak yang membaca itu adik saya. b) Buku yang dibeli oleh Ahmad itu buku sejarah. c) Mereka menonton drama yang disukai ramai. d) Jefri membeli novel Samad Said yang baru dipasarkan Huraian tentang fungsi kata hubung pancangan relatif:- a) Budak membaca itu ( klausa kecil ) + Budak itu adik saya ( Klausa induk) Kata hubung pancangan relatif ‘yang’ b) Buku yang dibeli Ahmad itu ( klausa kecil ) Kata hubung pancangan Buku itu buku sejarah ( klausa besar ) relatif ‘ yang' |
1.4.2.2 (b) Kata hubung pancangan kompleman | Kata hubung pancangan komplemen(KHPK) berfungsi menghubungkan klausa yang menjadi komplemen atau pelengkap klausa utama. Tiga kata hubung pancangan kompleman i) bahawa ii) supaya |
Contoh | a) Guru itu menyatakan bahawa muridnya sangat rajin. b) Mereka mengetahui bahawa Haji Ahmad saudagar besar. c) Kami sedar bahawa mereka bukan ahli persatuan. d) Basri pulang ke kampungnya untuk menziarahi nenek. e) Untuk memaksa dia hadir adalah tidak wajar. f) Ketua Jabatan mencadangkan supaya permohonan itu diterima. Huraian tentang fungsi kata hubungan pancangan kompleman:- a) Ayat pertama:- i) Guru itu menyatakan ( klausa kecil – tidak boleh berdiri sendiri) KHPK “ bahawa” ii) Muridnya sangat rajin ( klausa induk – boleh berdiri sendiri) 2. Ketua Jabatan mencadangkan. ( klausa kecil) KHPK “ Supaya” Permohonan itu diterima ( Klausa induk) Jelasnya, fungsi kata hubungan pancangan kompleman bahawa dan supaya memancangkan klausa kecil kepada klausa utama untuk menjadi ayat yang lengkap. |
1.4.2.2 (c) Kata hubung pancangan keterangan | Kata hubung pancangan keterangan berfungsi menghubungkan klausa yang menjadi keterangan pada klausa utama. Kata hubung pancangan keterangan adalah seperti:-
| ||||||||||||||||||||
contoh | Contoh penggunaan:- a) Pegawai itu sering dipuji kerana rajin bekerja. b) Pertunjukkan itu ditangguhkan sekiranya tiada sambutan. c) Kalau musuh menyerang, kami akan melawan. d) Ia bersorak terlalu kuat hingga serak suaranya. e) Sementara menanti padi masak, petani itu menanam jagung. f) Pencuri itu memasuki rumah itu ketika penghuninya sedang tidur. g) Walaupun kurang sihat, dia tetap menghadiri majlis usrah itu. h) Pertahanan negara perlu diperkuat agar keamanan sentisa terjamin. i) Orang tua itu berdoa semoga keluarganya sentiasa sihat. j) Kami akan merayu anda kata permohonan itu ditolak. Huraian fungsi kata hubung pancangan keterangan:- Kata hubung pancangan keterangan menghubungkan klausa yang menjadi keterangan utama seperti:- 1) Pegawai itu sering dipuji kerana rajin bekerja. pegawai itu sering dipuji ( klausa induk – boleh berdiri sendiri ) rajin bekerja ( klausa keterangan – klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa utama menggunakan kata hubung keterangan kerana. 2. Pertunjukkan itu ditangguhkan sekiranya tiada sambutan Pertunjukkan itu ditangguhkan ( klausa induk – boleh berdiri sendiri) tiada sambutan ( klausa keterangan- klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa utama menggunakan kata hubung keterangan sekiranya. |
1.5.3
1.4.2.3 Kata hubung pancangan berpasangan. | Kata hubung berpasangan digunakan secara berpasangan untuk menghubungkan dua ayat untuk membentuk ayat majmuk. kata hubung berpasangan tersebut seperti:-
| ||||||||||||
contoh | Contoh ayat:- a) Daripada berbual kosong, lebih baik aku mengulang kaji pelajaran. b) Baik Dollah mahupun Ramu, kedua-duanya berjaya melayakkan ke perlawanan akhir. c) Sungguhpun dia daripada keluarga miskin, namun dia tidak pernah mengharapkan bantuan daripada kawan-kawannya d) Berita itu entah betul entah tidak. Peringatan: Beberapa pasang kata hubung, iaitu kian.............. kian, makin ............... makin, dan semakin............semakin tidak boleh ditulis sembarangan walaupun ketiga-tiganya membawa maksud yang sama. Pasangan kata-kata tersebut tidak boleh ditukar menjadi seperti yang berikut: makin ... kian kian ... semakin kian ... makin semakin... makin semakin ... kian makin ... semakin Pasangan kata hubung tersebut dianggap salah dalam tatabahasa bahasa Melayu. |
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Razana atau Asmani sering dihukum kerana ponteng sekolah tetapi sikap, mereka tetap,
A B C
tidak berubah. Tiada kesalahan.
D
2 Bila tiba masa dan ketikanya akan saya terangkan perkara tersebut dengan teliti kepada kamu. Tiada kesalahan.
A B C D
3 Jangankan rumah, sebuah basikal pun tidak terbeli olehku dengan hasil pendapatan yang rendah ini. Tiada kesalahan.
A B C D
A B C D
4 Banyak nasihat dan teguran telah kami berikan kepadanya, walaupun sikapnya masih tidak berubah langsung
A B
malah makin buruk. Tiada kesalahan
C D
5 Sama ada pelajar lelaki mahupun pelajar perempuan diwajibkan menyertai kegiatan kokurikulum kecuali
A B C
mereka yang tidak sihat. Tiada kesalahan.
D
6 Kebanyakan penduduk kampung itu menyertai koperasi yang telah ditubuhkan kerana mereka, yakin bahawa projek
A B C
tersebut akan mendatangkan manfaat dalam jangka panjang. Tiada kesalahan.
D
7 Oleh kerana, malas bertanya, dan sikap malu, mereka tersesat di bandar raya Kuala Lumpur. TIada kesalahan.
A B C D
A B C D
8 Setiap pelajar perlulah berakhlak mulia serta berbudi bahasa agar supaya dihormati orang lain.
A B C
Tiada kesalahan.
D
9 Kendatipun hujan lebat dan angin kencang, namun dia tetap meneruskan pelayarannya mengelilingi dunia.
A B C
Tiada kesalahan.
D
10 Kereta dan berwarna merah itu tidak mampu dibelinya kerana harganya sangat mahal dan terhad
A B C
pengeluarannya. Tiada kesalahan.
D
11 Sama ada Azlan dan Azri hendaklah mengembalikan wang itu kepada Aminah. Tiada kesalahan.
A B C D
12 Setelah menyerahkan buku itu kepada pustakawan itu, maka Ramona berdedar daripada situ.
A B C
Tiada kesalahan
D
13 Azrai sangat gemuk tetapi adiknya kurus kering. Tiada kesalahan.
A B C D
Tiada ulasan:
Catat Ulasan