BAB 6 PENGGANDAAN
PERKARA | KETERANGAN | |||||||||||||||
Penggandaan | Penggandaan merupakan salah satu proses pembentukan perkataan yang agak penting dalam bahasa Melayu, iaitu dengan melakukan pengulangan terhadap sesuatu perkataan. Pengulangan ini bertaku sama ada secara menyeluruh atau pada bahagian-bahagian tertentu sahaja. Dalam bahasa Melayu proses penggandaan terbahagi kepada empat jenis, iaitu: (a) Penggandaan seluruh (c) Penggandaan berima (b) Penggandaan separa (d) Penggandaan berimbuhan | |||||||||||||||
6.1 Penggandaan Seluruh | Penggandaan seluruh kata ialah proses mengulang seluruh perkatAln yang disertai tanda sempang. Perkataan yang terbentuk membawa dua maksud, iaitu maksud tunggal dan maksud jamak. | |||||||||||||||
Contoh | tunggal kupu-kupu, anai-anai, labi-labi, kisi-kisi jamak budak-budak, cantik-cantik, tebal-tebal Peringatan: Penanda jamak boleh digunakan bagi kata ganda bermaksud tunggal tetapi tidak boleh digunakan bagi kata ganda bermaksud jamak. Contoh: semua kupu-kupu (betul) semua budak-budak (salah) semua budak atau budak-budak (betul) kebanyakannya cantik-cantik (salah) kebanyakannya cantik atau cantik-cantik (Betul ) Cara untuk menentukan sama ada kata ganda tersebut jamak atau tidak adalah dengan melakukan pengguguran kepada kata ganda berkenaan. Sekiranya selepas proses pengguguran salah satu kata tersebut dilakukan dan perkataan tersebut boleh berdiri sendiri maka maka kata tersebut merupakan kata jamak. Sebaliknya, apabila perkataan yang digugurkan menyebabkan kata ganda tersebut tidak boleh berdiri sendiri, maka kata ganda tersebut bermaksud tunggal atau satu. Contoh:-
| |||||||||||||||
6.2 Penggandaan Separa | Penggandaan separa merupakan proses penggandaan yang mengalami pemendekan dan melibatkan pengulangan suku kata pertama kata dasar. Penggandaan separa juga membawa maksud tunggal dan jamak. | |||||||||||||||
Contoh | kekabu (asalnya kabu-kabu – bermaksud tunggal) kekuda (asalnya kuda-kuda bermaksud tunggal) dedaun (asalnya daun - daun bermaksud jamak) lelaki (asalnya laki-laki - bermaksud tunggal) Peringatan: Penanda jamak tidak boleh digunakan bagi kata ganda separa yang bermaksud jamak. Tanda sempang tidak perlu digunakan bagi kata ganda separa walaupun bermaksud jamak. |
PERKARA | KETERANGAN | ||||||||||
6.3 Penggandaan Berirama | Penggandaan berirama merupakan proses penggandaan yang mengalami perubahan bunyi yang diasaskan pada kata asal yang digunakan. Umumnya kata ganda yang terhasil membawa maksud jamak. Oleh itu, penanda jamak tidak boleh digunakan bersama dengan kata ganda yang terhasil. | ||||||||||
Contoh | batu-batan, gunung-ganang, kusut-masai, bengkang-bengkok, licin-licau, rumputrampai, simpang-siur, gundah-gulana, anak-pinak, cucu-cicit
Salah satu daripada perkataan yang mengalami penggandaan berima tidak boleh digunakan secara berasingan untuk berfungsi sebagai kata bebas. | ||||||||||
6.4 Pengandaan Menyaling | Penggandaan menyaling merupakan penggandaan yang mengalami pengulangan disertai awalan meN- pada salah satu bahagian daripada perkataan tersebut. Tanda sempang perlu digunakan bagi membentuk penggandaan menyaling. Penanda jamak tidak boleh digunakan bersama dengan kata ganda tersebut yang membawa maksud jamak. | ||||||||||
Contoh | bantu-membantu, totong-menolong, bisik-membisik, sayang-menyayang
Peringatan: Saling bermaksud berbalas-balas oleh sebab itu setelah saling tidak boleh diikuti kata ganda saling. | ||||||||||
6.4 Pengimbuhan Kata Ganda | Kata ganda yang terhasil baik kata ganda seluruh, kata ganda separa mahupun kata ganda berima boleh menerima imbuhan sama ada awalan, akhiran, ataupun apitan. Namun tanda sempang sebagai penanda kata ganda tetap dikekalkan kecuali bagi kata ganda separa yang sememangnya tidak bersempang‑ | ||||||||||
Contoh |
Peringatan: Para pelajar perlu berhati-hati dalam membezakan kata ganda dengan kata maimuk kerana kedua-duanya terbentuk daripada dua proses yang berbeza, iaitu melalui pemajmukan dan penggandaan. Oleh itu, tanda sempang digunakan bagi kata majmuk. Contoh:-
|
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Lengkapkan ayat-ayat yang berikutnya dengan memilih jawapan yang paling sesuai
1. Lantai rumahnya akibat ketumpahan minyak masak A licau-lincin C punah ranah B lekak-lekuk D licin-lincau 2. Pak Sani bekerja untuk menyara kehidupan ahli keluarganya. A mati-mati C mati-matian B habis-habisan D betul-betul 3. Kapal terbang itu di udara kira-kira sejam sebelum mendarat di lapangan terbang. A berkepul-kepul C berputar-putar B berpusing-pusing D berlegar-legar | 4. Mulut dukun itu ketika dia mencuba merawat pesakitnya itu. A kusut-masai C gerak-geri B kumat-kamit D karut-marut 5. Dalam Encik Zali telah membeli sebuah rumah di Kota Damansara. A sunyi-sunyi C kelip-kelip B diam-diam D kacau-bilau 6. Mereka mandi dan di tepi pantai itu. A berkejar-kejaran C mengejar-ngejar B saling berkejar-kejaran D saling kejar-mengejar |
B. Ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Lagu 'Negaraku' masih terngiang-ngiang di telinganya walaupun sudah sedekad dia
A B
mengadu nasib di perantauan negara-negara atas angin. Tiada kesalahan.
C D
2 Pelbagai wangian dipamerkan di pameran itu dengan harga yang agak mampu dimiliki oleh
A B
kebanyakan penduduk-penduduk di negara ini. Tiada kesalahan.
C D
3 Laki-laki yang berambut perang-perang itu ialah sepupu saya yang baru berumah tangga
A B C
dengan seorang gadis tempatan. Tiada kesalahan.
D
4 Sikap suka saling tuduh- menuduh dalam kalangan masyarakat maimuk di negara ini akan
A B
menyebabkan negara kita menjadi porak-peranda. Tiada kesalahan.
C D
5 Semua kanak-kanak yang menyertai pertandingan kanak-kanak sihat diraikan oleh
A
pihak penganjur dalam suatu majlis yang berwarna-warni. Tiada kesalahan
B C D
6 Kebanyakan ibu bapa sering mengabaikan tugas terhadap keluarga kerana terlalu mengejar
A B C
kemewahan. Tiada kesalahan
D
C. Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Sepanjang hari adik asyik merengek‑ merengek kerana tidak begitu sihat. A asyik rengek-rengek B rengek-merengek asyik C asyik merengek-rengek D asyik merengek-merengek 3 Mereka nyaris dilanggar kereta ketika melintas jalan raga yang sibuk itu. A nyaris-nyarisan B bernyaris-nyaris C nyaris-nyaris D nyaris 4 Kejadian buruk yang berlaku itu tidak kena- kena dengan diri saya. A berlaku itu tidak kena-mengena B berlakukan itu tidak kena-mengena C berlaku itu tidak mengena-kena D berlaku itu tidak kena-kena | 2 Sikap saling bertolong-tolong, dalam kalangan penduduk kampung itu barus kita contohi. A saling bertolong-tolongan B bertolongan-tolongan C saling menolong D saling bertolong-tolong 5 Ceramah yang berapi-api itu mendapat sambutan yang sungguh menggalakkan. A mengapi-api C berapi-berapi B api-berapi D berapi-api 6 Pelbagai kemudahan asas disediakan oleh kerajaan bagi memajukan negara ini. A Pelbagai mudah-mudahan asas B Berbagai kemudahan-kemudahan asas C Pelbagai-bagai kemudahan asas D Pelbagai kemudahan asas |
D. Pilih ayat-ayat yang betul
1 I Kerajaan bercadang untuk menguat kuasakan akta tersebut. II Terdapat banyak pokok api-api di pinggir kampung itu. III Kanak-kanak di tadika itu comelcomel belaka. IV Lelaki-lelaki itu berbincang sejak petang tadi lagi. A III sahaja B I, 11 dan IV sahaja C I, II dan IV sahaja D I, II, III dan IV 2 I Kekisi-kekisi tingkap itu akan dipasang pada petang ini. II Kekuda-kekuda di kawasan perumahan itu sudah siap dipasang. III Semua dedaun di halaman rumahnya disapu pada setiap hari. IV Semua pemuda-pemudi kampung itu berpelajaran tinggi. A III sahaja B I dan II sahaja C I, II dan III sahaja D I, II, III dan IV | 3 I Belajarlah bersungguh-sungguh agar- agar kamu dapat hidup senang kelak. II Kedua orang budak itu didapati meniru semasa ujian itu dijalankan. III Beberapa ekor anai-anai didapati mati akibat termakan racun itu. IV Segelintir pemuda-pemuda kampung itu terlibat dengan aktiviti gotong-royong. A III sahaja B I dan III sahaja C II dan IV sahaja D II, III dan IV sahaja 4 I Ahli gusti itu comel-comel belaka. II Lantai itu semakin reput kerana dimakan anai-anai. III Penunggang motosikal itu kadang‑kadang langgar oleh lori balak. IV Siapa-siapa pun boleh menghadiri pesta itu. A I dan VI sahaja B II dan III sahaja C II dan IV sahaja D II, III dan IV sahaja |
5 I Ayah membina sebuah para untuk membolehkan kami menyimpan kasut. II Sikap saling hormat-menghormat perlu kita pupuk dalam kalangan generasi muda. III Budak di kampung itu sihat-sihat belaka. IV Emak membelikan adik sebuah anak- anak sempena hari lahirnya yang pertama. A I dan III sahaja B II dan III sahaja C III dan IV sahaja D I, II dan IV sahaja 6 I Walaupun sudah beranak-berpinak, perangainya masih seperti kebudak- budakan. II Fikirlah masak-masak sebelum tindakan diambil terhadapnya. III Mudah-mudah kamu akan beroleh kejayaan kelak. IV Emak memotong daging itu nipis sebelum memasaknya. A II sahaja B I dan II sahaja C III dan IV sahaja D I, II, III dan IV | 7 I Dedaun kering di halaman rumah disapu oleh emak. II Jangan berdiri di bawah reranting yang condong itu. III Bantat itu diperbuat daripada kekabu. IV Para pelajar lelaki-lelaki dibenarkan menyertai pertandingan itu A I dan II sahaja B I dan III sahaja C II, III dan IV sahaja D I, II, III, dan IV 8 I Badan budak itu calar-balar kerana dipukul oleh pembantu rumah. II Ramli dan Rahman dimarahi oleh ibunya kerana bertolak-tolak di tepi pintu. III Mulut bomoh itu kumat-kamit semasa menjampi air itu. IV Perigi itu sudah sunyi-sepi kemarau yang berlaku yang lalu. A I dan II sahaja B I, II dan III sahaja C I, III dan IV sahaja D II, III, dan IV sahaja |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan