SYAIR BURUNG NURI
TEKS
SYAIR 1: SYAIR BURUNG NURI
Maksud Syair
Rangkap 1: Penyair menceritakan sebuah warkah
yang ditulis oleh seorang yang dipandang hina sehinggakan kata-kata yang
ditulisnya itu mungkin dianggap salah berdasarkan buah fikirannya yang kurang
sempurna.
Rangkap 2: Menurut penyair, seseorang itu
dianggap hina jika dia tidak berakal, bersikap kurang sopan, berakhlak
rendah, dan hidup dalam keadaan miskin.
Rangkap 3: Penyair juga memohon maaf sekiranya
perkara yang ditulis daripada perasaan kecewanya itu menghasilkan kata-kata
yang kurang menarik dalam warkah tersebut.
Rangkap 4: Penyair menulis lembaran yang jelas
tentang adab kepada pasangan yang bercinta agar mereka tidak kecewa dan
menjadikan surat sebagai saluran untuk meluahkan perasaan.
Rangkap 5: Penyair menceritakan nasib malang
yang ditempuhinya secara berulang-ulang kali sehingga boleh membawa
kemudaratan dan menyebabkan dirinya sentiasa dalam keadaan sedih dan kecewa.
Rangkap 6: Penyair mengisahkan kehidupannya
yang terumbang-ambing tanpa arah tuju, serta tidak terurus hingga melupakan
makan dan minum.
Rangkap 7: Namun penyair tersedar bahawa tiada
gunanya hidup dalam kekecewaan sehingga boleh menyebabkan kehidupannya
hancur.
Rangkap 8: Penyair sedar apabila berada dalam
keadaan yang sangat kecewa boleh menyebabkan fikirannya tidak waras.
Sekiranya dituruti perasaan kecewa itu, penyair berfikir lebih baik mati
daripada hidup dalam keadaan sebegitu.
|
Tema
Adab dalam kehidupan seseorang. Penyair
menceritakan adab dalam kehidupan yang sering ditempuhi oleh seseorang seperti
masalah kekecewaan dalam perhubungan, masalah kehidupan yang terumbang-ambing,
dan masalah kegagalan berfikir secara rasional yang akan memusnahkan kehidupan
seseorang.
Persoalan
(a) Kepentingan
memiliki ilmu pengetahuan dan berakhlak mulia.
(b) Kekecewaan yang
boleh merosakkan kehidupan seseorang.
(c) Kebijaksanaan dalam
mengawal diri ketika bercinta.
(d) Rasional dalam
berfikir dan membuat tindakan.
(e) Kesederhanaan dalam
percintaan.
Bentuk
(a) Syair
ini berbentuk terikat.
(b) Syair ini terdiri
daripada lapan rangkap.
(c) Semua
baris merupakan maksud.
(d) Bilangan
baris pada setiap rangkap adalah sama:
· Rangkap
1: empat baris;
· Rangkap
2: empat baris;
· Rangkap
3: empat baris;
· Rangkap
4: empat baris;
· Rangkap
5: empat baris;
· Rangkap
6: empat baris;
· Rangkap
7: empat baris;
· Rangkap
8: empat baris;
(e) Bilangan
perkataan bagi setiap baris syair ini antara tiga hingga enam patah
kata:
Gerangan sungguh amatlah leta,
(4
patah kata)
Perinya akal
gelap-gelita,
(3
patah kata)
Hemat pun rendah daif
berserta,
(5
patah kata)
Sajak dan nazam banyak tak
kena.
(6
patah kata)
(f) Jumlah
suku kata dalam syair ini antara sepuluh hingga tiga
belas suku katab:
Sudahlah nasib untung yang
malang,
(10
suku kata)
Senantiasa di dalam nasib dan
walang.
(13
suku kata)
(g) Rima
akhir terikat:
· Rangkap
1: aaaa;
· Rangkap
2: aaaa;
· Rangkap
3: aaaa;
· Rangkap
4: aaaa;
· Rangkap
5: aaaa;
· Rangkap
6: aaaa;
· Rangkap
7: aaaa;
· Rangkap
8: aaaa.
Unsur Bunyi
(a) Asonansi.
· Barang
yang ghairah di dalam cinta, (perulangan
vokal a)
· Segenap
pesisir desa negeri,
(perulangan
vokal e)
· Terfikir-fikir
bukan menderita,
(perulangan
vokal i)
(b) Aliterasi.
· Dituliskan
sahifah supaya nyata,
(perulangan
konsonan s)
· Gundahlah
fikir tiada
tertentu,
(perulangan
konsonan t)
· Remuk
dan rendam rasanya hati,
(perulangan
konsonan r)
Gaya Bahasa
(a) Inversi. Dituliskan
sahifah supaya nyata; Bertambahlah sopan dan negeri.
(b) Kata
ganda. Gelap-gelita;
terfikir-fikir; berulang-ulang.
(c) Kata
arkaik. Masyghul.
(d) Anafora (perulangan
perkataan yang sama pada awal baris). Remuk dan rendam (rangkap 7, baris 4; rangkap
8, baris 1).
(e) Epifora (perulangan
perkataan yang sama pada akhir baris). Tuan (rangkap 3,
baris 1 dan 4).
(f) Repetisi. Hanyutlah
badan ke sana ke mari (rangkap 6,
baris 1).
(g) Simile. Laksana cermin
jatuh ke batu.
(h) Sinkope. Sajak
dan nazam banyak tak kena.
(i) Paradoks. Daripada
hidup sebaiknya mati.
Nilai
(a)
Kesedaran. Penyair sedar akan kesilapan yang dilakukannya akibat
terlalu menurut perasaan.
(b) Merendah diri.
Penyair meminta maaf terlebih dahulu sebelum meneruskan bicara dalam
lembarannya itu.
(c) Rasional.
Penyair menyarankan agar seseorang itu bertindak secara rasional.
(d) Hemah tinggi.
Penyair menasihati agar pasangan yang bercinta menjaga adab masing-masing.
(e) Kebijaksanaan.
Penyair menyarankan agar setiap pasangan bijak menguruskan percintaan mereka.
Pengajaran
(a) Kita
sepatutnya bersikap merendah diri agar dapat menjaga perasaan
orang
lain.
(b) Kita
haruslah insaf akan kesalahan yang telah dilakukan untuk mengelakkan perkara tersebut berulang lagi.
(c) Kita janganlah
mementingkan percintaan dalam kehidupan kerana boleh mengakibatkan
seseorang itu merana apabila kecewa.
(d) Kita tidak
boleh berputus asa kerana tindakan ini akan merugikan diri sendiri.
(e) Kita janganlah
bertindak mengikut kata hati kerana tindakan ini akan menyebabkan
perkara buruk berlaku.
Praktis PT3 1: Syair Burung Nuri
Bermula warkah surat rencana,
Ikatan fakir yang sangat hina,
Sajak dan nazam banyak tak kena,
Daripada pendapat kurang sempurna.
Gerangan sungguh amatlah leta,
Perinya akal gelap-gelita,
Hemat pun rendah daif berserta,
Tambahan badan miskin dan nista.
Beribu ampun kiranya tuan,
Atasnya hulu fakir nistawan,
Daripada masyghul gundah merawan,
Terperilah madah patik nin tuan.
Dituliskan sahifah supaya nyata,
Barang yang ghairah di dalam cinta,
Terfikir-fikir bukan menderita,
Dakwat dan kertas tempat berkata.
Sudahlah nasib untung yang malang,
Mengambah lautan berulang-ulang,
Mudaratnya bukan lagi kepalang,
Senantiasa di dalam nasib dan walang.
Hanyutlah badan ke sana ke mari,
Segenap pesisir desa negeri,
Bertambahlah pula sopan da negeri,
Santap nan tidak minum pun kari.
Bangun terjunun badan suatu,
Gundahlah fikir tiada tertentu,
Laksana cermin jatuh ke batu,
Remuk dan redam hancur di situ.
Remuk dan redam rasanya hati,
Lenyaplah fikir budi pekerti,
Jikalau kiranya hamba turuti,
Daripada hidup sebaiknya mati.
Mohd. Yusof
Md Nor dan Dr. Abd. Rahman Kaeh (Penyelenggara)
Dipetik
daripada antologi Bintang Hati, Tingkatan 3,
Aras Mega(M)
Sdn. Bhd.
|
i. Apakah
keadaan yang dibayangkan oleh penyair pada rangkap keenam
syair?
[3 markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii. Jelaskan dua pengajaran
yang terdapat dalam “Syair Burung Nuri’. [3
markah]
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii. Dalam
kehidupan, seseorang itu pasti akan berhadapan dengan pelbagai rintangan dan
dugaan.
Pada pendapat anda, apakah cara yang boleh dilakukan untuk menghadapi
dugaan
tersebut?
[4 markah]
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan