BAB 5 PENGIMBUHAN
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||
PENGIMBUHAN | Pengimbuhan merupakan salah satu cars proses pembentukan perkataan yang paling penting dalam bahasa Melayu. Melalui pengimbuhan akan wujud pelbagai perkataan baharu yang mendokong makna yang baharu. Proses pengimbuhan ini meliputi empat bentuk, iaitu awalan, akhiran, apitan, dan sisipan. | ||||||||
5.1 IMBUHAN AWALAN | Imbuhan awalan bermaksud imbuhan yang terletak di awal kata. Dalam bahasa Melayu imbuhan awalan terdiri daripada:- Imbuhan Awalan
|
5.1.1 IMBUHAN AWALAN meN-
Bentuk | Huruf Awal | Perkataan Berimbuhan | ||
me- | l m n ng ny r w k (menjadi ng) p (menjadi m) s (menjadi ny) t (menjadi n) |
| ||
mem- | b f v |
|
Bentuk | Huruf Awal | Perkataan Berimbuhan | ||
men- | c d j z |
| ||
meng- | a e i o u g h gh |
| ||
menge- | kata satu suku kata (ekasuku) termasuk perkataan yang bermula dengan k, p, s dan t |
|
Walaupun terdapat rumusan proses imbuhan seperti dalam jadual di atas, namun terdapat beberapa pengecualian yang memperlihatkan sedikit penyimpangan khususnya bagi beberapa patah perkataan yang biasanya rnelibatkan perkataan pinjaman dan jugs perkataan yang mempunyai gugusan konsonan.
Contoh pengecualian:
Pengecualian Proses Pengimbuhan Men- |
Huruf Awal | Perkataan | Betul | Salah |
p | pamer popular pelopor pelawa percaya peduli proses plagiat plaster praktik | mempamerkan mepopularkan mempelopori mempelawa mempercayai mempedulikan memproses memplagiat memplaster mempraktik | memamerkan memopularkan memelopori memelawa memercayai memedulikan memeroses memelagiat memelaster memeraktik |
t | tadbir tafsir tauliah terjemah ternak tertawa transkripsi transformasi | mentadbir mentafsir mentauliahkan menterjemahkan menternak mentertawa mentranskripsi mentransformasi | menadbir menafsir menauliahkan menerjemahkan menernak menertawakan meneranskripsi meneransformasi |
Huruf Awal | Perkataan | Betul | Salah |
k | kabul kanun kategori kaji khusus klasifikasi khayal | mengkabulkan mengkanunkan mengkategorikan mengkaji mengkhususkan mengklasifikasikan mengkhayalkan | mengabulkan menganunkan mengategorikan mengaji (terdapat perkataan mengaji, iaitu membaca, al-Quran menghususkan mengelasifikasikan menghayalkan |
s | sintesis | mensintesis | menyintesis |
f | fikir faham | memikirkan memahami | memfikirkan memfahami |
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Tuliskan awalan meN- yang sesuai pada kata dasar yang memerlukannya.
1 Dia tidak ambil bahagian dalam acara nyanyian itu.
2 Kakak beli rantai itu untuk dihadiahkan kepada ibu.
3 Pada setiap hari minggu saya cuci kereta ayah.
4 Kami bercadang untuk daki Gunung Ledang.
5 Amalan fitnah perlulah dielakkan dalam hidup kita.
6. Adik telah garis semua jawapan untuk mudahkan guru semaknya.
7 Perbuatan plagiat hasil usaha orang perlulah dielakkan oleh pelajar.
8. Amalan kritik kelemahan dapat bantu tingkatkan produktiviti syarikat.
9 Kakak telah pos surat tawaran itu dengan harapan dapat tawaran tersebut.
10 Kami cuba selesaikan masalah tersebut dengan beri buah fikiran masing-masing.
11 Pak Ali ternak ayam untuk tingkatkan pendapatan keluarganya.
12 Usaha atasi banjir dilakukan dengan tambak tebing sungai itu.
13 Kerajaan yang tadbir negara ini janjikan keamanan kepada rakyat.
14 Saya olah laporan itu supaya dapat difahami oleh semua peserta.
15 Ayah brek kereta apabila seekor lembu lintas jalan secara tiba-tiba.
16 Dia pelawa saga ke rumahnya untuk sambut hari lahirnya yang ke-15.
17 Ayah sedang taksir pendapatan tahunannya sebelum bayar cukai pendapatannya.
18 Jururawat itu sedang rawat mangsa-mangsa kemalangan di bilik kecemasan.
19 Tukang kayu itu sedang varnis kerusi kayu itu agar kelihatan cantik.
20 Dia syorkan agar masalah itu diserahkan kepada pihak polis untuk diselesaikan.
5.1.2 AWALAN peN-
PERKARA | KETERANGAN |
Awalan peN- | Awalan peN- dapat berubah-ubah berdasarkan huruf awal sesuatu kata dasar dan menjadi sama ada pe-, pen-, pem-, peng-, peny-, dan penge-. Secara umumya proses pengimbuhan awalan peN- mempunyai persamaan dengan proses awalan meN- yang berubah menjadi me-, men-, mem-, meng-, meny-, dan menge‑ |
Contoh:-
Kata Dasar | Awalan meN- | Awalan peN- |
bantu cuci tadbir cat guna hasut lawat sapu | membantu mencuci mentadbir mengecat mengguna menghasut melawat menyapu | pembantu pencuci pentadbir pengecat pengguna penghasut pelawat penyapu |
Memandangkan proses pengimbuhan awalan peN- adalah sama dengan awalan meN-, maka proses pengimbuhan peN- dapat didasarkan pads awalan meN-.
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Tuliskan awalan peN- pada perkataan-perkataan yang sesuai dalam ayat-ayat di bawah.
1 Ah Chong seorang niaga yang berjaya di kampungnya.
2 Semua agama menyeru ikutnya melakukan kebaikan di muka bumi ini.
3 Ayah menggunakan baris untuk melukis gambar rajah itu.
4 Dia bergiat aktif dalam bidang tulisan sejak di bangku sekolah lagi.
5 Kami beruntung kerana mempunyai jiran yang sungguh ramah.
6 Kerja-kerja suntingan filem itu masih giat dilakukan.
7 Ibu menggunakan warna merah untuk membuat kuih itu.
8 Tuan kerusi meminta para peserta supaya bertenang.
9 Peserta daki gunung itu terdiri daripada remaja belasan tahun.
10 Dia dianggap kera sumbang kerana terlalu diam.
5.1.3 AWALAN peR-
PERKARA | KETERANGAN |
Awalan peR- | Awalan peR- akan berubah menjadi pe-, per-, atau pel- berdasarkan huruf awal kata dasar yang hadir bersama-sama dengannya. Awalan ini perlulah dibezakan dengan awalan peNyang biasanya mempunyai persamaan dalam proses pengimbuhan awalan meN-. Awalan peR- mempunyai perkaitan dengan awalan beR- yang akan dibincangkan kemudian. |
Kata Dasar | Awalan peR- | Awalan peN- |
buru ajar tapa gabung satu | perburu (berburu) pelajar (belajar) pertapa (bertapa) pergabungan (bergabung) persatuan (bersatu) | pemburu pembelajaran/pemelajaran penggabungan penyatuan |
Peringatan:
Terdapat beberapa patah perkataan yang tidak mematuhi peraturan proses pengimbuhan
seperti yang telah dihuraikan di atas untuk membezakannya dengan awalan peN-. Antara
kata-kata tersebut ialah:
pesuruh petugas pesakit petunjuk pesawah petaruh penama petani pedagang peniaga pejuang | bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya | persuruh atau penyuruh pertugas atau penugas persakit atau penyakit pertunjuk atau penunjuk persawah atau penyawah pertaruh atau penaruh pernama pertani atau penani perdagang perniaga perjuang | (peN- + suruh) (peN- + tugas) (peN- + sakit) (peN- + tunjuk) (peN- + sawah) (peN- + taruh) (daripada bernama) (peN- + tarsi) (daripada berdagang) (daripada berniaga) (daripada berjuang) |
5.1.4 AWALAN beR-
PERKARA | KETERANGAN |
Awalan beR- | Awalan beR- merupakan awalan yang berupaya untuk membentuk kata kerja yang bersifat tak transitif. Secara umumya awalan beR- dapat dibahagikan kepada be-, ber-, dan belberdasarkan kata huruf awal yang hadir pads sesuatu kata dasar. |
Awalan | Huruf awal / perkataan | Perkataan Berimbuhan |
be- | bermula dengan huruf r, kerja, kerjasama dan layar | berehat, berasa, beruas bekerja, bekerjasama, belayar |
bel- | ajar, ujar | belajar, belunjur |
ber- | semua kata dasar kecuali yang bermula dengan huruf r serta perkataan kerja, layar, kerjasama, ajar, dan ujar | berbaju, bercakap berdaya, berekor, berfikir, berlawan, bermain, beroleh, berpakat, bersatu, berteriak, beruban |
Perhatian:
Awalan beR- yang bergabung dengan perkataan yang konsonan awainya diikuti oleh -er-, misalnya kerja, makes r dalarn awalan ber- akan mengalami pengguguran dan berubah menjadi bekerja. Bagi perkataan-perkataan selain perkataan kerja dan kerjasama, awalan ber- tetap kekal sebagai ber- walaupun konsonan awalnya -er-. Namun dalam pengucapan lisan, huruf r tidak diberi penekanan menyebabkan perkataan tersebut se-olah-olah mengalami pengguguran huruf r.
(Rujuk Tatabahasa Dewan)
Contoh
Kata Dasar | Betul | Salah |
derma serban terbang serbuk ternak | berderma berserban berterbangan berserbuk berternak | bederma beserban beterbangan beserbuk beternak |
5.1.5 AWALAN teR-
PERKARA | KETERANGAN |
Awalan terR- | Awalan ini dapat bergabung dengan kata dasar bagi membentuk pelbagai jenis kata seperti yang berikut: (a) Kata kerja transitif yang diikuti dengan objek atau pelengkap. (Tatabahasa Dewan, halaman 125) Kata kerja yang terhasil membawa maksud melakukan sesuatu secara tidak sengaja atau mampu untuk melakukan sesuatu. Contoh: terpijak, terpukul, terambil, ternampak, terbeli, terbaca (b) Kata kerja tak transitif seperti yang dijelaskan dalam kata kerja tak transitif. Kata kerja yang terhasil dapat berdiri sendiri dan memerlukan kata sendi untuk memperluasnya. Contoh: tersenyum, terduduk, terjatuh, terbaring (c) Kata kerja pasif yang terhasil daripada kata kerja aktif berawalan teR-. Kata sendi oleh perlu digunakan sebelum pelaku, baik bagi diri pertama, diri kedua mahupun diri ketiga. Contoh: Aidil terpijak batu itu. (Aktif) Batu itu terpijak oleh Aidil. (Pasif) Batu itu terpijak Aidil. (Salah) Lori itu terlanggar tembok di tepi jalan itu. (Aktif) Tembok di tepi jalan itu terlanggar oleh lori itu. (Pasif) Tembok di tepi jalan itu terlanggar lori. (Salah) (d) Kata Adjektif yang membawa maksud darjah penghabisan. Contoh: terpanjang, tercantik, terpandai, tersayang Peringatan:- Penentuan kata kerja aktif atau pasif bergantung kepada subjek atau objek yang hadir dalam sesuatu ayat. Jika ayat tersebut didahului subjek, maka kata kerja berawalan teR- membawa maksud aktif. Jika diadahului objek, maka kata kerja berawalan tersebut membawa maksud pasif dan perlu disertai dengan kata sendi oleh dan diikuti pelakunya. |
5.2. IMBUHAN APITAN
PERKARA | KETERANGAN | ||||||
IMBUHAN APITAN | Imbuhan apitan bermaksud imbuhan awalan dan akhiran yang mengapit sesuatu kata dasar. | ||||||
4.2.1 Apitan: meN-.......-kan, meN-.......-i | Proses pembentukan apitan meN-...-kan dan meN-...-i mempunyai persamaan dengan proses pengimbuhan awalan meN-, cuma diikuti dengan akhiran -kan atau akhiran -i. Secara umumnya, kata dasar yang menerima apitan meN-...-kan atau meN-...- i akan membentuk kata kerja transitif yang biasanya diikuti dengan objek yang terdiri daripada kata nama. | ||||||
Contoh |
| ||||||
Daripada contoh di atas, didapati kata kerja yang berapitan meN-.........kan atau meN-...-i terdiri daripada dua jenis iaitu: i) yang menerima satu objek ii) yang menerima dua objek Situasi Pertama : Menerima Satu Objek:- meN-...-kan atau meN-...-i dengan satu objek (kadang kala akhiran -i digugurkan Kata dasar yang menerima apitan tersebut wujud dalam keadaan berikut: Subjek + Kata Kerja + Objek Contoh:- i. Kami menaiki bas ke sekolah setiap hari. ii. Pelajar itu menaikkan bendera sekolah ketika lagu sekolah dinyanyikan. iii. Saya akan menghadiri majlis itu. iv. Saya akan menghadirkan diri ke majlis itu. v. Ayah mencuci kereta pada hari minggu. Situasi Kedua : Menerima Dua Objek meN-...-kan atau meN-...-i dengan dua objek (kadang kala akhiran -i digugurkan) Kata dasar yang menerima apitan tersebut wujud dalam bentuk berikut: (a) Subjek + Kata kerja + Objek 2 + Objek 1 (Objek sipi) ( Objek tepat) (a) Subjek + Kata kerja + Objek 1 + (kata sendi) + Objek 2 (Objek tepat) (Objek sipi ) ** Perbincangan tentang perkara di atas perlu diperhalusi supaya pelajar tidak keliru. Oleh sebab itu, di bawah akan dibincangkan kedua-dua imbuhan apitan berkenaan. |
PERKARA | KETERANGAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apitan meN-.......-kan. | (a) Subjek + Kata kerja + Objek 2 + Objek 1 Contoh ayat:- a) Hasnah membelikan Asri sebuah buku. b) Ahmad mencarikan Pak Husin ubat sakit pinggang. c) Kakak menjahitkan ibu sehelai baju. d) Guru membacakan murid-muridnya karangan terbaik. Apitan meN.......-kan di atas membawa maksud benefaktif atau manfaat atau manfaat. Dalam ayat di atas membawa dua objek Dari segi huraian, objek 1 ialah objek yang mengikuti secara langsung kata kerja disebut sebagai objek tepat, sementara objek 2 yang mengikuti objek tepat disebut sebagai objek sipi.
Sebagai petunjuk untuk mengesan sesuatu objek itu objek tepat atau objek sipi ialah proses pasif kerana dalam bahasa Melayu hanya objek tepat yang boleh mengalami proses pasif, iaitu proses mengedepankan objek asal menjadi subjek hasil terbitan ayat pasif. Buktinya melalui bentuk ayat pasif ayat seperti di bawah:-
Sebaliknya, objek sipi tidak boleh mengalami proses pasif iaitu mengedepankan objek sipi menjadi subjek seperti perbincangan di atas.
Jelasnya, objek sipi tidak boleh mengalami proses pasif untuk menjadi subjek dalam ayat. Dengan kata lain, binaan ayat di atas tidak gramatis dalam bahasa Melayu. |
Peringatan:
Namun pelajar perlu memahami makna fungsi apitan meN......kan.
Pada dasarnya kata kerja yang terbentuk dengan apitan meN-..........-kan menghasilkan kata kerja transitif dengan:-
a) maksud membuat sesuatu yang terkandung dalam kata kerja dasar:-
Contoh:-
i Yayasan itu merancang Projek Ikhtiar.
ii Mereka merundingkan hal itu dengan keluarga masing-masing.
iii Para peneroka mendirikan rumah secara gotong-royong.
v Dia menyakinkan saya tentang kebenaran cerita itu.
b) maksud kausatif atau menyebabkan,
Contoh:-
i Encik Ali membesarkan rumahnya.
ii Perbuatan pemuda itu memalukan keluarganya.
iii Berita itu mendukacitakan kami.
v Kami memanjangkan hubungan silaturahim dengan mereka.
vi Ahli pengakap itu menaikkan bendera pasukan yang menang.
c) maksud benefaktif atau manfaat. Dalam hal ini ayat di bawah memerlukan dua objek.
Contoh:-
i Ayah membelikan adik buku.
ii Saya memasakkan tetamu gulai ikan.
iii Aminah menjahitkan adiknya seluar pendek.
v Kakak membuatkan Ali secawan kopi.
vi Anak itu membacakan bapanya telegram
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||||||||||||||||||||||||
Apitan meN............... | (b) i Subjek + Kata kerja + Objek 1 + (kata sendi) + Objek 2 (Objek tepat) (Objek sipi ) ii Subjek + Kata kerja + Objek 2 + (kata sendi) + Objek 1 (Objek tepat) (Objek sipi ) Dalam perbincangan di atas, imbuhan apitan meN.....-kan akan berubah jika kata kerja akhiran –kan digugurkan dan pada ketika itu objek tepat akan berubah kedudukan ke bahagian belakang ayat, sementara objek sipi akan berubah kedudukan menjadi objek tepat selepas kata kerja dan menerima kata sendi untuk atau kepada. Contohnya perubahan objek yang dapat dilihat contoh ayat-ayat di jadual ( a ) dan jadual ( b ). JADUAL A
| ||||||||||||||||||||||||||||||
JADUAL B
|
Perbezaan fungsi imbuhan apitan meN-.....-kan, dan meN-..........-i dalam bahasa Melayu terbahagi kepada tiga, iaiitu:-
i) Fungsi apitan meN......-kan menandakan kausatif iaitu mendukung maksud makna tatabahasa yang
dikaitkan dengan imbuhan dalam ayat. Kaitan ini bagi tujuan menandakan perbuatan yang menyebabkan
sesuatu keadaan atau kejadian yang berlaku. Sementara fungsi apitan meN-.........-i menandakan lokatif
iaitu bermaksud makna tatabahasa yang berkaitan dengan imbuhan dalam ayat yang menandakan tempat
Kesimpulannya:- kata kerja meN-......-kan diikuti objek tidak bernyawa. kata kerja meN-......-i diikuti objek bernyawa. |
1 a) Pak Osman menghadiahkan sebuah basikal kepada Ahmad.
b) Pak Osman menghadiahi Ahmad sebuah basikal.
2 a) Halimah menghidangkan sepinggan kuih kepada tetamu itu.
b) Halimah menghidangi tetamu itu sepinggan kuih.
3 a) Baginda mengurniakan bintang kehormatan kepada Ali.
b) Baginda mengurniai Ali bintang kehormatan.
ii) Perbezaan kata kerja meN-.....-kan, dan meN-..........-i adalah dari segi objek tepat yang diterima selepas
kata kerja berkenaan:-
a) meN-.....-kan lazimnya menerima objek tidak bernyawa.
b) meN-..........-i lazimnya menerima objek bernyawa.
Contoh:-
i) Ali memberi kucingnya makan.
ii) Ali memberikan makanan kepada kucingnya.
iii) Bagi sebilangan kata kerja apitan meN-.....-kan, dan meN-..........-i, penggunaannya adakala tidak
mempunyai perbezaan:-
1. a) Ali sedang membaiki keretanya yang rosak.
b) Ali sedang membaikkan keretanya yang rosak.
2. a) Mereka cuba melupai peristiwa itu.
b) Mereka cuba melupai peristiwa itu.
A. Lengkapkan ayat-ayat di bawah dengan kata kerja berimbuhan meN......, meN-........-kan, atau meN-.......-i
dengan betul berdasarkan perkataan di dalam kurungan.
1. saya sepucuk Surat. (kirim)
2. Dia saya sebuah hadiah yang menarik (beli)
3. Emak adik di dalam buaian. (tidur)
4. Saya kejujuran gadis itu. (ragu)
5. Dia _ kesalahan yang telah dilakukannya. (aku)
6. Siapakah tilam itu semalam? (tidur)
7. Ayah buku itu ke dalam laci. (masuk)
8. Saya ibu buku itu dari almari. (ambil)
9. Kakak baju itu untuk ibu. (gosok)
10. Adik ibu sehelai baju kurung yang sangat cantik. (jahit )
B Lengkapkan ayat-ayat di bawah dengan imbuhan meN-, meN-...-i, atau meN-...-kan berdasarkan
perkataan yang disediakan.
1 kurnia
(a) Baginda____________________ pingat kebesaran kepada tokoh budaya itu.
(b) Baginda____________________ sasterawan itu pingat kebesaraan.
2 jatuh
(a) Mahkamah________________ hukuman penjara seumur hidup terhadap pesalah itu.
(b)Mahkamah______________________ pesalah itu hukuman yang sungguh berat.
3 kotor
(a) Siapakah yang telah__________________ kawasan peranginan itu?
(b) Sampah sarap yang kawasan itu menjejaskan imej negara ini.
4 merah
(a) Gadis itu___________________ bibirnya agar kelihatan anggun di majlis itu?
(b) Abang____________________ bajunya schingga kelihatan seperti terkena darah.
5 datang
(a) Amalan merokok akin _______________ pelbagai kesan negatif terhadap kelihatan.
(b) Penduduk kampung itu _________________ rumah penghulu untuk menziarahinya.
6 waris
(a) Hartawan itu semua kekayaannya kepada rumah anak-anak yatim.
(b) Beliau____________________ bakat nyanyian itu daripada ibu bapanya.
7 jalan
(a) Baginda akan____________________ pembedahan jantung di Institut jantung Negara.
(b) Doktor pakar itu akan___________________ pembedahan terhadap pesakitnya.
8 kurang
(a) Pembinaan lebuh raga itu bertujuan untuk________ kesesakan jalan raya di situ.
(b) Peniaga itu ___________ sayer sebanyak sepuluh peratus daripada harga asalnya.
9 masuk
(a) Para pelajar ___________ buku-buku ke dalam beg sebaik sahaja loceng berbunyi.
(b) Ayah biliknya untuk berehat setelah penat bekerja sepanjang hari.
10 jejak
(a) Ramlan baru pertama kali______________________ kaki di tempat itu.
(b) Pemburu itu menyusuri denai untuk tempat persembunyian rusa.
5.2.2 Apitan peR-...........-an dan peN-........-an
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||||||
Apitan peR-.....-an peN-.....-an | Apitan ini mempunyai persamaan dengan bentuk awalan peR- dan peN- cuma disertai akhiran -an bagi membentuk apitan. Namun, kedua-dua apitan ini mempunyai fungsi yang berbeza walaupun bertugas sebagai pembentuk kata nama terbitan. Oleh itu, penggunaan peR- perlu dirujuk pada, beR- manakala peN- perlu dirujuk pada meN-.... | ||||||||||||
Contoh |
|
A Tuliskan imbuhan peR-...........-an dan peN-........-an pada perkataan condong yang diberi untuk
melengkapkan ayat-ayat di bawah.
1. Kerja-kerja dalam sungai itu dilakukan untuk mengatasi masalah banjir.
2 Kebanyakan penduduk di kawasan dalam masih miskin dan ketinggalan.
3 Laksana projek pembangunan itu membantu meningkatkan ekonomi di situ.
4 Lantik lembaga pengarah syarikat itu disokong oleh semua pihak.
5 Letak jawatan Perdana Menteri menyebabkan harga saham merudum.
6 Satu penduduk di situ bersetuju untuk mengadakan aktiviti gotong-royong.
7 Proses satu penduduk di negara ini berjaya dilakukan dengan berkesan.
8 Temu antara kedua-dua pemimpin yang bertelagah itu mencapai jalan buntu.
9 Temu telaga minyak memberi harapan baharu kepada penduduk di negeri itu.
10 Pusat kembang bahasa itu ditubuhkan bagi memantapkan bahasa rasmi kita‑
11 Langkah kembang sayap syarikat itu dipersetujui oleh lembaga pengarahnya.
12 Kawasan air yang luas memudahkan pendatang asing masuk ke negara kita..
5.2.3 APITAN memper-...............-i dan memper-..........-kan
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||
Apitan memper-..........-i, memper-..........-kan | Apitan ini akan berubah menjadi mempel- atau mempe- diikuti akhiran -i atau akhiran -kan berdasarkan kata dasar yang digunakan dan biasanya mempunyai perkaitan dengan awalan peR-. Kedua-dua apitan ini berfungsi sebagai kata kerja aktif transitif. | ||||||||
Contoh | mempersenjatai, mempertuani, memperbaiki, memperingati, memperhambai, memperdengarkan, mempertontonkan, memperdagangkan, memperhatikan, memperlakukan, memperlarikan, memperkenalkan, mempersembahkan, mempergayakan memperjuangkan, | ||||||||
Peringatan: Kata dasar bagi apitan ini boleh terdiri daripada pelbagai kata, namun tidak boleh hadir bersama-sama dengan kata adjektif dan kata tugas khususnya kata sendi.
Perlu juga dibezakan perkataan yang menerima apitan memper-...-kan yang seolah-olah kata adjektif tetapi sebenarnya hanya menerima apitan meN-... -kan. Contoh:- memperlahankan = meN- + perlahan + kan Terdapat juga perkataan yang menerima memper-...-i tetapi akhiran -i digugurkan walaupun kata dasar bukan kata adjektif atau kata tugas. mempersuamikan = memper + suami + i ( huruf i digugurkan) memperisterikan = memper + isteri + i ( huruf i digugurkan) |
LATIHAN
Tuliskan imbuhan memper-, memper-......-i, atau memper-.......kan pada perkataan yang berhuruf condong dalam ayat-ayat di bawah.
I Kerja-kerja dalam sungai itu masih giat dilakukan.
2 Kerajaan bercadang untuk luas skim bantuan kepada penduduk ke seluruh negara.
3 Penyanyi terkenal itu bersedia untuk dengar suaranya yang merdu itu.
4 Penjenayah itu lari keretanya apabila dikejar polis.
5 Kakak bercadang untuk suami lelaki tampan itu.
6 Ayah mengadakan kenduri itu untuk isteri abang dengan gadis pilihannya.
7 Mesyuarat itu bertujuan untuk satu semua pihak yang bertelagah.
8 Dia kenal dirinya kepada kami pada hari pertama kami bersua dengannya.
5.2.4 APITAN beR-........-an dan beR-........-kan
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||
Apitan beR-.......-an, beR-.......-kan | Kedua-dua apitan ini berupaya membentuk kata kerja tak transitif dan proses perubahan Yang berlaku bergantung pada huruf awal bagi kata dasar yang digunakan. Perubahan tersebut adalah sama dengan awalan beR-, iaitu be-, bel-, atau kekal sebagai her- dan diikuti dengan akhiran -an atau -kan. | ||||||||
Contoh | beR- + kata dasar + -an = berterbangan, berterusan, berkejaran, berlarian, bersendirian, berkaitan, berkibaran, berpautan. (biasanya diikuti dengan kata sendi nama) beR- + kata dasar + -kan = berdasarkan, berpandukan, berprinsipkan, berpaksikan, berlandaskan, beratapkan, berselimutkan, bersuamikan, berkonsepkan (mesti diikuti pelengkap) | ||||||||
Peringatan; Perkataan berapitan beR-...-kan tidak boleh diikuti dengan kata sendi nama sebaliknya mesti diikuti dengan pelengkap. ( Sila rujuk kata kerja intransitif beR-....--kan) Contoh:
|
5.2.5 Awalan di-..., Apitan di-.......-i, di-.......-kan, dipeR-.......-i, dan diperR-........-kan
Awalan dan apitan ini hadir bersama dengan kata dasar yang berfungsi sebagai kata kerja pasif. Secara umumnya awalan di- merupakan pasif daripada perkataan kata kerja aktif berawalan meN-, di-...-i daripada meN-...-i, di-...-kan daripada meN-...-kan, dipeR-...-i daripada mempeR-...-i dan dipeR-...-kan daripada mempeR-...-kan.
Contoh:-
Aktif | Pasif |
membaca, menarik menaikkan, menunaikan memenuhi, mencintai memperdengarkan,mempersilakan mempercayai, memperoleh | dibaca, ditarik , dinaikkan, ditunaikan dipenuhi, dicintai diperdengarkan, dipersilakan dipercayai, diperoleh |
Peringatan:- Perkataan yang berimbuhan di- perlulah dibezakan dengan kata sendi di yang biasanya hadir bersama-sama dengan kata arah atau kata nama bagi tempat dan ditulis terpisah. (Rujuk kata sendi nama) Contoh:- di sekolah bukannya disekolah (disekolahkan - betul) di pejabat bukannya dipejabat (dipejabatkan - betul) di pinggir bukannya dipinggir (dipinggirkan - betul) |
5.26 Awalan se-, ke-, dan apitan ke-........-an
Kedua-dua awalan ini hadir bersama-sama kata dasar tanpa mengalami sebarang perubahani.. Awalan ini juga sering diikuti dengan kata singkat -nya dan akhiran -an menjadi apitan ke--an dan biasanya menghasilkan kata nama terbitan.
Contoh:
se- + kata dasar = sehari, sebiji, sesama, sehingga, sedalam, sejauh
seadanya, setibanya, sedalamnya, sekuatnya
ke- + kata dasar = kedua, kesemua, kehendak, ketua, ketawa
ketikanya, kehendaknya, ketuanya, kesemuanya,
ke- + kata dasar + an = keadaan, kejayaan, kebanggaan, kesudian
keinginan, kesusahan, kematian, kemajuan
5.3 IMBUHAN ASING
Imbuhan asing dapat kita kategorikan kepada tiga kumpulan berdasarkan bahasa asal imbuhan tersebut. Imbuhan imbuhan itu ialah:
Imbuhan Asing
Imbuhan Sanskrit Imbuhan Arab Imbuhan Yunani- Latin- Inggeris
Ketiga-tiga kumpulan ini terdiri daripada awalan dan akhiran sahaja yakni tidak ada imbuhan apitan yang ditemukan setakat ini. Contoh imbuhan asing ini adalah seperti berikut:-
Bentuk | Sanskrit | Arab | Inggeris |
Awalan | dasa-, dwi-, eka-, juru-,maha-, panca-, pra-, tata-, tri- | bi- ( biadab dan bilazim) | anti-, auto-, mono-, poli-, pro-, sub- |
Akhiran | -ita, -man, -wan, -wati | -ah, -at, -iah, -in, -wi | -grafi, -is, -isme, -logi |
Peringatan:
Perkataan yang menerima imbuban asing haruslah ditulis serangkai, sama seperti imbuhan dalam
bahasa Melayu- Namun, terdapat sedikit kekecuatian bagi awalan Sanskrit maha, iaitu;
Maha + Kata Adjektif
Contoh:-
maha luas Peringatun:
maha mulia (untuk kerabat diraja) Jika dirujuk kepada Tuhan,
Maha Mulia (untuk Tuhan) maka huruf besar perlulah
Maha Suci (untuk Tuhan) digunakan
Imbuhan asing pro- dan anti- yang diimbuhkan dengan kata nama khas, mesti disertai tanda sempang bagi memastikan proses pengimbuhan tersebut betul.
Contoh:
Betul | Salah |
anti-Malaysia pro-Amerika | antimalaysia, anti Malaysia proamerika, pro Amerika |
Imbuhan akhiran asing -isme (yang bermaksud fahaman atau kepercayaan) tidak boleh diubah menjadi -isma kerana tidak terdapat Imbuhan akhiran tersebut. Oleh itu, elakkan kesalahan tersebut.
5.4 IMBUHAN SISIPAN
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||
Imbuhan Sisipan | Dalam bahasa Melayu tidak banyak wujud imbuhan sisipan dan sering dilihat sebagai kata terbitan. Secara umumnya, imbuhan sisipan ini wujud dalam empat bentuk, iaitu sisipan -in, -el-, dan -er- yang hadir selepas huruf pertama dalam sesuatu perkataan. Contoh perkataan yang dapat menerima sisipan adalah seperti yang berikut:- | ||||||||
|
5.5 PENGIMBUHAN KATA MAJMUK
Kata majmuk yang menerima imbuhan perlulah diimbuhkan dengan betul. Proses pengimbuhan kata majmuk adalah seperti yang berikut:-
Kata Dasar | Awalan | Akhiran | Apitan |
anak tiri | beranak tiri | anak tirikan | menganaktirikan |
kuat kuasa | berkuat kuasa | kuat kuasakan | penguatkuasaan |
ambil alih | mengarnbil alih | ambil alihkan | pengambilalihan |
putar bel it | berputar belit | putar belitkan | memutarbelitkan |
Kata majmuk yang menerima awalan atau akhiran mesti ditulis berasingan. Namun, kata majmuk yang menerima apitan mesti ditulis secara bersambung dan menjadi kesalahan jika ditulis berasingan.
A. Lengkapkan ayat-ayat yang berikut dengan memilih jawapan yang paling sesuai.
1 Hampir seluruh penduduk kampung itu bersetuju ...........dengan Encik Ramlan sebagai penghulu mereka. A perlantikan C pelantikan Bperlantikkan D pelantikkan 2 Budak cacat itu terpaksa bergantungibu bapa dan rakan-rakannya untuk.................. segala keperluan hidup sehariannya A memenuh C memenuhi B memenuhkan D dipenuhi 3 Kakak............................. ayah sebuah novel sempena hari lahirnya semalam. A dihadiahkan C menghadiahkan B menghadiahi D dihadiah 4 Dirinya..... kepada para hadirin sebelum beliau berucap. A memperkenalkan C diperkenalkan B diperkenali D memperkenali 5 Mereka sedang................ tentang masalah kemerosotan disiplin. A membincangkan C membincangi B berbincangkan D berbincang | 6 "Cikgu Zalina sedang................. matematik di dalam kelas kami semasa kejadian itu berlaku," kata ketua kelas. A mengajar C berajar B mengajarkan D belajarkan 7 Ayah.................... kereta dengan segera bagi mengelakkan kemalangan. A membrek C mengebrekkan B mengebrek D membrekkan 8 Kerja-kerja minyak kelapa sawit itu dilakukan dengan teliti bagi menghasilkan minyak masak yang benar-benar berkualiti. A memeroses C keprosesan B memproseskan D memproses 9 Kami dapat melihat kertas........................ apabila angin bertiup dengan kencang. A beterbangan C berterbang B berterbangan D berterbangkan 10 Sebagai seorang.............. seseorang itu mesti mempunyai tanggungjawab sosial terhadap barang- barang yang dijualnya. A berniaga C perniagaan B perniaga D peniaga |
B. Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Semua yang disyaki bersalah akan menghadapi di mahkamah untuk diadili. Tiada kesalahan
A B C D
2 Syarikat kewangan itu mengeluar pinjaman peribadi kepada pelanggan yang berpendapatan
A B
tinggi kerana mereka mampu membayarnya semula. Tiada kesalahan.
C D
3 Berdasarkan pada laporan yang kami terima, kejadian itu mengorbankan berpuluh-puluh
A B C
nyawa. Tiada kesalahan.
D
4 Bagi mempercepat proses pembangunan negara, kerajaan berusaha dengan bersungguh-
A B
sungguh untuk mengatasi masalah buta huruf di negara ini. Tiada kesalahan.
C D
5 Dia berhampiran dengan budak itu bagi mengetahui masalah yang benar-benar menimpa
A B C
dirinya. Tiada kesalahan.
D
6 Pada setup tahun ribuan penuntut melanjut pelajaran ke universiti tempatan dalam pelbagai
A B C
bidang pengajian. Tiada kesalahan.
D
7 Asap tebal basil daripada perbakaran sampah sarap menjejaskan udara di situ.
A B C
Tiada kesalahan.
D
8 Pihak kerajaan ada menyediakan kemudahan pinjaman perumahan kepada kakitangannya yang
A B
berkelayakan untuk memiliki rumah sendiri. Tiada kesalahan.
C D
9 Pemilik kenderaan diberi pilihan sama ada memperbaharukan lesen memandu mereka setahun
A B C
sekali atau lima tahun sekali. Tiada kesalahan.
D
10 Saya akan cuba menghadirkan diri pada petang ini jika berkesempatan untuk berbuat
A B C
demikian. Tiada kesalahan.
D
C. Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Industri kraf tangan perlu dimaju bagi menghasilkan pelbagai barangan yang mampu bersaing di pasaran antarabangsa. A dimajukan bagi menghasilkan pelbagai-bagai B dimajui untuk menghasilkan berbagai-bagai C dimajukan untuk menghasilkan D dimaju bagi menghasilkan pelbagai. 2 Datuk selalu menceritakan pengalaman hidupnya di zaman pendudukan Jepun. A menceritai pengalaman hidupnya pada zaman pendudukan B menceritakan pengalaman hidupnya D menyedarkan tentang peranan ibu pada zaman pendudukkan C menceritakan pengalaman hidupnya pada 6 Pelbagai kemudahan prasarana pada zaman pendudukan D menceritakan pengalaman hidup-nya di zaman negara ini. zaman pendudukan 3 Setelah menjalani latihan pusat selama dua minggu para ahli sukan berasa lebih yakin akan keupayaan diri masing-masing. A berjalan latihan pusat B menjalankan latihan pusat C menjalani pusat latihan D menjalani latihan pusat | 4 Pelbagai peraturan jalan raya dikuatkuasakan bagi mengurangkan kemalangan jalan raya di negara ini. A di kuatkuasakan bagi mengurangkan B dikuat kuasakan bagi mengurangi C dikuat kuasakan bagi mengurangkan D dikuatkuasakan bagi mengurangkan 5 Pendedahan tentang kemalangan di rumah dapat menyedarkan tentang peranan ibu bapa terhadap anak-anak. A menyedari tentang peranan ibu B menyedarkan ibu bapa tentang peranan C sedarkan tentang peranan ibu bapa D menyedarkan tentang peranan ibu bapa 6 Pelbagai kemudahan prasarana menyediakan kerajaan bagi memajukan negara ini. A kerajaan sediakan B disedia oleh kerajaan C disediakan kerajaan D menyediakan kerajaan |
7. Sebagai pengawas, dia tidak pernah abaikan tugas yang diamanahkan. A tidak pernah mengabai B tidak pernah mengabaikan C pernah tidak mengabaikan D tidak pernah abaikan | 8. Mangsa-mangsa kemalangan itu dengan segera mengejar ke hospital. A dikejar B berkejaran C dikejarkan D mengejar |
D Pilih ayat-ayat yang betul
1 I Berita kemalangan itu diterimanya melalui telegram. II Rumahnya terletak berhampiran jalan kereta api III Cikgu Zam memperhatikan segala pergerakan pelajarnya. IV Dia belajar bersungguh-sungguh bagi mempastikan kejayaannya. A I sahaja B I dan III sahaja C I, III dan IV sahaja D II, III dan IV sahaja 2 I Setiap hari ibu membekalkan saya minuman dan makanan ke sekolah. II Kerajaan menawarkan pelajar itu biasiswa untuk belajar di luar negara. III Kakak menghadiahkan kucing itu kepada kepada kawannya. IV Kami mencintai akan negara ini dengan sepenuh hati A III sahaja B I dan II sahaja C I, II dan IV sahaja D I, II, III dan IV 3 I Kedua-dua belah pihak yang bertelagah itu bersetuju genjatan senjata. II Dia tidak pernah niat untuk menyakiti hati kawannya itu. III Kami mempersetujui dengan cadangan yang dikemukan itu. IV Adnan diperintahkan untuk berjumpa dengan Pengetua. A IV sahaja B I dan II sahaja C II dan IV sahaja D I, III dan IV sahaja | 4 I Rumah-rumah di kawasan setinggan itu menenggelami banjir. II Mereka mencadangkan Suzi sebagai ketua kelas. III Penyakit yang dihadapinya kini dapat diubati. IV Saya dihadiahi sebuah novel hasil ciptaannya. A II dan III sahaja B III dan IV sahaja C I, II dan IV sahaja D I, III dan IV sahaja 4 I Persidangan selama seminggu itu mempernemukan pelbagai resolusi. II Dia ke bandar untuk menemukan kawan karibnya. III Ayah menemui pegawai itu untuk urusan peniagaaan. IV Penemuan itu berlangsung selama sepuluh minit sahaja A III sahaja B I dan II sahaja C II dan III sahaja D II, III dan IV sahaja 5 I Akan saya mencadangkan kamu sebagai ketua kampung. II Penjenayah itu akan dijatuhkan hukuman mati. III Majlis itu berlangsung sebaik sahaja tetamu kehormat tiba. IV Saya terlupa kunci pintu rumah pagi tadi. A III sahaja B II dan III sahaja C I, II dan III sahaja D I, II dan IV sahaja |
terbaik cikgu, mohon salin dan ubahsuai yer......
BalasPadam