SELAMAT DATANG KE CIKGUMOHDRAMSUL. BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

TINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA ANDA KERANA ANDA MAMPU MEMPERKASAKAN BAHASA DAN BANGSA

SELAMAT MENGUNJUNGI BLOG INI YANG DIWUJUDKAN SEPANJANG SAYA MENGAJAR DI SMKASAS (PMR) SELAMA 12 TAHUN DAN KINI SETELAH LAMA TIDAK AKTIF KERANA SAYA BERTUGAS DI PPD PERAK TENGAH SAYA BERUSAHA MENGAKTIFKAN SEMULA BLOG BERKENAAN. KINI BLOG INI KHAS UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG, GELUNG PEPUYU, BOTA UNTUK PEPERIKSAAN PT3 ADA TAHUN 2017. SEMOGA BLOG INI DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK MENGGAPAI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN PT3, INSYAALAH.

Sabtu, 10 Mac 2012

Kata Tugas (Kata Hubung)

1.4.2   KATA HUBUNG

Perkara
Keterangan
Kata Hubung
Kata hubung merupakan perkataan yang bertugas untuk menghubungkan dua binaan ayat atau lebih untuk menjadi satu bentuk ayat majmuk. Kata hubung terbahagi
tiga:-
a)  kata hubung gabungan.
b)  kata hubung pancangan.
c)  Kata hubungan berpasangan.


1.4.2.1

Perkara
Keterangan
Kata hubung gabungan
Kata hubung gabungan ialah jenis kata yang menghubungkan dua klausa atau lebih yang sama tara sifatnya. Ayat yang terbentuk daripada kata hubung gabungan ialah ayat majmuk gabungan
Contoh kata hubung gabungan

dan
malahan
sambil
atau
kemudian
tetapi
serta
lalu

contoh
  Contoh ayat:-
a)  Aminah mengemas rumah dan ibunya membasuh.
b)  Tetamu itu bangun lalu turun ke serambi.
c)  Mereka mungkin pergi ke Johor atau ke Perak.
d)  Bukan Ali sahaja yang pemurah malahan anaknya juga dermawan.
e)  Ia berkata  sambil merenung wajah temannya.
f)  Ahmad lulus ujian itu tetapi adiknya gagal.
g) Wanita itu memeluk anaknya serta membelai rambutnya.
i)  Sampah itu dipungutnya kemudian dimasukkannya ke dalam tong sampah.

Maksud kata hubung menghubung dua klausa atau lebih yang sama tara sifatnya ialah dua klausa berkenaan boleh berdiri sendiri tanpa perlu bantuan satu sama lain.
Klausa  ( i )  aminah mengemas rumah     kata hubung gabungan
           ( ii)   ibunya membasuh              digunakan dan
Apabila klausa menjadi ayat:-
           ( i )  Aminah mengemas rumah.
           ( ii)  Ibunya membasuh.     
                                                                                                  


                            ANDA PERLU MEMAHAMI PERBINCANGAN TENTANG KATA
                                         HUBUNGAN PANCANGAN KERANA FUNGSINYA
                       MELIBATKAN MEMANCANG DUA KLAUSA KECIL DAN KLAUSA BESAR






1.4.2.2
Perkara
Keterangan
Kata hubung pancangan
Kata hubung pancangan ialah jenis kata yang menyambung klausa tak setara atau klausa pancangan pada klausa utama atau induk. Kata hubungan jenis ini terbahagi kepada tiga iaitu:-
a)   Kata hubungan pancangan relatif.
b)   Kata hubungan pancangan kompleman.
c)   Kata hubungan pancangan keterangan.
1.4.2.2. (a)
Kata hubung pancangan relatif

Kata hubungan pancangan relatif ialah perkataan yang berfungsi menghubungkan klausa utama dengan klausa kecil yang lain.
Kata hubung relatif ialah ‘ yang

Contoh
Contoh ayat:-
a)   Budak yang membaca itu adik saya.
b)   Buku yang dibeli oleh Ahmad itu buku sejarah.
c)   Mereka menonton drama yang disukai ramai.
d)   Jefri membeli novel Samad Said yang baru dipasarkan

Huraian tentang fungsi kata hubung pancangan relatif:-
a)  Budak membaca itu ( klausa  kecil )  +  Budak itu adik saya ( Klausa induk)


                                       Kata hubung pancangan relatif   ‘yang’

b) Buku yang dibeli Ahmad itu ( klausa kecil )         Kata hubung pancangan
    Buku itu buku sejarah ( klausa besar )                relatif ‘ yang'
                                                                                 
1.4.2.2 (b)
Kata hubung pancangan kompleman
Kata hubung pancangan komplemen(KHPK)  berfungsi menghubungkan klausa yang menjadi komplemen atau pelengkap klausa utama.
Tiga kata hubung pancangan kompleman     i)  bahawa
                                                                   ii)  supaya
Contoh
a)  Guru itu menyatakan bahawa muridnya sangat rajin.
b)  Mereka mengetahui bahawa Haji Ahmad saudagar besar.
c)  Kami sedar bahawa mereka bukan ahli persatuan.
d)  Basri pulang ke kampungnya untuk menziarahi nenek.
e)  Untuk memaksa dia hadir adalah tidak wajar.
f)  Ketua Jabatan mencadangkan supaya permohonan itu diterima.

Huraian tentang fungsi  kata hubungan pancangan kompleman:-
a) Ayat pertama:-
i)   Guru itu menyatakan   (  klausa kecil – tidak boleh berdiri sendiri)      KHPK “ bahawa”
ii)  Muridnya sangat rajin ( klausa induk – boleh berdiri sendiri)                                                                                                                                             


2.  Ketua Jabatan mencadangkan. ( klausa kecil)       KHPK “ Supaya”
     Permohonan itu diterima  ( Klausa induk)
Jelasnya, fungsi kata hubungan pancangan kompleman bahawa dan supaya memancangkan klausa kecil kepada klausa utama untuk menjadi ayat yang lengkap.






1.4.2.2 (c)
Kata hubung pancangan keterangan
Kata hubung pancangan keterangan  berfungsi menghubungkan klausa yang menjadi keterangan pada  klausa utama.
Kata  hubung pancangan keterangan adalah seperti:-

kerana
sungguhpun
walaupun
kalau
sementara
kendatipun
agar
ketika
semoga
sekiranya
andai kata
jika
setelah
hingga
jikalau
supaya
tatkala
semasa
meskipun
sewaktu
contoh
Contoh penggunaan:-
a)  Pegawai itu sering dipuji kerana rajin bekerja.
b)  Pertunjukkan itu ditangguhkan sekiranya tiada sambutan.
c)  Kalau musuh menyerang, kami akan melawan.
d)  Ia bersorak terlalu kuat hingga serak suaranya.
e)  Sementara menanti padi masak, petani itu menanam jagung.
f)   Pencuri itu memasuki rumah itu ketika penghuninya sedang tidur.
g)  Walaupun kurang sihat, dia tetap menghadiri majlis usrah itu.
h)  Pertahanan negara perlu diperkuat agar keamanan sentisa terjamin.
i)   Orang tua itu berdoa semoga keluarganya sentiasa sihat.
j)   Kami akan merayu anda kata permohonan itu ditolak.

Huraian fungsi kata hubung pancangan keterangan:-
Kata hubung pancangan keterangan menghubungkan klausa yang menjadi keterangan utama seperti:-
1)  Pegawai itu sering dipuji  kerana  rajin bekerja.
     pegawai itu sering dipuji ( klausa induk – boleh berdiri sendiri )
     rajin bekerja ( klausa keterangan – klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa
     utama menggunakan kata hubung keterangan kerana.
    
2. Pertunjukkan itu ditangguhkan  sekiranya  tiada sambutan
    Pertunjukkan itu ditangguhkan  ( klausa induk – boleh berdiri sendiri)
    tiada sambutan ( klausa keterangan- klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa
     utama menggunakan kata hubung keterangan sekiranya.














1.5.3
1.4.2.3
Kata hubung pancangan berpasangan.
Kata hubung berpasangan digunakan secara berpasangan untuk menghubungkan dua ayat
untuk membentuk ayat majmuk.
kata hubung berpasangan tersebut seperti:-
bukan sahaja             bahkan juga
 sama ada              atau
daripada                    lebih baik
baik                       mahupun
bukan saja                 tetapi juga
bagaimana             begitu juga
entah                         entah
kian                        kian
makin                        makin
semakin                  semakin
sedangkan                 inikan pula
jangankan               pun
contoh
Contoh ayat:-
a)    Daripada berbual kosong, lebih baik aku mengulang kaji pelajaran.
b)    Baik Dollah mahupun Ramu, kedua-duanya berjaya melayakkan ke perlawanan akhir.
c)    Sungguhpun dia daripada keluarga miskin, namun dia tidak pernah mengharapkan
       bantuan daripada kawan-kawannya
d)    Berita itu entah betul entah tidak.

Peringatan:
Beberapa pasang kata hubung, iaitu kian.............. kian, makin ............... makin, dan
semakin............semakin tidak boleh ditulis sembarangan walaupun ketiga-tiganya
membawa maksud yang sama. Pasangan kata-kata tersebut tidak boleh ditukar menjadi seperti yang berikut:
makin ... kian                         kian ... semakin               kian ... makin
semakin... makin                    semakin ... kian               makin ... semakin
Pasangan kata hubung tersebut dianggap salah dalam tatabahasa bahasa Melayu.



LATIHAN PENGUKUHAN

A.   Ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu      mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1    Razana atau Asmani sering dihukum kerana ponteng sekolah tetapi  sikap, mereka tetap,
                     A                                             B                                   C
      tidak berubah. Tiada kesalahan.
                                     D
2    Bila tiba masa dan ketikanya akan saya terangkan perkara tersebut dengan teliti kepada kamu. Tiada kesalahan.
        A                         B                                                                                 C                                             D
3    Jangankan rumah, sebuah basikal pun tidak terbeli olehku dengan hasil pendapatan yang rendah ini.   Tiada kesalahan.
              A
                                                                      B                                             C                               D
4    Banyak nasihat dan teguran telah kami berikan kepadanya, walaupun sikapnya masih tidak berubah langsung
                                A                                                                      B
      malah makin buruk. Tiada kesalahan
         C                                      D
5    Sama ada pelajar lelaki mahupun pelajar perempuan diwajibkan menyertai kegiatan kokurikulum kecuali
              A                                 B                                                                                                              C
      mereka yang  tidak sihat. Tiada kesalahan.
                D                                           
6  Kebanyakan penduduk kampung itu menyertai  koperasi  yang telah ditubuhkan kerana mereka, yakin  bahawa  projek
                                                                                                                               A                                             B                                         C
     tersebut  akan mendatangkan manfaat  dalam jangka panjang.  Tiada kesalahan.
                                                                                                                           D
7  Oleh kerana, malas bertanya, dan sikap malu, mereka tersesat di  bandar raya Kuala Lumpur. TIada kesalahan.
           A                                 B                                                     C                                           D
8  Setiap pelajar perlulah berakhlak mulia serta berbudi bahasa agar supaya dihormati  orang lain.
                              A                                     B                                     C
    Tiada kesalahan.
                   D
9  Kendatipun hujan lebat dan angin kencang, namun dia  tetap meneruskan pelayarannya mengelilingi dunia.
          A                                   B                                       C
    Tiada kesalahan.
           D
10  Kereta dan berwarna merah itu tidak mampu dibelinya kerana harganya sangat mahal dan terhad
             A                       B                          C
      pengeluarannya. Tiada kesalahan.
                                             D

11  Sama ada Azlan dan Azri hendaklah mengembalikan wang itu kepada Aminah.  Tiada kesalahan.
                                 A                                     B                                 C                              D

12 Setelah menyerahkan buku itu kepada pustakawan itu, maka Ramona berdedar daripada situ.
          A                                              B                                    C                           
     Tiada  kesalahan
               D

13 Azrai sangat gemuk tetapi adiknya kurus keringTiada kesalahan.
                  A                    B                               C                  D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan