SELAMAT DATANG KE CIKGUMOHDRAMSUL. BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

TINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA ANDA KERANA ANDA MAMPU MEMPERKASAKAN BAHASA DAN BANGSA

SELAMAT MENGUNJUNGI BLOG INI YANG DIWUJUDKAN SEPANJANG SAYA MENGAJAR DI SMKASAS (PMR) SELAMA 12 TAHUN DAN KINI SETELAH LAMA TIDAK AKTIF KERANA SAYA BERTUGAS DI PPD PERAK TENGAH SAYA BERUSAHA MENGAKTIFKAN SEMULA BLOG BERKENAAN. KINI BLOG INI KHAS UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG, GELUNG PEPUYU, BOTA UNTUK PEPERIKSAAN PT3 ADA TAHUN 2017. SEMOGA BLOG INI DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK MENGGAPAI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN PT3, INSYAALAH.

Sabtu, 10 Mac 2012

BAB 5:Pengimbuhan

BAB 5  PENGIMBUHAN
PERKARA
KETERANGAN
PENGIMBUHAN
Pengimbuhan merupakan salah satu cars proses pembentukan perkataan yang paling penting dalam bahasa Melayu. Melalui pengimbuhan akan wujud pelbagai perkataan baharu yang mendokong makna yang baharu. Proses pengimbuhan ini meliputi empat bentuk, iaitu awalan, akhiran, apitan, dan sisipan.
5.1
IMBUHAN AWALAN
Imbuhan awalan bermaksud imbuhan yang terletak di awal kata. Dalam bahasa Melayu imbuhan awalan terdiri daripada:-
Imbuhan Awalan


beR-
meN-
teR-
peN-
peR-
se-
di-
ke-



5.1.1  IMBUHAN AWALAN meN-
Bentuk
Huruf Awal
Perkataan Berimbuhan

me-

l
m
                        n
                  ng
ny
                      r
                  w
k (menjadi ng)
p (menjadi m)
s (menjadi ny)
t (menjadi n)


     melawan     
     memasak   
menaik menganga menyanyi meramal mewarna
mengopak memastikan menyuruh menulis
lawan
masak
naik
nganga
nyanyi
ramal
warna
kopak
pasti
suruh
tulis
mem-
b
f
v
membawa
memfitnah
memveto
bawa
fitnah
veto





Bentuk
Huruf Awal
Perkataan Berimbuhan
men-






c
d
j
z
mencuri
mendaki
menjahit
menzalimi
curi
daki
jahit
zalim
meng-
a
e
i
o
u
g
h
gh


mengalir
mengelak
mengikat
mengolah
mengusir
menggaris
menghantar
mengghaibkan
alir
elak
ikat
olah
usir
garis
hantar
ghaib
menge-
kata satu suku
 kata (ekasuku)
termasuk
perkataan yang
bermula dengan
k, p, s dan t
bom
lap
kos kekecualian blok
brek
skru
stor
klip
mengebom mengelap mengekos

memblok
membrek menskru menstor mengklip














Walaupun terdapat rumusan proses imbuhan seperti dalam jadual di atas, namun terdapat beberapa pengecualian yang memperlihatkan sedikit penyimpangan  khususnya bagi beberapa patah perkataan yang biasanya rnelibatkan perkataan pinjaman dan jugs perkataan yang mempunyai gugusan konsonan.
Contoh pengecualian:
Pengecualian Proses Pengimbuhan Men-
Huruf Awal
Perkataan
Betul
Salah
p








pamer
 popular
 pelopor
pelawa
 percaya
peduli
proses
plagiat
plaster
praktik
mempamerkan mepopularkan mempelopori mempelawa mempercayai mempedulikan memproses
memplagiat memplaster
mempraktik

memamerkan memopularkan memelopori
memelawa
memercayai
memedulikan
memeroses
memelagiat
memelaster
memeraktik
t
tadbir
tafsir
tauliah
 terjemah
 ternak
tertawa
transkripsi
transformasi







mentadbir
mentafsir
mentauliahkan
menterjemahkan
menternak
mentertawa
mentranskripsi mentransformasi
menadbir
menafsir
menauliahkan
menerjemahkan
menernak
menertawakan
meneranskripsi
meneransformasi





Huruf Awal
Perkataan
Betul
Salah
k
kabul
 kanun
kategori
kaji



khusus
 klasifikasi
khayal

mengkabulkan mengkanunkan mengkategorikan mengkaji



mengkhususkan mengklasifikasikan mengkhayalkan
mengabulkan menganunkan mengategorikan mengaji (terdapat
perkataan
mengaji, iaitu
 membaca, al-Quran   
 menghususkan  
 mengelasifikasikan
 menghayalkan
s
sintesis
mensintesis
menyintesis
f
fikir
faham
memikirkan
memahami
memfikirkan
memfahami
                                      
LATIHAN PENGUKUHAN
A.   Tuliskan awalan meN- yang sesuai pada kata dasar yang memerlukannya.   

1    Dia tidak ambil bahagian dalam acara nyanyian itu.
2    Kakak beli rantai itu untuk dihadiahkan kepada ibu.
3    Pada setiap hari minggu saya cuci kereta ayah.
4    Kami bercadang untuk daki Gunung Ledang.
5    Amalan fitnah perlulah dielakkan dalam hidup kita.
6.   Adik telah garis semua jawapan untuk mudahkan guru semaknya.
7    Perbuatan plagiat hasil usaha orang perlulah dielakkan oleh pelajar.
8.   Amalan kritik kelemahan dapat bantu tingkatkan produktiviti syarikat.
9    Kakak telah pos surat tawaran itu dengan harapan dapat tawaran tersebut.
10  Kami cuba selesaikan masalah tersebut dengan beri buah fikiran masing-masing.
11  Pak Ali ternak ayam untuk tingkatkan pendapatan keluarganya.
12  Usaha atasi banjir dilakukan dengan tambak tebing sungai itu.
13  Kerajaan yang tadbir negara ini janjikan keamanan kepada rakyat.
14  Saya olah laporan itu supaya dapat difahami oleh semua peserta.
15  Ayah brek kereta apabila seekor lembu lintas jalan secara tiba-tiba.
16  Dia pelawa saga ke rumahnya untuk sambut hari lahirnya yang ke-15.
17  Ayah sedang taksir pendapatan tahunannya sebelum bayar cukai pendapatannya.
18  Jururawat itu sedang rawat mangsa-mangsa kemalangan di bilik kecemasan.
19  Tukang kayu itu sedang varnis kerusi kayu itu agar kelihatan cantik.
20  Dia syorkan agar masalah itu diserahkan kepada pihak polis untuk diselesaikan.         
                                                                               
                                          
5.1.2  AWALAN peN-

PERKARA
KETERANGAN
Awalan peN-
Awalan peN- dapat berubah-ubah berdasarkan huruf awal sesuatu kata dasar dan menjadi sama ada pe-, pen-, pem-, peng-, peny-, dan penge-. Secara umumya proses pengimbuhan awalan peN- mempunyai persamaan dengan proses awalan meN- yang berubah menjadi me-, men-, mem-, meng-, meny-, dan menge‑
Contoh:-

Kata Dasar
Awalan meN-
Awalan peN-
bantu cuci
tadbir cat
guna
hasut
lawat
sapu
membantu
mencuci
mentadbir
mengecat
mengguna
menghasut
melawat
menyapu
pembantu 
pencuci
pentadbir
pengecat
pengguna
penghasut
 pelawat
penyapu

Memandangkan proses pengimbuhan awalan peN- adalah sama dengan awalan meN-, maka proses pengimbuhan peN- dapat didasarkan pads awalan meN-.

LATIHAN PENGUKUHAN

A.  Tuliskan awalan peN- pada perkataan-perkataan yang sesuai dalam ayat-ayat di bawah.          

1    Ah Chong seorang niaga yang berjaya di kampungnya.
2    Semua agama menyeru ikutnya melakukan kebaikan di muka bumi ini.
3    Ayah menggunakan baris untuk melukis gambar rajah itu.
4    Dia bergiat aktif dalam bidang tulisan sejak di bangku sekolah lagi.
5    Kami beruntung kerana mempunyai jiran yang sungguh ramah.
6    Kerja-kerja suntingan filem itu masih giat dilakukan.
7    Ibu menggunakan warna merah untuk membuat kuih itu.
8    Tuan kerusi meminta para peserta supaya bertenang.
9    Peserta daki gunung itu terdiri daripada remaja belasan tahun.
10  Dia dianggap kera sumbang kerana terlalu diam.
5.1.3  AWALAN peR-
PERKARA
KETERANGAN
Awalan peR-
Awalan peR- akan berubah menjadi pe-, per-, atau pel- berdasarkan huruf awal kata dasar yang hadir bersama-sama dengannya. Awalan ini perlulah dibezakan dengan awalan peN­yang biasanya mempunyai persamaan dalam proses pengimbuhan awalan meN-. Awalan peR- mempunyai perkaitan dengan awalan beR- yang akan dibincangkan kemudian.

Kata Dasar
Awalan peR-
Awalan peN-
buru
 ajar
tapa
 gabung
 satu
perburu           (berburu)
pelajar              (belajar)
pertapa              (bertapa)
pergabungan     (bergabung)
persatuan         (bersatu)
pemburu pembelajaran/pemelajaran

penggabungan
penyatuan

       Peringatan:
          Terdapat beberapa patah perkataan yang tidak mematuhi peraturan proses pengimbuhan     
          seperti yang telah dihuraikan di atas untuk membezakannya dengan awalan peN-. Antara
          kata-kata tersebut ialah:  
       
pesuruh
petugas
pesakit
petunjuk
pesawah
petaruh
penama
petani
pedagang
peniaga
pejuang
bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya bukannya
persuruh atau penyuruh pertugas atau penugas
persakit atau penyakit pertunjuk atau penunjuk
 persawah atau penyawah pertaruh atau penaruh pernama
pertani atau penani perdagang
 perniaga
perjuang
(peN-  +  suruh)
(peN- + tugas)
(peN- + sakit)
(peN- + tunjuk)
(peN- + sawah)
(peN- + taruh)
(daripada  bernama)
(peN- + tarsi)
(daripada  berdagang)
(daripada  berniaga)
(daripada berjuang)
   

5.1.4   AWALAN beR-

PERKARA
KETERANGAN
Awalan beR-
Awalan beR- merupakan awalan yang berupaya untuk membentuk kata kerja yang bersifat tak transitif. Secara umumya awalan beR- dapat dibahagikan kepada be-, ber-, dan bel­berdasarkan kata huruf awal yang hadir pads sesuatu kata dasar.

Awalan
Huruf awal / perkataan
Perkataan Berimbuhan
be-
bermula dengan huruf r, kerja, kerjasama dan layar
berehat, berasa, beruas bekerja, bekerjasama, belayar
bel-
ajar, ujar
belajar, belunjur
ber-
semua kata dasar kecuali yang bermula dengan huruf r serta perkataan kerja, layar, kerjasama, ajar, dan ujar
berbaju, bercakap berdaya, berekor, berfikir, berlawan, bermain, beroleh, berpakat, bersatu, berteriak, beruban







Perhatian:
Awalan beR- yang bergabung dengan perkataan yang konsonan awainya diikuti oleh -er-, misalnya kerja, makes r dalarn awalan ber- akan mengalami pengguguran dan berubah menjadi bekerja. Bagi perkataan-perkataan selain perkataan kerja dan kerjasama, awalan ber- tetap kekal sebagai ber- walaupun konsonan awalnya -er-. Namun dalam pengucapan lisan, huruf r tidak diberi penekanan menyebabkan perkataan tersebut se-olah-olah mengalami pengguguran huruf r.
(Rujuk Tatabahasa Dewan)
Contoh

 Kata Dasar
Betul
Salah
derma
serban
terbang
serbuk
 ternak
berderma
berserban
berterbangan
berserbuk
berternak
 bederma
 beserban
 beterbangan
 beserbuk
 beternak

5.1.5  AWALAN teR-

PERKARA
KETERANGAN
Awalan terR-
Awalan ini dapat bergabung dengan kata dasar bagi membentuk pelbagai jenis kata seperti yang berikut:
(a)      Kata kerja transitif yang diikuti dengan objek atau pelengkap. (Tatabahasa Dewan, halaman 125)
Kata kerja yang terhasil membawa maksud melakukan sesuatu secara tidak sengaja atau mampu untuk melakukan sesuatu.
Contoh:
terpijak, terpukul, terambil, ternampak, terbeli, terbaca
(b)        Kata kerja tak transitif seperti yang dijelaskan dalam kata kerja tak transitif. Kata kerja yang terhasil dapat berdiri sendiri dan memerlukan kata sendi untuk memperluasnya. Contoh:
tersenyum, terduduk, terjatuh, terbaring
(c)        Kata kerja pasif yang terhasil daripada kata kerja aktif berawalan teR-. Kata sendi oleh perlu digunakan sebelum pelaku, baik bagi diri pertama, diri kedua mahupun diri ketiga.
Contoh:
Aidil terpijak batu itu. (Aktif)
Batu itu terpijak oleh Aidil. (Pasif)
Batu itu terpijak Aidil. (Salah)
Lori itu terlanggar tembok di tepi jalan itu. (Aktif)
Tembok di tepi jalan itu terlanggar oleh lori itu. (Pasif)
Tembok di tepi jalan itu terlanggar lori. (Salah)
(d)      Kata Adjektif yang membawa maksud darjah penghabisan.
Contoh:
terpanjang, tercantik, terpandai, tersayang

Peringatan:-
Penentuan kata kerja aktif atau pasif bergantung kepada subjek atau objek yang hadir dalam sesuatu ayat. Jika ayat tersebut didahului subjek, maka kata kerja berawalan teR- membawa maksud aktif. Jika diadahului objek, maka kata kerja berawalan tersebut membawa maksud pasif dan perlu disertai dengan kata sendi oleh dan diikuti pelakunya.



5.2.  IMBUHAN APITAN

PERKARA
KETERANGAN
IMBUHAN APITAN
Imbuhan apitan bermaksud imbuhan awalan dan akhiran yang mengapit sesuatu kata dasar.
4.2.1
Apitan:
meN-.......-kan,
meN-.......-i
Proses pembentukan apitan meN-...-kan dan meN-...-i mempunyai persamaan dengan proses pengimbuhan awalan meN-, cuma diikuti dengan akhiran -kan atau akhiran -i. Secara umumnya, kata dasar yang menerima apitan meN-...-kan atau meN-...- i akan membentuk kata kerja transitif yang biasanya diikuti dengan objek yang terdiri daripada kata nama.
Contoh

 Kata Akar
Imbuhan Apitan
Contoh Ayat
( a )  naik

(b )   hadiah 


( c )  cari  
       
menaiki
menaikkan
menghadiahi
menghadiahkan
 
mencari   
=  mencarikan            
Kami menaiki bas untuk pergi ke sekolah. Pengawas itu menaikkan bendera sekolah. Ayah menghadiahi ibu sejambak bunga. Ayah menghadiahkan sejambak bunga                                                       kepada ibu.
Dia mencari kucingnya yang hilang itu. Dia mencarikan saya kunci kereta yang                                                        hilang itu.




Daripada contoh di atas, didapati kata kerja yang berapitan meN-.........kan atau meN-...-i terdiri daripada dua jenis iaitu:
       i)  yang menerima satu objek
        ii) yang menerima dua objek
           
Situasi Pertama :  Menerima Satu Objek:-
meN-...-kan atau meN-...-i dengan satu objek (kadang kala akhiran -i digugurkan
Kata dasar yang menerima apitan tersebut wujud dalam keadaan berikut:          
                             Subjek            +           Kata Kerja          +          Objek

Contoh:-
i.         Kami menaiki bas ke sekolah setiap hari.
ii.        Pelajar itu menaikkan bendera sekolah ketika lagu sekolah dinyanyikan.
iii.         Saya akan menghadiri majlis itu.
iv.        Saya akan menghadirkan diri ke majlis itu.
v.      Ayah mencuci kereta pada hari minggu.

Situasi Kedua :  Menerima Dua Objek
meN-...-kan atau meN-...-i dengan dua objek (kadang kala akhiran -i digugurkan) Kata dasar yang menerima apitan tersebut wujud dalam bentuk berikut:
 (a)          Subjek    +    Kata kerja      +    Objek  2     +   Objek 1
                                                          
                                                       (Objek sipi)       ( Objek tepat)
(a)          Subjek  +    Kata kerja     +    Objek 1    +    (kata sendi)  +    Objek 2
                                                            (Objek  tepat)                                (Objek sipi )

** Perbincangan tentang perkara di atas perlu diperhalusi supaya pelajar tidak
    keliru. Oleh sebab itu, di bawah akan dibincangkan kedua-dua imbuhan apitan
    berkenaan.






PERKARA
KETERANGAN
Apitan meN-.......-kan.
(a)          Subjek    +    Kata kerja      +    Objek  2     +   Objek 1
Contoh ayat:-

a)   Hasnah membelikan Asri sebuah buku.
b)   Ahmad mencarikan Pak Husin ubat sakit pinggang.
c)   Kakak menjahitkan ibu sehelai baju.
d)   Guru membacakan murid-muridnya karangan terbaik.

Apitan meN.......-kan di atas membawa maksud benefaktif atau manfaat atau manfaat. Dalam ayat di atas membawa dua objek

Dari segi huraian,  objek 1 ialah objek yang mengikuti secara langsung kata kerja disebut sebagai objek tepat, sementara objek 2 yang mengikuti objek tepat disebut sebagai objek sipi.

Subjek
Prediket

Objek Tepat
Objek Sipi

Hasnah membelikan
Asri
sebuah buku

Ahmad mencarikan
Pak  Husin
ubat sakit pinggang

Kakak menjahitkan
ibu
sehelai baju

Guru membacakan
murid-muridnya
karangan  terbaik

Aminah membuatkan
Ali
secawan kopi


Sebagai petunjuk untuk mengesan  sesuatu objek itu objek tepat atau objek sipi ialah proses pasif kerana dalam bahasa Melayu hanya objek  tepat  yang boleh mengalami proses pasif, iaitu proses mengedepankan objek asal menjadi subjek hasil terbitan ayat pasif.

Buktinya melalui bentuk ayat pasif ayat seperti di bawah:-
Prediket

Subjek

Objek Tepat
Kata Sendi
Objek Sipi

Asri  dibelikan
sebuah buku
oleh
Hasnah

Pak Husin dicarikan
ubat sakit pinggang
oleh
Ahmad

Ibu dijahitkan
sehelai baju
oleh
ibu

Murid-murid dibacakan
karangan yang terbaik
oleh
guru

Ali  dibuatkan
secawan kopi
oleh
Aminah


Sebaliknya, objek sipi tidak boleh mengalami proses pasif iaitu mengedepankan objek sipi menjadi subjek seperti perbincangan di atas.
Prediket

Subjek

Objek Tepat
Kata Sendi
Objek Sipi

Sebuah buku dibelikan
Asri
oleh
Hasnah

Ubat sakit pinggang dicarikan
Pak Husin
oleh
Ahmad

Sehelai baju dijahitkan
ibu
oleh
kakak

Karangan yang terbaik dibacakan
murid-muridnya
oleh
guru


Jelasnya, objek sipi tidak boleh mengalami proses pasif untuk menjadi subjek dalam ayat. Dengan kata lain, binaan ayat di atas tidak gramatis dalam bahasa Melayu.

Peringatan:
Namun pelajar perlu memahami  makna fungsi  apitan meN......kan.
Pada dasarnya kata kerja yang terbentuk dengan apitan meN-..........-kan menghasilkan kata kerja transitif dengan:-

a)   maksud membuat sesuatu yang terkandung dalam kata kerja dasar:-
      Contoh:-
     i    Yayasan itu merancang Projek Ikhtiar.
    ii    Mereka merundingkan hal itu dengan keluarga masing-masing.
   iii    Para peneroka mendirikan rumah secara gotong-royong.
     v   Dia menyakinkan saya tentang kebenaran cerita itu.

b)   maksud kausatif atau menyebabkan,
      Contoh:-
    i    Encik Ali membesarkan rumahnya.
   ii    Perbuatan pemuda itu memalukan keluarganya.
  iii    Berita itu mendukacitakan kami.
   v    Kami memanjangkan hubungan silaturahim dengan mereka.
  vi    Ahli pengakap itu menaikkan  bendera pasukan yang menang.

c)   maksud benefaktif atau manfaat. Dalam hal ini ayat di bawah memerlukan dua objek.
      Contoh:-
    i   Ayah membelikan adik buku.
   ii   Saya memasakkan tetamu gulai ikan.
  iii   Aminah menjahitkan adiknya seluar pendek.
   v   Kakak membuatkan Ali secawan kopi.
  vi   Anak itu membacakan bapanya telegram

PERKARA
KETERANGAN
Apitan meN...............

(b) i  Subjek  +    Kata kerja     +    Objek 1    +    (kata sendi)  +    Objek 2
                                                      (Objek  tepat)                                (Objek sipi )
    ii  Subjek  +    Kata kerja     +    Objek 2    +    (kata sendi)  +    Objek 1
                                                     (Objek  tepat)                               (Objek sipi )


Dalam perbincangan di atas, imbuhan apitan meN.....-kan akan berubah jika kata kerja akhiran –kan digugurkan dan pada ketika itu  objek tepat akan berubah kedudukan ke bahagian belakang ayat, sementara objek sipi akan berubah kedudukan menjadi objek tepat selepas kata kerja dan menerima kata sendi untuk atau kepada.
Contohnya perubahan objek yang dapat dilihat contoh ayat-ayat di jadual ( a ) dan jadual ( b ).

JADUAL A

Subjek
Prediket

Objek Tepat
Objek Sipi

Hasnah membelikan
Asri
sebuah buku

Ahmad mencarikan
Pak  Husin
ubat sakit pinggang

Kakak menjahitkan
ibu
sehelai baju

Guru membacakan
murid-muridnya
karangan  terbaik

Aminah membuatkan
Ali
secawan kopi






  

JADUAL B

Prediket

Subjek

Objek Tepat
Kata Sendi
Objek Sipi

Hasnah membelikan
sebuah buku
untuk
Asri.

Ahmad mencari
ubat sakit pinggang
untuk
Pak Husin

Kakak menjahit
sehelai baju
untuk
ibu

Guru membaca
karangan terbaik
kepada
murid-muridnya




Perbezaan fungsi imbuhan apitan meN-.....-kan, dan meN-..........-i dalam bahasa Melayu terbahagi kepada tiga, iaiitu:-
i)  Fungsi apitan meN......-kan menandakan kausatif  iaitu mendukung maksud makna tatabahasa yang
    dikaitkan dengan imbuhan dalam ayat. Kaitan ini bagi tujuan menandakan perbuatan yang menyebabkan  
    sesuatu keadaan atau kejadian yang berlaku. Sementara fungsi apitan  meN-.........-i menandakan lokatif
    iaitu bermaksud makna tatabahasa yang berkaitan dengan imbuhan dalam ayat yang menandakan tempat
      Kesimpulannya:-
      kata kerja meN-......-kan diikuti
      objek tidak bernyawa.

       kata kerja meN-......-i diikuti
      objek  bernyawa.

    berlakunya sesuatu perbuatan, contoh:-
    1    a)   Pak Osman menghadiahkan  sebuah basikal kepada Ahmad.
          b)  Pak Osman menghadiahi  Ahmad sebuah basikal.

    2    a)  Halimah menghidangkan sepinggan kuih kepada tetamu itu.
          b) Halimah menghidangi tetamu itu sepinggan kuih.

    3    a)  Baginda mengurniakan bintang kehormatan kepada Ali.
          b)  Baginda mengurniai Ali bintang kehormatan.

ii)  Perbezaan kata kerja meN-.....-kan, dan meN-..........-i adalah dari segi objek tepat yang diterima selepas
    kata kerja berkenaan:-
         a)   meN-.....-kan lazimnya menerima objek tidak bernyawa.
         b)   meN-..........-i lazimnya menerima objek bernyawa.
         Contoh:-
         i)  Ali memberi kucingnya makan.
        ii)  Ali memberikan makanan kepada kucingnya.

iii) Bagi sebilangan kata kerja apitan meN-.....-kan, dan meN-..........-i, penggunaannya adakala tidak
    mempunyai perbezaan:-
 
      1.  a)    Ali sedang membaiki keretanya yang rosak.
           b)    Ali sedang membaikkan keretanya yang rosak.

      2.  a)    Mereka cuba melupai peristiwa itu.
           b)    Mereka cuba melupai peristiwa itu.

A.   Lengkapkan ayat-ayat di bawah dengan kata kerja berimbuhan meN......, meN-........-kan, atau meN-.......-i
      dengan betul berdasarkan perkataan di dalam kurungan.

1.                                saya sepucuk Surat.                                                        (kirim)
2.   Dia                          saya sebuah hadiah yang menarik                                       (beli)
3.   Emak                          adik di dalam buaian.                                                      (tidur)
4.   Saya                               kejujuran gadis itu.                                                      (ragu)
5.   Dia                       _   kesalahan yang telah dilakukannya.                                 (aku)
6.  Siapakah                            tilam itu semalam?                                                   (tidur)
7.  Ayah                          buku itu ke dalam laci.                                                   (masuk)
8.  Saya                             ibu buku itu dari almari.                                               (ambil)
9.  Kakak                             baju itu untuk ibu.                                                      (gosok)
10. Adik                            ibu sehelai baju kurung yang sangat cantik.              (jahit )

B    Lengkapkan ayat-ayat di bawah dengan imbuhan meN-, meN-...-i, atau meN-...-kan berdasarkan
       perkataan yang disediakan.
1 kurnia
(a)    Baginda____________________ pingat kebesaran kepada tokoh budaya itu.

(b)    Baginda____________________ sasterawan itu pingat kebesaraan.
2 jatuh
(a) Mahkamah________________ hukuman penjara seumur hidup terhadap pesalah itu.


(b)Mahkamah______________________ pesalah itu hukuman yang sungguh berat.
3 kotor
(a)    Siapakah yang telah__________________ kawasan peranginan itu?

(b)    Sampah sarap yang                            kawasan itu menjejaskan imej negara ini.
4 merah
(a)    Gadis itu___________________ bibirnya agar kelihatan anggun di majlis itu?

(b)    Abang____________________ bajunya schingga kelihatan seperti terkena darah.
5 datang
(a)    Amalan merokok akin _______________  pelbagai kesan negatif terhadap kelihatan.

(b)    Penduduk kampung itu _________________ rumah penghulu untuk menziarahinya.
6 waris
(a)    Hartawan itu                     semua kekayaannya kepada rumah anak-anak yatim.

(b)    Beliau____________________ bakat nyanyian itu daripada ibu bapanya.
7 jalan
(a)    Baginda akan____________________ pembedahan jantung di Institut jantung Negara.

(b)    Doktor pakar itu akan___________________ pembedahan terhadap pesakitnya.
8 kurang
(a)    Pembinaan lebuh raga itu bertujuan untuk________ kesesakan jalan raya di situ.

(b)    Peniaga itu ___________  sayer sebanyak sepuluh peratus daripada harga asalnya.
9 masuk
(a)    Para pelajar ___________  buku-buku ke dalam beg sebaik sahaja loceng berbunyi.

(b)    Ayah                         biliknya untuk berehat setelah penat bekerja sepanjang hari.
10 jejak
(a)    Ramlan baru pertama kali______________________ kaki di tempat itu.

       (b)   Pemburu itu menyusuri denai untuk                          tempat persembunyian rusa.



5.2.2   Apitan peR-...........-an  dan  peN-........-an

PERKARA
KETERANGAN
Apitan
peR-.....-an

peN-.....-an
Apitan ini mempunyai persamaan dengan bentuk awalan peR- dan peN- cuma disertai akhiran -an bagi membentuk apitan. Namun, kedua-dua apitan ini mempunyai fungsi yang berbeza walaupun bertugas sebagai pembentuk kata nama terbitan. Oleh itu, penggunaan peR- perlu dirujuk pada, beR- manakala peN- perlu dirujuk pada meN-....
Contoh

Kata dasar
Apitan peR-...-an
Apitan peN-...-an
gabung
pergabungan
penggabungan
satu
persatuan
penyatuan  ( s= ny )
air
perairan
pengairan

A  Tuliskan imbuhan peR-...........-an  dan  peN-........-an pada perkataan condong yang diberi untuk
    melengkapkan ayat-ayat di bawah.

1.    Kerja-kerja dalam sungai itu dilakukan untuk mengatasi masalah banjir.
2     Kebanyakan penduduk di kawasan dalam masih miskin dan ketinggalan.
3     Laksana projek pembangunan itu membantu meningkatkan ekonomi di situ.
4     Lantik lembaga pengarah syarikat itu disokong oleh semua pihak.
5     Letak jawatan Perdana Menteri menyebabkan harga saham merudum.
6     Satu penduduk di situ bersetuju untuk mengadakan aktiviti gotong-royong.
7     Proses satu penduduk di negara ini berjaya dilakukan dengan berkesan.
8     Temu antara kedua-dua pemimpin yang bertelagah itu mencapai jalan buntu.
9     Temu telaga minyak memberi harapan baharu kepada penduduk di negeri itu.
10    Pusat kembang bahasa itu ditubuhkan bagi memantapkan bahasa rasmi kita‑
11    Langkah kembang sayap syarikat itu dipersetujui oleh lembaga pengarahnya.
12    Kawasan air yang luas memudahkan pendatang asing masuk ke negara kita..
5.2.3    APITAN memper-...............-i   dan memper-..........-kan
PERKARA
KETERANGAN
Apitan
memper-..........-i,
memper-..........-kan
Apitan ini akan berubah menjadi mempel- atau mempe- diikuti akhiran -i atau akhiran -kan berdasarkan kata dasar yang digunakan dan biasanya mempunyai perkaitan dengan awalan peR-. Kedua-dua apitan ini berfungsi sebagai kata kerja aktif transitif.
Contoh
mempersenjatai,      mempertuani,     memperbaiki,  memperingati,
memperhambai,      memperdengarkan,   mempertontonkan,
memperdagangkan, memperhatikan, memperlakukan,   memperlarikan,
memperkenalkan,   mempersembahkan,   mempergayakan memperjuangkan,
Peringatan:
Kata dasar bagi apitan ini boleh terdiri daripada pelbagai kata, namun tidak boleh hadir bersama-sama dengan kata adjektif dan kata tugas khususnya kata sendi.

Kata dasar

             Betul


Salah

besar
cantik
lurus
maju
 oleh

memperbesar   
mempercantik 
memperlurus   
 mempermaju   
memperoleh   
membesarkan mencantikkan meluruskan memajukan mendapat
memperbesarkan mempercantikkan memperluruskan mempermajukan
memperoleh


Perlu juga dibezakan perkataan yang menerima apitan memper-...-kan yang seolah-olah kata adjektif tetapi sebenarnya hanya menerima apitan meN-... -kan.
Contoh:-
                        memperlahankan      =       meN-    +  perlahan   +   kan


Terdapat juga perkataan yang menerima memper-...-i  tetapi akhiran -i  digugurkan walaupun kata dasar bukan kata adjektif atau kata tugas.

                          mempersuamikan              =      memper    +   suami   +    i  ( huruf i digugurkan)
                          memperisterikan               =       memper    +   isteri    +    i  ( huruf i digugurkan)     


LATIHAN
Tuliskan imbuhan memper-, memper-......-i, atau memper-.......kan pada perkataan yang berhuruf condong dalam ayat-ayat di bawah.
I Kerja-kerja dalam sungai itu masih giat dilakukan.
2 Kerajaan bercadang untuk luas  skim bantuan kepada penduduk ke seluruh negara.
3 Penyanyi terkenal itu bersedia untuk dengar suaranya yang merdu itu.
4 Penjenayah itu lari keretanya apabila dikejar polis.
5 Kakak bercadang untuk suami  lelaki tampan itu.
6 Ayah mengadakan kenduri itu untuk isteri abang dengan gadis pilihannya.
7 Mesyuarat itu bertujuan untuk satu semua pihak yang bertelagah.
8 Dia kenal dirinya kepada kami pada hari pertama kami bersua dengannya.

5.2.4  APITAN beR-........-an dan  beR-........-kan

PERKARA
KETERANGAN
Apitan
beR-.......-an,
beR-.......-kan
Kedua-dua apitan ini berupaya membentuk kata kerja tak transitif dan proses perubahan Yang berlaku bergantung pada huruf awal bagi kata dasar yang digunakan. Perubahan tersebut adalah sama dengan awalan beR-, iaitu be-, bel-, atau kekal sebagai her- dan diikuti dengan akhiran -an atau -kan.
Contoh

beR- + kata dasar + -an       =        berterbangan,         berterusan,       berkejaran,                                                         berlarian, bersendirian, berkaitan, berkibaran, berpautan.
(biasanya diikuti dengan kata sendi nama)
beR- + kata dasar + -kan     =        berdasarkan, berpandukan, berprinsipkan,
                                                     berpaksikan, berlandaskan, beratapkan, 
                                                     berselimutkan, bersuamikan, berkonsepkan
                                                     (mesti diikuti pelengkap)
Peringatan;
Perkataan berapitan beR-...-kan tidak boleh diikuti dengan kata sendi nama sebaliknya   
mesti diikuti dengan pelengkap. ( Sila rujuk kata kerja intransitif beR-....--kan)
     Contoh:

Betul
Salah
berpandukan peta
berpandukan pada peta
berpaksikan kebenaran
berpaksikan dengan kebenaran
berdasarkan penerangan
berdasarkan pada penerangan
   

5.2.5   Awalan di-..., Apitan di-.......-i, di-.......-kan, dipeR-.......-i,  dan diperR-........-kan

Awalan dan apitan ini  hadir bersama dengan kata dasar yang berfungsi sebagai kata kerja pasif. Secara umumnya awalan di- merupakan pasif daripada perkataan kata kerja aktif berawalan meN-, di-...-i daripada meN-...-i, di-...-kan daripada meN-...-kan, dipeR-...-i daripada mempeR-...-i dan dipeR-...-kan daripada mempeR-...-kan.
Contoh:-

Aktif
Pasif
membaca, menarik menaikkan,
menunaikan memenuhi, mencintai memperdengarkan,mempersilakan mempercayai, memperoleh

dibaca, ditarik , dinaikkan,
ditunaikan dipenuhi, dicintai diperdengarkan, dipersilakan dipercayai, diperoleh

Peringatan:-
Perkataan yang berimbuhan di-  perlulah dibezakan dengan kata sendi  di  yang biasanya hadir bersama-sama  dengan kata arah atau kata nama bagi tempat dan ditulis terpisah.
                                                                                                                (Rujuk kata sendi nama)
 Contoh:-
di sekolah            bukannya       disekolah           (disekolahkan - betul)
di pejabat             bukannya         dipejabat            (dipejabatkan - betul)
    di pinggir             bukannya         dipinggir             (dipinggirkan - betul)











5.26    Awalan se-, ke-, dan apitan ke-........-an
Kedua-dua awalan ini hadir bersama-sama kata dasar tanpa mengalami sebarang perubahani.. Awalan ini juga sering diikuti dengan kata singkat -nya dan akhiran -an menjadi apitan ke--an dan biasanya menghasilkan kata nama terbitan.
Contoh:
      se-   +  kata dasar              =     sehari, sebiji, sesama, sehingga, sedalam, sejauh
                                                      seadanya, setibanya, sedalamnya, sekuatnya
      ke-   +  kata dasar              =     kedua, kesemua, kehendak, ketua, ketawa
                                                      ketikanya, kehendaknya, ketuanya, kesemuanya,
      ke-   +  kata dasar + an      =     keadaan, kejayaan, kebanggaan, kesudian
                                                      keinginan, kesusahan, kematian, kemajuan

    
5.3      IMBUHAN ASING
Imbuhan asing dapat kita kategorikan kepada tiga kumpulan berdasarkan bahasa asal imbuhan tersebut. Imbuhan imbuhan itu ialah:
                                                             Imbuhan Asing

   Imbuhan Sanskrit                               Imbuhan Arab                    Imbuhan Yunani- Latin- Inggeris

Ketiga-tiga kumpulan ini terdiri daripada awalan dan akhiran sahaja yakni tidak ada imbuhan apitan yang ditemukan setakat ini. Contoh imbuhan asing ini adalah seperti berikut:-

Bentuk
Sanskrit
Arab
Inggeris
Awalan
dasa-, dwi-, eka-, juru-,maha-, panca-, pra-, tata-, tri-
bi- ( biadab dan bilazim)
anti-, auto-, mono-,
poli-, pro-, sub-
Akhiran
-ita, -man, -wan, -wati
-ah, -at, -iah, -in, -wi
-grafi, -is, -isme, -logi

Peringatan:
   Perkataan yang menerima imbuban asing haruslah ditulis serangkai, sama seperti imbuhan dalam    
   bahasa Melayu- Namun, terdapat sedikit kekecuatian bagi  awalan Sanskrit maha, iaitu;

Maha + Kata Adjektif

Contoh:-
maha luas                                                            Peringatun:
maha mulia  (untuk kerabat diraja)                    Jika dirujuk kepada Tuhan,
Maha Mulia   (untuk Tuhan)                                maka huruf besar perlulah
   Maha Suci    (untuk Tuhan)                                digunakan




Imbuhan asing pro- dan anti- yang diimbuhkan dengan kata nama khas, mesti disertai tanda sempang bagi memastikan proses pengimbuhan tersebut betul.
Contoh:
Betul
Salah
anti-Malaysia
pro-Amerika
antimalaysia, anti Malaysia
proamerika, pro Amerika

Imbuhan akhiran asing -isme (yang bermaksud fahaman atau kepercayaan) tidak boleh diubah menjadi -isma kerana tidak terdapat Imbuhan akhiran tersebut. Oleh itu, elakkan kesalahan tersebut.

5.4   IMBUHAN SISIPAN

PERKARA
KETERANGAN
Imbuhan Sisipan
Dalam bahasa Melayu tidak banyak wujud imbuhan sisipan dan sering dilihat  sebagai kata terbitan. Secara umumnya, imbuhan sisipan ini wujud dalam empat bentuk, iaitu sisipan -in, -el-, dan -er- yang hadir selepas huruf pertama dalam sesuatu perkataan. Contoh perkataan yang dapat menerima sisipan adalah seperti yang berikut:-

-el-
-em-
-er-
-in-
kelangkang
kelawar
kelemumur
selenggara
selerak
telapak
telekup
telembab

gementar
gemerencang
gemilang
gemulung
gemutur
gemuruh
semerbak
temali

ceracak
cerancang
ceranggah
gerigi
gerigis
kerontang
serabut
seruling
sinambung
(Setakat ini hanya terdapat satu sahaja kata terbitan berimbuhan sisipan
 –in-)



5.5  PENGIMBUHAN KATA MAJMUK

Kata majmuk yang menerima imbuhan perlulah diimbuhkan dengan betul. Proses pengimbuhan kata majmuk adalah seperti yang berikut:-

Kata Dasar
Awalan
Akhiran
Apitan
anak tiri
beranak tiri
anak tirikan
menganaktirikan
kuat kuasa
berkuat kuasa
kuat kuasakan
penguatkuasaan
ambil alih
mengarnbil alih
ambil alihkan
pengambilalihan
putar bel it
berputar belit
putar belitkan
memutarbelitkan

Kata majmuk yang menerima awalan atau akhiran mesti ditulis berasingan. Namun, kata majmuk yang menerima apitan mesti ditulis secara bersambung dan menjadi kesalahan jika ditulis berasingan.

A.   Lengkapkan ayat-ayat yang berikut dengan memilih jawapan yang paling sesuai.

1   Hampir seluruh penduduk kampung
    itu bersetuju ...........dengan Encik Ramlan 
    sebagai penghulu mereka.
    A perlantikan      C pelantikan
    Bperlantikkan     D pelantikkan

2   Budak cacat itu terpaksa bergantungibu bapa
      dan rakan-rakannya untuk.................. segala
     keperluan hidup sehariannya
     A memenuh            C  memenuhi
     B memenuhkan         D dipenuhi

3   Kakak.............................       ayah
    sebuah novel sempena hari lahirnya   
    semalam.     
     A dihadiahkan         C menghadiahkan
      B  menghadiahi        D dihadiah

4   Dirinya.....           kepada para hadirin 
     sebelum   beliau berucap.
     A memperkenalkan    C diperkenalkan
      B diperkenali              D memperkenali

5   Mereka sedang................         tentang masalah  
     kemerosotan disiplin.
     A membincangkan    C membincangi
     B berbincangkan       D berbincang


6  "Cikgu Zalina sedang.................             matematik di
     dalam kelas kami semasa kejadian itu berlaku,"
      kata ketua kelas.
     A mengajar        C berajar
      B mengajarkan       D belajarkan

7  Ayah....................          kereta dengan segera bagi  
    mengelakkan kemalangan.
    A membrek           C mengebrekkan
    B mengebrek        D membrekkan

8  Kerja-kerja                       minyak kelapa 
     sawit itu dilakukan dengan teliti bagi 
     menghasilkan  minyak masak yang benar-benar 
     berkualiti.
    A memeroses         C keprosesan
   B memproseskan  D memproses

9  Kami dapat          melihat 
     kertas........................     apabila  angin 
     bertiup dengan kencang.
    A  beterbangan      C berterbang
   B berterbangan   D berterbangkan

10 Sebagai seorang.............. seseorang itu mesti
     mempunyai tanggungjawab sosial terhadap barang- 
     barang yang dijualnya.
    A berniaga             C perniagaan
     B perniaga             D peniaga

B.   Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu      mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1    Semua yang disyaki bersalah akan menghadapi di mahkamah untuk diadili.  Tiada kesalahan
                              A                                    B                                              C                 D

2    Syarikat kewangan itu mengeluar pinjaman peribadi kepada pelanggan yang berpendapatan
                                                A                                                                                    B
      tinggi kerana mereka mampu membayarnya semula. Tiada kesalahan.
                                                               C                                 D

3    Berdasarkan pada laporan yang kami terima, kejadian itu mengorbankan berpuluh-puluh
                              A                               B                                                                C
      nyawa. Tiada kesalahan.
                             D

4    Bagi mempercepat proses pembangunan negara, kerajaan berusaha dengan  bersungguh-
                      A                                                                                            B
      sungguh untuk mengatasi masalah buta huruf di negara ini. Tiada kesalahan.
                                                                     C                                           D

5    Dia berhampiran dengan budak itu bagi mengetahui masalah yang benar-benar menimpa
                          A                                   B                                                    C
     dirinya. Tiada kesalahan.
                          D





6   Pada setup tahun ribuan penuntut melanjut pelajaran ke universiti tempatan dalam pelbagai
                                     A                           B                                                                         C
     bidang pengajian. Tiada kesalahan.
                                            D

7   Asap tebal basil daripada  perbakaran sampah sarap menjejaskan udara di situ.
                                   A               B                                         C
     Tiada kesalahan.
                D

8   Pihak kerajaan ada menyediakan kemudahan pinjaman perumahan kepada kakitangannya yang
                                           A                                                       B
     berkelayakan untuk memiliki  rumah sendiri. Tiada kesalahan.
                                          C                                         D


9   Pemilik kenderaan diberi pilihan sama ada memperbaharukan lesen memandu mereka setahun
                                       A                                           B                               C
     sekali atau lima tahun sekali. Tiada kesalahan.
                                                               D

10 Saya akan cuba  menghadirkan diri pada petang ini jika berkesempatan untuk berbuat
                        A             B                                                              C
     demikian.  Tiada kesalahan.
                                  D


C.   Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu      mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Industri kraf tangan perlu dimaju bagi
   menghasilkan pelbagai  barangan yang mampu
   bersaing di pasaran antarabangsa.
A   dimajukan bagi menghasilkan pelbagai-bagai
B  dimajui untuk menghasilkan berbagai-bagai
C  dimajukan untuk menghasilkan
D  dimaju bagi menghasilkan pelbagai.

2  Datuk selalu  menceritakan pengalaman
    hidupnya di zaman pendudukan Jepun.
A  menceritai pengalaman hidupnya pada zaman
    pendudukan
B  menceritakan pengalaman hidupnya                                                                                 D menyedarkan tentang peranan ibu
    pada zaman pendudukkan
C  menceritakan pengalaman hidupnya pada     6 Pelbagai                                                kemudahan                                                                prasarana
    pada zaman pendudukan
D menceritakan pengalaman hidup-nya di zaman                                                                                 negara ini.
    zaman pendudukan

3  Setelah menjalani latihan pusat selama dua 
    minggu para ahli sukan berasa lebih yakin  
   akan keupayaan diri masing-masing.
A  berjalan latihan pusat
B  menjalankan latihan pusat
C  menjalani pusat latihan
D  menjalani latihan pusat


4  Pelbagai peraturan jalan raya dikuatkuasakan  
    bagi mengurangkan kemalangan jalan raya di
    negara ini.
    A di kuatkuasakan bagi mengurangkan
    B dikuat kuasakan bagi mengurangi
    C dikuat kuasakan bagi mengurangkan
    D dikuatkuasakan bagi mengurangkan

5  Pendedahan tentang kemalangan di rumah
    dapat menyedarkan tentang peranan ibu bapa
    terhadap anak-anak.
    A menyedari tentang peranan ibu
    B menyedarkan ibu bapa tentang peranan
    C sedarkan tentang peranan ibu bapa
    D menyedarkan tentang peranan ibu bapa

6  Pelbagai kemudahan prasarana menyediakan
    kerajaan bagi memajukan negara ini.
    A kerajaan sediakan
    B disedia oleh kerajaan
    C disediakan kerajaan
    D menyediakan kerajaan



7.  Sebagai pengawas, dia tidak pernah abaikan
     tugas yang diamanahkan.
     A  tidak pernah mengabai
     B  tidak pernah mengabaikan
     C  pernah tidak mengabaikan
     D  tidak pernah abaikan
8.  Mangsa-mangsa  kemalangan itu dengan
     segera mengejar ke hospital.
     A  dikejar
     B  berkejaran
     C  dikejarkan
     D  mengejar

D  Pilih ayat-ayat yang betul

1  I    Berita kemalangan itu diterimanya melalui
         telegram.
    II   Rumahnya terletak berhampiran jalan
         kereta  api
    III  Cikgu Zam memperhatikan segala
         pergerakan pelajarnya.
    IV  Dia belajar bersungguh-sungguh bagi
         mempastikan kejayaannya.
     A   I sahaja
     B   I dan III sahaja
     C   I, III dan IV sahaja
     D   II, III dan IV sahaja

2   I   Setiap hari ibu membekalkan saya
         minuman dan makanan ke sekolah.
    II   Kerajaan menawarkan pelajar itu biasiswa
         untuk belajar di luar negara.
   III   Kakak menghadiahkan kucing itu kepada
         kepada kawannya.
   IV   Kami mencintai akan negara ini dengan
         sepenuh hati
     A  III sahaja
     B  I dan II sahaja
     C  I, II dan IV sahaja
     D  I, II, III dan IV

3   I   Kedua-dua belah pihak yang bertelagah 
         itu  bersetuju genjatan senjata.
    II   Dia tidak pernah niat untuk menyakiti 
         hati  kawannya itu.
   III   Kami mempersetujui dengan cadangan 
         yang dikemukan itu.
    IV  Adnan diperintahkan untuk berjumpa
         dengan Pengetua.
     A  IV sahaja
     B  I dan II sahaja
     C  II dan IV sahaja
     D  I, III dan IV sahaja   

4 I    Rumah-rumah di kawasan setinggan itu
        menenggelami banjir.
  II    Mereka mencadangkan Suzi sebagai ketua
        kelas.
  III   Penyakit yang dihadapinya kini dapat
        diubati.
   IV  Saya dihadiahi sebuah novel hasil
        ciptaannya.
   A   II dan III sahaja
   B   III dan IV sahaja
   C   I, II dan IV sahaja
   D   I, III dan IV sahaja

4 I    Persidangan selama seminggu itu
        mempernemukan pelbagai resolusi.
  II    Dia ke bandar untuk menemukan kawan
        karibnya.
 III    Ayah menemui pegawai itu untuk urusan
        peniagaaan.
 IV    Penemuan itu berlangsung selama sepuluh
        minit sahaja
   A   III sahaja
   B   I dan II sahaja
   C   II dan III sahaja
   D   II, III dan IV sahaja

5  I   Akan saya mencadangkan kamu sebagai
        ketua kampung.
   II   Penjenayah itu akan dijatuhkan 
        hukuman mati.
  III   Majlis itu berlangsung sebaik sahaja
        tetamu kehormat tiba.
  IV   Saya terlupa kunci pintu rumah pagi tadi.
    A  III sahaja
    B  II dan III sahaja
    C  I, II dan III sahaja
    D  I, II dan IV sahaja

1 ulasan: