A. Bahagian yang bergaris dalam ayat-ayat yang berikut mungkin mengandungi kesalahan
penggunaan bahasa atau mungkin juga
tidak. Tandakan sama ada A, B, dan C jika ayat itu mengandugi
kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1
2
3
|
Kami
sekeluarga akan berpindah Sarawak pada hujung tahun ini.
A berpindah di Sarawak dalam
B berpindah di Sarawak dari
C berpindah di Sarawak pada
D berpindah Sarawak pada
Kebanyakan pelajar tidak bersetuju oleh
cadangan Pengetua sekolah itu.
A bersetujukan cadangan
B bersetuju akan cadangan
C
bersetuju dengan cadangan
D bersetuju oleh cadangan
Orang tua yang miskin itu masih
mengharapkan bantuan dari pihak kerajaan.
A bantuan
kepada pihak
B bantuan daripada pihak
C bantuan
dengan pihak
D bantuan dari pihak
|
4
5
|
Rasa
cinta akan negara tidak pernah pudar dalam dirinya
walaupun sudah sepuluh tahun dia di perantauan.
A
akan ........ di dalam
B terhadap
...... daripada
C
mengenai ....... dalam
D akan ... .....dalam
Sejak bekerja di
bandar, hidupnya tidak lagi bergantung daripada ibu bapanya.
A bergantung pada
B bergantung
atas
C
bergantung kepada
D
bergantung daripada
|
C Pilih ayat-ayat yang betul
1
2
3
|
I Buku latihan kamu ada kepada Saya.
II Dia inernbeli hadiah akan ibunya.
III Ayah
menghadiahkan seutas rantai kepada
adik.
IV Dia memanggil kawannya
yang berada
tidak jauh dari situ.
A
II dan III sahaja
B III dan IV sahaja
C I,
II dan IV sahaja
D
I, III dan IV sahaja
I Untuk berjaya di dalam kehidupan, kita
perlulah tabah menghadapi cabaran.
II Adik amat sayangkan kucing
peliharaannya.
III Saya bertemu dengan. Siti ketika ke pasar
tali.
IV Ibu
menutup lubang itu dengan kain buruk.
A II
dan III sahaja
B III
dan IV sahaja
C
I, III dan IV sahaja
D
II, III dan IV sahaja.
I Selain daripada Ali, Abu pun mendapat markah
yang tinggi.
II
Mereka berbincang tentang soalan
peperiksaan
yang lalu.
III Dari pagi hingga
petang, ayah
asyik bekerja di sawah sahaja.
IV Pada pagi hari
raga, umat Islam akan
berkunjung
di masjid.
A
II dan III sahaja
B I, II dan III sahaja
C I,
III dan IV sahaja
D I, II, III dan IV
|
4
5
|
1 Sungai masih
menjadi alas perhubungan yang utama
di kawasan
pendalaman.
II Cuaca buruk
di pagi menyukarkan nelayan turun ke taut.
III
Hubungan di antara Azlan dengan
penduduk kampung kini semakin Brat.
IV Saya sudah mendapat keputusan daripada
pihak sekolah semalam.
A I
dan IV sahaja
B III dan III sahaja
C I, III dan IV sahaja
D I, II, III dan IV.
I Semoga
kalian berjaya di
dalam bidang
masing- masing.
II Adik tidak dapat membezakan di antara ular
dengan belut.
III
Pihak bomba telah berjaya menyelematkan
mangsa kebakaran itu daripada maut.
IV
Dia menguis bola itu dengan kaki kirinya ke
dalam pintu gol.
A I dan II sahaja.
B III dan IV sahaja.
C I, II dan IV sahaja.
D II, III dan IV sahaja.
JUMLAH
JAWAPAN BETUL
59
|
SEMOGA ANDA DAPAT MENJAWAB
SOALAN-SOALAN
DI ATAS DENGAN BETUL.
SELAMAT MENJAWAB
LATIHAN
YANG DISEDIAKAN.
1.4.2 KATA HUBUNG
Perkara
|
Keterangan
|
Kata Hubung
|
Kata hubung merupakan perkataan yang bertugas untuk
menghubungkan dua binaan ayat atau lebih untuk menjadi satu bentuk ayat
majmuk. Kata hubung terbahagi
tiga:-
a) kata hubung gabungan.
b) kata hubung pancangan.
c) Kata hubungan berpasangan.
|
1.4.2.1
Perkara
|
Keterangan
|
|||||||||
Kata hubung gabungan
|
Kata
hubung gabungan ialah jenis kata yang menghubungkan dua klausa atau lebih
yang sama tara sifatnya. Ayat yang terbentuk daripada kata hubung gabungan
ialah ayat majmuk gabungan
|
|||||||||
Contoh kata hubung gabungan
|
|
|||||||||
contoh
|
Contoh ayat:-
a) Aminah mengemas rumah dan ibunya membasuh.
b) Tetamu itu bangun lalu turun ke serambi.
c) Mereka mungkin pergi ke Johor atau ke
Perak.
d) Bukan Ali sahaja yang pemurah malahan
anaknya juga dermawan.
e) Ia berkata
sambil merenung wajah temannya.
f) Ahmad lulus ujian itu tetapi adiknya gagal.
g) Wanita itu memeluk
anaknya serta membelai rambutnya.
i) Sampah itu dipungutnya kemudian
dimasukkannya ke dalam tong sampah.
Maksud kata hubung
menghubung dua klausa atau lebih yang sama tara sifatnya ialah dua
klausa berkenaan boleh berdiri sendiri tanpa perlu bantuan satu sama lain.
Klausa ( i )
aminah mengemas rumah kata
hubung gabungan
( ii) ibunya membasuh digunakan dan
Apabila klausa
menjadi ayat:-
( i ) Aminah mengemas rumah.
( ii) Ibunya membasuh.
|
ANDA
PERLU MEMAHAMI PERBINCANGAN TENTANG KATA
HUBUNGAN PANCANGAN KERANA FUNGSINYA
MELIBATKAN MEMANCANG DUA
KLAUSA KECIL DAN KLAUSA BESAR
1.4.2.2
Perkara
|
Keterangan
|
Kata hubung pancangan
|
Kata
hubung pancangan ialah jenis kata yang menyambung klausa tak setara atau
klausa pancangan pada klausa utama atau induk. Kata hubungan jenis ini
terbahagi kepada tiga iaitu:-
a) Kata hubungan pancangan relatif.
b) Kata hubungan pancangan kompleman.
c) Kata hubungan pancangan keterangan.
|
1.4.2.2. (a)
Kata hubung pancangan relatif
|
Kata hubungan pancangan
relatif ialah perkataan yang berfungsi menghubungkan klausa utama dengan
klausa kecil yang lain.
Kata hubung relatif
ialah ‘ yang’
|
Contoh
|
Contoh ayat:-
a) Budak yang membaca itu adik saya.
b) Buku yang dibeli oleh Ahmad itu buku
sejarah.
c) Mereka menonton drama yang disukai ramai.
d) Jefri membeli novel Samad
Said yang baru dipasarkan
Huraian tentang fungsi
kata hubung pancangan relatif:-
a) Budak membaca itu ( klausa kecil )
+ Budak itu adik saya ( Klausa
induk)
Kata
hubung pancangan relatif ‘yang’
b) Buku yang dibeli Ahmad itu ( klausa kecil ) Kata hubung pancangan
Buku itu buku sejarah ( klausa besar
) relatif ‘ yang'
|
1.4.2.2 (b)
Kata hubung pancangan kompleman
|
Kata hubung pancangan
komplemen(KHPK) berfungsi
menghubungkan klausa yang menjadi komplemen atau pelengkap klausa utama
dengan klausa kecil.
Tiga kata hubung
pancangan kompleman i) bahawa
ii) supaya
iii) agar
|
Contoh
|
a) Guru itu menyatakan bahawa muridnya sangat
rajin.
b) Mereka mengetahui bahawa Haji Ahmad
saudagar besar.
c) Kami sedar bahawa mereka bukan ahli
persatuan.
d) Basri pulang ke kampungnya untuk menziarahi
nenek.
e) Untuk memaksa dia hadir adalah tidak wajar.
f) Ketua Jabatan mencadangkan supaya permohonan itu diterima.
Huraian tentang fungsi
kata hubungan pancangan kompleman:-
a) Ayat pertama:-
i) Guru
itu menyatakan ( klausa kecil – tidak boleh berdiri
sendiri) KHPK “ bahawa”
ii) Muridnya
sangat rajin ( klausa induk – boleh berdiri sendiri)
2. Ketua Jabatan mencadangkan. ( klausa
kecil) KHPK “ Supaya”
Permohonan itu diterima ( Klausa induk)
Jelasnya, fungsi kata
hubungan pancangan kompleman bahawa dan supaya memancangkan klausa kecil
kepada klausa utama untuk menjadi ayat yang lengkap.
|
1.4.2.2 (c)
Kata hubung pancangan keterangan
|
Kata hubung pancangan
keterangan berfungsi menghubungkan
klausa yang menjadi keterangan pada
klausa utama.
Kata hubung pancangan keterangan adalah
seperti:-
|
||||||||||||||||||||
contoh
|
Contoh penggunaan:-
a) Pegawai itu sering dipuji kerana rajin
bekerja.
b) Pertunjukkan itu ditangguhkan sekiranya
tiada sambutan.
c) Kalau musuh menyerang, kami akan melawan.
d) Ia bersorak terlalu kuat hingga serak
suaranya.
e) Sementara menanti padi masak, petani itu
menanam jagung.
f) Pencuri itu memasuki rumah itu ketika
penghuninya sedang tidur.
g) Walaupun kurang sihat, dia tetap menghadiri
majlis usrah itu.
h) Pertahanan negara perlu diperkuat agar
keamanan sentisa terjamin.
i) Orang tua itu berdoa semoga keluarganya sentiasa
sihat.
j) Kami akan merayu anda kata permohonan itu
ditolak.
Huraian fungsi kata
hubung pancangan keterangan:-
Kata hubung pancangan
keterangan menghubungkan klausa yang menjadi keterangan utama seperti:-
1) Pegawai itu sering dipuji kerana rajin bekerja.
pegawai itu sering dipuji ( klausa induk
– boleh berdiri sendiri )
rajin bekerja ( klausa keterangan –
klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa
utama menggunakan kata hubung keterangan
kerana.
2. Pertunjukkan itu ditangguhkan sekiranya
tiada sambutan
Pertunjukkan itu ditangguhkan ( klausa induk – boleh berdiri sendiri)
tiada sambutan ( klausa keterangan-
klausa kecil ) dihubungkan dengan klausa
utama menggunakan kata hubung keterangan
sekiranya.
|
1.5.3
1.4.2.3
Kata hubung pancangan berpasangan.
|
Kata hubung berpasangan
digunakan secara berpasangan untuk menghubungkan dua ayat
untuk membentuk ayat
majmuk.
kata hubung berpasangan
tersebut seperti:-
|
||||||||||||
contoh
|
Contoh ayat:-
a) Daripada berbual kosong, lebih baik aku
mengulang kaji pelajaran.
b) Baik Dollah mahupun Ramu, kedua-duanya
berjaya melayakkan ke perlawanan akhir.
c) Sungguhpun dia daripada keluarga miskin,
namun dia tidak pernah mengharapkan
bantuan daripada kawan-kawannya
d) Berita itu entah betul entah tidak.
Peringatan:
Beberapa
pasang kata hubung, iaitu kian.............. kian, makin ...............
makin, dan
semakin............semakin tidak boleh ditulis sembarangan walaupun
ketiga-tiganya
membawa maksud yang sama. Pasangan kata-kata tersebut tidak boleh ditukar menjadi seperti yang berikut:
makin ... kian kian ... semakin kian ... makin
semakin... makin semakin ... kian makin ... semakin
Pasangan kata hubung tersebut dianggap
salah dalam tatabahasa bahasa Melayu.
|
LATIHAN PENGUKUHAN
A.
Ayat-ayat di bawah mungkin betul
dan mungkin salah. Tandakan sama ada
A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi
kesalahan dan tandakan D jika tiada
kesalahan.
1 Razana atau Asmani sering dihukum kerana
ponteng sekolah tetapi sikap,
mereka tetap,
A B C
tidak berubah. Tiada kesalahan.
D
2 Bila tiba masa dan
ketikanya akan saya terangkan perkara tersebut dengan teliti kepada
kamu. Tiada kesalahan.
A B
C D
3 Jangankan
rumah, sebuah basikal pun tidak terbeli olehku dengan hasil
pendapatan yang rendah ini. Tiada kesalahan.
A B C D
A B C D
4 Banyak nasihat dan teguran telah kami
berikan kepadanya, walaupun sikapnya masih tidak berubah langsung
A
B
malah makin buruk. Tiada
kesalahan
C D
5 Sama ada pelajar lelaki mahupun
pelajar perempuan diwajibkan menyertai kegiatan kokurikulum
kecuali
A B
C
mereka yang tidak sihat. Tiada kesalahan.
D
6 Kebanyakan penduduk kampung itu
menyertai koperasi yang telah ditubuhkan kerana
mereka, yakin bahawa projek
A
B
C
tersebut akan mendatangkan manfaat dalam jangka panjang. Tiada kesalahan.
D
7 Oleh kerana, malas bertanya, dan sikap malu, mereka tersesat di bandar raya Kuala Lumpur. TIada kesalahan.
A B C D
A B C D
8 Setiap pelajar perlulah
berakhlak mulia serta berbudi bahasa agar supaya dihormati orang lain.
A B C
Tiada
kesalahan.
D
9 Kendatipun hujan lebat dan angin
kencang, namun dia tetap
meneruskan pelayarannya mengelilingi dunia.
A B C
Tiada kesalahan.
D
10 Kereta dan berwarna merah itu tidak
mampu dibelinya kerana harganya sangat mahal dan terhad
A B C
pengeluarannya.
Tiada kesalahan.
D
11 Sama ada
Azlan dan Azri hendaklah mengembalikan wang itu kepada
Aminah. Tiada kesalahan.
A B C D
12 Setelah menyerahkan buku itu kepada
pustakawan itu, maka Ramona berdedar daripada situ.
A
B
C
Tiada kesalahan
D
13 Azrai sangat gemuk tetapi adiknya
kurus kering. Tiada kesalahan.
A B C D
B. Bahagian yang bergaris dalam ayat-ayat yang berikut mungkin mengandungi kesalahan
penggunaan bahasa atau mungkin juga
tidak. Tandakan sama ada A, B, dan C jika ayat itu mengandugi
kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1
2
3
4
5
|
Bila diarahkan menjawab, dia
berdiri lalu memberikan jawapannya
dengan tepat.
A Sementara diarah menjawab
B Apabila arahan untuk menjawab
C Apabila diarahkan untuk menjawab
D Bila
diarahkan menjawab
Para pelajar sekolah itu tidak
berani ponteng maka didenda oleh guru
disiplin.
A kerana didenda oleh
B sehingga
didenda oleh
C bila
didenda oleh
D maka didenda oleh
Para pekerja syarikat itu bertekad untuk
terus berpiket
sejak tuntutan
mereka tidak dipenuhi.
A sementara tuntutan mereka
B sehingga tuntutan mereka
C selagi tuntutan mereka
D sejak tuntutan mereka
Jangankan ibu, ayah pun tidak dapat mengangkat kotak yang berat itu.
A Usahkan ibu, ayahpun
B Sedangkan ibu, ayah pun
C Jangankan ibu, ayahpun
D Jangankan ibu, ayah pun
Pemimpin itu berjanji akan terus berkhidmat
sekiranya mendapat sokongan padu daripada rakyat untuk berkhidmat demi
negara.
A
berkhidmat kerana
B
berkhidmat bila
C
berkhidmat sekiranya
D
berkhidmat sekira
|
6
7
8
9
10
|
Adik berlari untuk mendapatkan ibu
lalu memeluknya sambil menangis
teresak-esak.
A sambil memeluknya lalu
B dan memeluknya serta
C serta memeluknya maka
D lalu memeluknya sambil
Saya harus pulang sekarang
dan ibu bapa
saya tidak risau kerana
hari sudah lewat petang.
A sekarang
agar supaya ibu bapa
B sekarang jika ibu bapa
C sekarang supaya ibu bapa
D sekarang dan ibu bapa
Norma bangun awal pada pagi
semalam walaupun
hari itu
merupakan
hari cuti.
A semalam kendati hari
B semalam
tetapi hari
C semalam kecuali hari
D semalam walaupun hari
Kita akan
berjuang habis-habisan kendatipun hayat dikandung badan.
A selagi hayat
B kerana hayat
C jikalau hayat
D kendatipun hayat
Pusat
latihan itu dibuka pada setiap hari tetapi pada hari cuti umum.
A setiap hari kecuali
B setiap hari kecuali
C tiap hari kecuali
D setiap hari tetapi
JUMLAH JAWAPAN
BETUL
23
|
1.4.3.
KATA TANYA
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata Tanya
|
Kata tanya ialah perkataan yang digunakan untuk menanyakan sesuatu.
Kata tanya hadir dalam sesuatu ayat tanya sebagai sebahagian daripada
predikat dan tidak boleh hadir dalam bentuk subjek.
Terbahagi kepada 2:-
(a) Kata ganti Tanya:-
(b) Kata
keterangan tanya
· digunakan bukan untuk menggantikan kata nama.
Contoh kata keterangan tanya ialah mengapa, bila, dan bagaimana.
|
Kata Ganti Tanya
|
Digunakan untuk menggantikan kata nama atau frasa nama meliputi
manusia, binatang, benda, tempat dan bilangan.
Contoh kata ganti tanya ialah apa, berapa,
mana, dan siapa.
|
apa
|
Kata
ganti tanya apa digunakan untuk menanyakan narna benda atau binatang. Contoh:
Nama
binatang kesayangan kamu apa? (binatang)
Barang
yang berbungkus itu apa? (benda)
Peringatan:-
Kata
Tanya tidak boleh digunakan untuk
menanya manusia.
Contoh:
Nama kamu apa? (manusia) (salah)
Nama kamu siapa? (manusia)
(betul)
Kata tanya apa juga
tidak boleh disamakan penggunaannya dengan kata ganti nama tak tentu
apa-apa.
Contoh:
Kucing peliharaan kamu itu
bernama apa-apa? (salah)
Kucing peliharaan kamu itu bernama
apa? (betul)
|
berapa
|
Kata ganti tanya
berapa digunakan untuk menanyakan bilangan atau jumlah, baik untuk manusia,
binatang, benda
mahupun tempat.
Contoh:
Harga kereta baharu itu berapa?
Pelajar di sekolah itu berapa orang?
Untuk menginap di sana kits memerlukan berapa
bilik?
Kucing peliharaan kamu berapa ekor?
Peringatan:-
Kata tanya berapa tidak
boleh digantikan dengan kata bilangan tidak tentu beberapa.
Contoh:
Kamu
tinggal di sana selama beberapa hari? (salah)
Kamu
tinggal di sana selama, berapa hari? (betul)
|
siapa
|
Kata ganti tanya siapa digunakan
hanya untuk menanyakan manusia
Contoh:-
Budak yang berbaju biru itu siapa?
Nama kamu siapa?
Peringatan:-
Kata tanya siapa tidak boleh digantikan dengan
kata ganti nama tidak tentu sesiapa (siapa-siapa).
Contoh:
Kereta yang berwarna merah itu
kepunyaan sesiapa? (salah)
Kereta yang berwarna merah itu
kepunyaan siapa? (betul)
|
mana
|
Kata ganti tanya mana digunakan untuk
menanyakan manusia, binatang, benda, dan tempat.
Contoh:-
Budak yang berdiri di sini tadi mana?
(manusia)
Anjing garang kepunyan Ah Hong mana? ( binatang)
Kereta Proton Saga ayah mana? (benda)
Penari-penari itu dari mana? (tempat)
Peringatan:-
Kata tanya mana tidak boleh digunakan sebagai kata
hubung atau kata sendi.
Contoh:
Dalam kemalangan itu dua orang terbunuh di
mana salah seorang daripadanya pendatang tanpa izin dari Indonesia.
(salah)
Dalam
kemalangan itu dua orang terbunuh dan salah seorang daripadanya
pendatang tanpa izin dari Indonesia. (betul)
|
bagaimana
|
Kata ganti bagaimana menanyakan cara dan keadaan
contoh:-
Contoh:
Kamu pergi ke sekolah setiap hari, bagaimana? (
cara )
Keadaan ibu kamu bagaimana? ( keadaan )
Peringatan:-
Kata tanya bagaimana
tidak boleh digunakan sebagai kata hubung atau kata sendi.
Contoh:
Saya tidak tahu bagaimana menyelesaikan
masalah ini. (salah)
Saya tidak tahu cara menyelesaikan masalah ini. (betul)
|
bila
|
Kata ganti bila digunakan untuk
menanyakan masa
contoh:-
Sejak belakangan ini kamu marah-marah sahaja, mengapa?
Peringatan:-
Sekiranya
kata tanya dalam sesuatu ayat dikedepankan akibat penyongsangan maka
kehadirannya dalam penulisan hendaklah disertai dengan partikal - kah Contoh:
Nama kamu siapa?
Siapakah nama kamu?
Kamu tinggal di mana?
Di manakah kamu tinggal?
Kamu marah-marah sahaja mengapa?
Mengapakah kamu marah-marah
sahaja?
|
LATIHAN
PENGUKUHAN
A Gariskan kata tanya pada ayat-ayat di bawah
ini dan nyatakan sama ada ayat tanya tersebut ayat tanya
biasa ( AB) dan ayat tanya songsang (AS)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
Bilakah
kamu akan menjelaskan yuran kerana tarikh akhir sudah pun tamat.
Ayah
menggunakan siapa untuk mendapatkan borang itu?
Beberapa hari yang lalu dia telah mengumumkan harga buku itu tetapi
berapakah harga buku
itu?
Siapakah yang telah mengambil buku saya? Saya tidak akan
memaafkan
sesiapa pun yang mengambilnya.
Mengapakah
ayah kelihatan marah sejak beberapa hari belakangan
ini?
Di manakah kamu tinggal dan bagaimanakah kamu datang ke sekolah pada
setiap hari?
Saya boleh membeli apa-apa dari sini tetapi berapakah harga
barang-barang
ini?
Selepas
tamat belajar di sini, kamu hendak ke mana?
Walaupun ke mana-mana
kamu
pergi, saya berharap agar kamu tidak melupakan saya.
Cuba
kamu terangkan apakah punca kemalangan itu berlaku?
Bagaimanakah
kita hendak memulakan perniagaan jika kita tidak mempunyai modal?
|
LATIHAN
PENGAYAAN
B. Ayat-ayat
di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu
mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan
1
2
3
4
5
|
Dalam kejadian itu dua
orang terbunuh di
mana
kedua-duanya adik-beradik. Tiada kesalahan.
A B C D
Kamu tahu nama budak yang berbaju merah itu apa? Tiada kesalahan.
A
B
C D
Beberapakah
harga buku yang kamu beli semalam dari kedai itu? Tiada kesalahan.
A
B
C
D
Apa nama anak kakak anda
yang baru dilahirkan itu? Tiada kesalahan.
A
B C D
Siapakah
yang tidak hadir ke sekolah pada hari sukan diminta berjumpa dengan
Pengetua sekolah?
A
B
C
Tiada kesalahan.
D
|
JUMLAH SOALAN BETUL DIJAWAB
15
1.4.4 KATA ARAH
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||||||||||||||||||||
Kata Arah
|
Kata arah merupakan perkataan yang hadir sebelum frasa
nama dan lazimnya hadir sesudah kata sendi nama. Kata
arah berfungsi untuk menunjukkan arah. Antara beberapa contoh kata arah ialah:
Peringatan:-
Peringatan:
Terdapat beberapa
patah kata arah, iaitu antara dan dalam yang turut berfungsi sebagai kata sendi. Sebagai
kata sendi, kedua-dua kata ini hadir di hadapan kata nama atau frasa nama dan
mempunyai pengertian yang berbeza daripada kata arah, iaitu yang bermaksud
tempat yang mempunyai jarak atau ruang. Oleh itu, elakkan daripada membuat
kesalahan dalam penggunaannya.
Contoh:
·
Terdapat sebuah buku rujukan di dalam
beg itu. (kata
arah)
·
Dalam
kejadian itu, seorang penumpang terbunuh. (kata
sendi)
·
Saya menyimpan barang itu di dalam
kotak. (kata
arah)
·
Jika mahu berjaya dalam pelajaran, kita haruslah berusaha
dengan bersungguh-sungguh. (kata
sendi)
·
Jarak di antara
sekolah saya ke pejabat pos ialah tiga kilometer. (kata arah)
·
Mereka selalu berbincang antara satu
sama lain. (kata
sendi)
·
Di
atas
meja itu terdapat sebuah buku. (kata
arah)
·
Kejayaan saya tempoh hari adalah atas dorongan daripada ibu
bapa, guru-guru, dan rakan-rakan.
(kata sendi)
|
1.4.5 KATA BANTU
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||||||||
Kata Bantu
|
Kata bantu ialah kata yang bertugas untuk membantu
frasa kerja, frasa adjektif, dan frasa sendi nama yang
bermaksud sebagai kata kerja untuk menimbulkan makna-makna tambahan dari
segi masa atau ragam. Terdapat dues jenis kata bantu, iaitu:-
i) Kata bantu aspek
ii) Kata bantu ragam
|
||||||||||||
Kata Bantu Aspek
|
Kata bantu aspek merupakan kata bantu yang menerangkan
sesuatu perbuatan dari segi masa sesuatu kata kerja
dilakukan sama ada belum berlaku, sedang berlaku atau sudah
berlaku. Antara kata bantu ialah:-
Contoh:-
1 Bas
yang ditunggu itu relah tiba.
2 Saya
pernah ke pulau itu tahun talu.
3 Saya
sudah menyiapkan kerja yang diberikan oleh cikgu itu.
4 Kami
sedang merancang langkah untuk menyelesaikan masalah tersebut‑
5 Peristiwa
ngeri itu masih segar dalam ingatan saya‑
6 Kami
belum bercadang untuk melawat tempat itu.
7
Kami akan ke sana jika diberi
peluang.
Terdapat juga keadaan yang membolehkan kata
bantu aspek tertentu yang hadir bersama-sama dalam sesuatu ayat. Antara
contoh kata bantu aspek tersebut ialah:
Contoh penggunaan kata bantu aspek
berpasangan:
1 Kami belum pernah didenda seperti
ini.
2 Saya
sudah pernah menghadiri majlis sedemikian.
3 Perbincangan
itu masih belum mencapai sebarang keputusan.
4 Kerajaan
masih sedang mencari jalan untuk membebaskan pars tebusan itu.
5 Kami telah pernah berunding dengan
beliau bagi mengatasi masalah itu.
|
||||||||||||
Kata Bantu Ragam
|
Kata
bantu ragam ialah kata yang menerangkan ragam perasaan yang berkaitan dengan
perbuatan yang dilakukan seperti:-
Contoh penggunaan kata
bantu ragam dalam ayat ialah:
1 Emak
dan ayah hendak ke pejabat.
2 Adik
bongsu saya mahu bersekolah di sekolah ini nanti.
3 Jika
kamu tekun, kamu pasti dapat menyelesaikan masalah tersebut.
4 Jika
tidak hujan, mereka mesti akan datang.
5 Kamu
boleh duduk jika menyiapkan semua kerja tersebut.
6 Kita harus mencuba sebelum menyerah
kalah.
|
Kata Bantu Ragam
|
Peringatan:
Kata bantu ragam boleh
dan dapat perlulah
digunakan dengan berhati-hati kerana keduaduanya mempunyai maksud yang
berbeza.
Boleh digunakan untuk
maksud yang berkaitan dengan keizinan.
Dapat digunakan untuk
maksud yang berkaitan dengan keupayaan atau kemampuan.
Contoh:
1 Mereka
yang berumur di bawah 18 tahun tidak boleh menyertainya.
2 Kamu boleh masuk selepas mendapat
kebenaran secara bertulis daripada Pengetua.
3 Walaupun
soalan itu susah, namun saya dapat menjawabnya.
4 Kotak itu tidak dapat diangkat
olehnya.
|
LATIHAN PENGUKUHAN
Pilih kata bantu yang sesuai untuk
melengkapkan ayat-ayat di bawah ini.
1 Negara kita (pemah, sedang) menuju ke status negara maju
menjelang 2020.
2 Adik saya
(masih, sedang) kecil dan (masih, belum) bersekolah.
3 Barang-barang
yang dijual di situ (telah, masih) habis.
4 Ayah berharap
agar kamu (akan, telah) lulus dalam ujian itu nanti.
5 Malaysia
(pemah, akan) dijajah oleh beberapa kuasa asing.
6 Lampu di dalam
dewan itu (telah, masih) dipadam olehnya.
7 Ibunya (akan,
telah) berlepas ke luar negara pada hujung minggu ini.
8 Walaupun sudah
tua, penglihatan datuk (masih, telah) baik.
9 Kami (masih,
pemah) menolongnya menyelesaikan masalah keluarganya dahulu.
10 Walaupun
(akan, belum) bersekolah, adik sudah pandai membaca buku cerita.
11 Kebanyakan pelajar tidak (dapat, boleh)
menjawab soalan itu kerana terlalu sukar.
12 Pelajar yang sudah menghantar buku latihan (
dapat, boleh ) duduk sekarang.
13 Kamu
(mesti, boleh) makan ubat ini jika mendapat kebenaran daripada doktor.
14 Kita (harus, dapat) menolong orang lain yang
berada dalam kesusahan.
15 Jika saya mempunyai wang sudah tentu says
juga (dapat, boleh) membeli peralatan itu.
B. Tulis ayat-ayat di bawah ini semula dengan
menggunakan kata bantu yang diberikan di tempat yang betul.
1 Dia belajar
untuk hidup bermasyarakat. (mahu)
2 Semua pelajar menyerahkan laporan kemajuan
pads minggu hadapan. (mesti)
3 Bayi itu walaupun sudah berusia dua tahun
namun dia dapat berjalan. (masih belum)
4 Nenek tidak
makan bush jambe bate itu kerana tiada gigi. (dapat)
5 Kamu membantu
orang itu bagi meringankan masalahnya. (harus)
6 Ayah saya
menjadi Pengetua di sekolah itu. (pernah)
7 Orang yang
merokok pasti menerima kesan buruk daripada perbuatannya. (akan)
8 Encik Ghani menonton filem bersama dengan
keluarganya. (sedang)
9 Kebanyakan
pelajar membeli buku itu dari kedai koperasi sekolah. (telah)
10 Zalina tidak pergi ke sekolah kerana
ketinggalan bas sekolah. (dapat)
JUMLAH JAWAPAN
DIJAWAB BETUL
25
1.4.6 Kata Nafi
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata Nafi
|
Kata nafi ialah kata yang digunakan untuk menafikan
atau menidakkan sesuatu frasa predikat, iaitu frasa nama, frasa kerja,
frasa adjektif, atau frasa sendi. Terdapat dua bentuk kata nafi, iaitu:
i) Bukan
ii) Tidak
|
Bukan
|
Digunakan
untuk menafikan unsur frasa nama
dan frasa sendi nama
bagi predikat dalam sesuatu ayat.
Contoh:
Budak kecil itu bukan adik
saya.
(adik
saya = frasa nama)
Hadiah
yang saya beli ini bukan untuk kamu.
(untuk kamu = frasa sendi)
|
Tidak
|
Digunakan untuk
menafikan unsur frasa kerja dan frasa adjektif bagi predikat dalam sesuatu ayat.
Contoh:
Ayah
tidak pergi ke pejabat kerana keretanya rosak.
(pergi
ke pejabat = frasa kerja)
Baju
yang dibelinya tidak cantik walaupun mahal harganya.
(cantik = frasa adjektif)
Peringatan:-
Kata nafi tidak perlu digunakan bagi
frasa sendi yang membawa maksud kata kerja atau frasa kerja.
Contoh:
Ayah
tidak ke pejabat kerana keretanya rosak.
(ke pejabat frasa sendi
tetapi membawa maksud kata kerja pergi ke pejabat
yang mengalami pengguguran)
Ayah bukan ke pejabat
kerana keretanya rosak. (salah)
Walau bagaimanapun,
kata nafi tidak yang hadir untuk menafikan frasa adjektif dan frasa kerja
perlulah digantikan dengan kata nafi bukan sekiranya kedua-dua
frasa itu mendukung maksud
pertentangan maklumat yang biasanya ditandai dengan kata tetapi.
Contoh:
Ayah bukan pergi
ke pejabat tetapi ke pasar. (betul)
Ayah tidak pergi ke
pejabat tetapi ke pasar. (salah)
Budak
baharu itu bukan pandai tetapi sangat rajin. (betul)
Budak
baharu itu tidak pandai tetapi sangat rajin. (salah)
|
Tidak
|
Keterangan
|
Terdapat beberapa ungkapan umum yang digunakan dalam
percakapan yang menggunakan kata nafi tidak tetapi disingkatkan menjadi tak.
Antara Contoh ungkapan tersebut ialah:
acuh
tak acuh bena tak bena endah tak endah
|
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Tandakan sama ada betul ( _/ ) atau salah ( X) bagi kata nafi yang digunakan
pada ayat-ayat di bawah.
1 Novel terbarunya
itu bukan sesuai untuk dibaca oleh para pelajar kerana
dipenuhi dengan kata-kata
kesat.
2
Abang tidak pergi ke pejabat pada hari
ini tetapi ke pekan untuk berbelanja.
3 Emak
tidak balik ke kampung kerana tiada cuti.
4 Penulis novel itu bukan seorang penulis yang
terkenal.
5
Tidak semua pelajar dibenarkan
menghadiri seminar itu.
1.4.7. KATA PENEGAS
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata Penegas
|
Kata
penegas disebutkan juga sebagai partikel atau kata penyerta iaitu sejumlah
perkataan yang memberikan penekanan pada bahagian-bahagian tertentu dalam
ayat. Terdapat dua jenis kata penegas, iaitu:-
i) Kata penegas yang menegaskan hanya frasa
prediket atau bahagiannya yang mengalami
proses penyongsangan ayat. Contohnya -kah, -tah, dan-lah.
ii) Kata
penegas yang menegaskan kedua-dua bahagian ayat, iaitu frasa nama sebagai
subjek atau bahagiannya atau frasa
prediket atau bahagiannya. Contohnya juga, jua, pun,
sahaja, lagi, dan memang.
|
Kata Penegas –kah,
-tah, dan –lah.
|
contoh:-
1.
a) Siapakah majikan kamu itu ? ( Betul – Ayat tanya songsang )
b)
Majikan kamu itu siapakah ? (
Salah – Ayat tanya biasa )
2.
a) Pernah datangkah dia? ( Betul - Ayat tanya songsang)
b)
Dia pernah datangkah?
(Salah - Ayat tanya biasa)
3.
a) Apatah daya kita? (Betul - Ayat tanya songsang)
b)
Daya kita apatah?
(Salah - Ayat tanya biasa )
4.
a) Orang itulah bapa saya. (Betul - Ayat songsang)
b)
Bapa saya orang itulah.
(Salah - Ayat biasa)
Kedudukan
kata penegas dalam ayat (b) di atas menyalahi hukum tatabahasa, kerana kata
penegas –kah, -tah, dan –tah perlu hadir dalam ayat songsang.
Cuma:-
Kata
penegas –tah Cuma menegaskan ayat tanya yang tidak mengharapkan jawapan
tetapi bermotifkan rungutan atau monolog.
Sedangkan
kata penegas –lah digunakan untuk menegaskan maksud ayat penyata yang
mengalami penyongsangan dan melambutkan ayat perintah.
|
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||
Kata Penegas
pun, jua, -nya,
juga, sahaja, lagi, hanya, dan memang.
|
Kata
penegas ini bebas dan boleh hadir pada mana-mana bahagian dalam ayat mengikut
kesesuaiannya, sama ada dalam subjek atau prediket:-
Peringatan:-
Kata
penegas hanya dan sahaja tidak boleh digunakan secara serentak dalam sesuatu
ayat kerana membawa maksud yang sama dan dianggap sebagai pengulangan.
Contoh:-
Hanya Zamani sahaja yang mendapat markah
penuh dalam ujian itu. ( Salah)
Hanya Zamanilah yang mendapat markah penuh
dalam ujian itu. ( Betul)
Zamani sahajalah yang mendapat markah penuh
dalam ujian itu. ( Betul)
|
LATIHAN
PENGUKUHAN
A. Tuliskan kata penegas yang sesuai pada
perkataan-perkataan yang sesuai dalam ayat-ayat di bawah.
1 Mari kita pergi sekarang untuk berjumpa
dengannya.
2 Kereta ini kepunyaan saya. Kereta itu kepunyaan
saya.
3 Bukan rumah itu kepunyaan wakil rakyat
kawasan ini?
4 Jemput makan dan jangan malu-malu.
5 Datang beramai-ramai ke majlis jualan murah
kami.
6 Minggu lalu dia tidak datang. Minggu ini
dia tidak datang.
7 Bila abang kamu akan pulang ke tanah air?
8 Dia yang banyak menyelesaikan masalah saya
tempoh hari.
9 Tuntut ilmu selagi kamu mampu berbuat
demikian.
10 Walau dia kaya namun dia tidak pernah
sombong dengan kami.
11 Binatang sayang akan
anak-anaknya seperti manusia.
12 Pelajar ini telah mendapat peluang
melanjutkan pelajaran ke luar negara.
13 Kamu dapat melakukannya jika kamu berusaha
dengan bersungguh-sungguh.
14 Bila bas ini akan bertolak, sedangkan hari
sudah lewat.
15 Oh
Tuhanku, apa dayaku untuk menyelesaikan masalah
yang berat ini!
15
1.4.8 KATA PEMERI
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata Pemeri
|
Kata
pemeri merupakan unsur yang menjadi pemeri hal atau penghubung antara subjek
dengan frasa-frasa utama dalam predikat. Pemerihalan ini dapat dilakukan
melalui dua cara iaitu dengan menggunakan kata pemeri, iaitu:-
i)
Ialah ii) adalah
Dalam
bahasa Melayu, penggunaan kata pemeri tidak begitu digalakkan. Namun, jika
digunakan maka pastikan penggunaannya adalah betul.
|
Ialah
|
Digunakan di hadapan frasa nama
Contoh:
Guru yang mengajar kami itu ialah lulusan
Universiti Malaya. (lulusan
Universiti Malaya = frasa nama)
|
Adalah
|
Digunakan di hadapan
frasa sendi dan frasa adjektif. (sebelum frasa sendi dan frasa adjektif)
Contoh:
Hadiah yang dibeli itu adatah untuk
kamu.
(untuk kamu = frasa sendi)
Semua khabar angin
itu adalah palsu. (palsu = frasa adjektif)
Peringatan:-
1. Kata pemeri tidak boleh hadir bersama-sama
kata nafi.
Contoh:-
Hadiah itu adalah bukan untuk kamu. ( Salah )
Hadiah ini bukan untuk kamu. ( Betul )
2. Kata pemeri tidak boleh hadir di hadapan
kata kerja atau frasa kerja, baik dalam bentuk
aktif atau pasif.
Contoh:-
Adalah dimaklumkan bahawa aktiviti
kokurikulum dibatalkan. (Salah)
( dimaklumkan bahawa ..........frasa
kerja pasif)
Tetapi:-
Adalah dengan ini dimaklumkan
bahawa........... (Betul)
Dengan ini dimaklumkan bahawa
......................( Betul)
Para pelajar dimaklumkan bahawa
................... ( Betul)
|
LATIHAN
PENGUKUHAN
A Isi tempat-tempat kosong pada ayat-ayat di
bawah dengan kata pemeri yang betul.
1 Bersenam___________________ aktiviti
yang baik dan perlu diamalkan setiap hari.
2 Baginda___________________ sultan
yang amat disenangi oleh rakyat.
3 Lelaki yang menjadi saksi itu mengaku bahawa
segala keterangan yang diberinya di mahkamah
__ benar belaka.
4 Pendapat para panel forum itu_____________________ bernas dan tepat
belaka.
5
Pelbagai projek pembangunan
dilaksanakan________________________ untuk
kebaikan rakyat.
6 Gunung yang tertinggi di negara ini_______________________ Gunung Kinabalu.
7 Hadiah yang dibeli ibu itu____________________ untuk adik.
8
Jamuan tersebut diadakan khas ________________________ bagi meraikan sumbangan beliau
terhadap negara ini.
terhadap negara ini.
9
Arahan itu________________________ untuk mengemaskinikan peraturan yang
telah sedia ada.
10 Minuman
yang barn diperkenalkan oleh syarikat itu baik untuk kesihatan
terutamanya bagi
golongan tua.
B Tuliskan
kata pemeri yang sesuai pada tempat-tempat yang sesuai dalam ayat-ayat yang berikut.
1 Alor Setar ibu
negeri bagi Kedah Darul Aman.
2 Jumlah harga
bagi barang yang saya beli tadi seratus ringgit.
3 Amir seorang pelajar yang pendiam tetapi baik
hati.
4 Bersatu Menuju
Wawasan tema hari kebangsaan negara kita.
5 Bahasa yang
dituturkan oleh penduduk kampung itu, manis sekali.
6 Kerajaan
menyediakan pelbagai kemudahan untuk meningkatkan kualiti hidup penduduk di
kawasan pedalaman.
7 Tanah yang
sesuai untuk menjalankan aktiviti pertanian tanah gambut.
8 Sikap tolong-menolong sesama pelajar suatu
amalan yang perlu dipupuk dalam kalangan pelajar pada setiap
masa.
9 Dadah musuh
utama negara dan perlulah dibanteras dengan bersungguh-sungguh.
10 Lebih baik kamu membaca buku
daripada berbual kosong di dalam kelas.
1.4.9
KATA PENGUAT ( KATA PENGUAT SECARA LANGSUNG TELAH DIBINCANGKAN DALAM BAB
1.3 DI MUKA SURAT 55 )
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata
Penguat
|
Kata penguat ialah kata yang digunakan
untuk menguatkan maksud bagi sesuatu kata adjektif.
Kata penguat ini jugs disebut kata digri dan umumnya hadir bersama-sama kata adjektif
atau kata kerja yang membawa maksud kata adjektif seperti memberangsangkan,
memilukan, membosankan, dan sebagainya‑
Secara umumnya kata
penguat/kata digri terdiri daripada tiga jenis, iaitu:
Kata Penguat
1)
Kata Penguat Belakang
2. Kata Penguat Hadapan 3. Kata Penguat Bebas
|
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||
Kata Penguat
Hadapan
|
Kata penguat hadapan
ialah kata yang letaknya hanya sebelum kata adjektif. Kata-kata ini tidak
boleh hadir selepas kata-adjektif. Kata-kata tersebut ialah:-
Contoh:
1
Harga kereta keluaran terbaharu itu agak
mahal.
2
Gunung yang paling tinggi
di Malaysia ialah Gunung Kinabalu.
3 Harga barang di pasar rays itu terlalu
mahal.
|
||||
Kata Penguat
Belakang
|
Kata penguat belakang
ialah kata yang letaknya selepas kata adjektif atau kata kerja yang berunsur
adjektif. Kata-kata ini hanya hadir selepas kata adjektif dan tidak boleh
hadir
Contoh:
1
Barang-barang di kedai runcit itu
mahal betul.
2 Para pelajar yang menyertai seminar itu
rajin benar.
3 Pemandangan di tepi pantai di Pulau Tioman
indah nian.
4 Baginda
disukai oleh rakyat kerana bertindak dengan adil sekali.
|
||||
Kata Penguat Bebas
|
Kata penguat bebas
ialah kata penguat yang boleh hadir secara bebas sama ada di hadapan atau
di belakang kata adjektif. Kata-kata adjektif tersebut ialah:
Contoh:
1. (a)
Budak lelaki itu amat tinggi.
(b)
Budak lelaki itu tinggi amat.
2. (a)
Penduduk-penduduk di kampung amat rajin.
(b)
Penduduk-penduduk di kampung rajin amat.
3. (a)
Masakan ibu kamu sungguh lazat.
(b)
Masakan ibu kamu lazat sungguh.
Penerangan
tentang kata penguat telah dijelaskan dalam kata adjektif sebelum ini.
|
LATIHAN
PENGUKUHAN
A. Tuliskan
kata penguat yang betul pada tempat yang sesuai dalam ayat-ayat di bawah ini
1 Harga
barang-barang di pasar basah itu mahal.
2 Suara penyanyi itu lantang.
3 Makanan yang
dijual di kantin sekolah lazat.
4 Pelajar yang
pintar itu selalu mendapat markah tinggi dalam kelas karni.
5 Negeri
yang besar di Malaysia ialah negeri Sarawak.
6 Tebing sungai
itu curam.
7 Cuaca
di negara itu panas.
8 Perangai budak itu luar biasa. JUMLAH JAWAPAN
BETUL
9 Angin yang bertiup pada petang itu nyaman.
10
10 Ayah
letih setelah sehari suntuk bekerja di sawah.
1.4.10 KATA SERU
PERKARA
|
KETERANGAN
|
|||||||||||||
Kata Seru
|
Kata seru ialah suatu bentuk kata yang berfungsi untuk melahirkan
pelbagai perasaan yang
lahir daripada pertuturan seseorang. Kata seru ini digunakan dalam ayat
seruan bagi melahirkan perasaan seperti
marsh, takut, harapan, rayuan, dan sebagainya. Antara contoh kata seru
adalah seperti yang berikut:
Contoh:
Aduh, sakitnya kakiku ini!
Wah, cantiknya bangunan
yang tinggi itu!
Wahai anakku, elakkan
dirimu daripada najis dadah
Oh, kamu yang mengambil
buku latihan saya semalam!
Oh Tuhanku, lindungilah diriku
yang hina ini!
Syabas, engkau telah
berjaya menamatkan pengajian itu!
Peringatan:-
|
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Lengkapkan ayat-ayat di bawah ini dengan
kata seru yang sesuai.
1 ____________________ tingginya
bangunan-bangunan di ibu kota!
2 ____________________ berani kamu
mencabar aku!
3 ____________________ anakku, belajarlah dengan tekun agar engkau
berjaya!
4 ____________________ kamu boleh berada di sini lebih awal daripada
saya!
5 ____________________ cantiknya baju kebaya yang dipakainya itu!
B.
Pilih jawapan yang sesuai untuk diisikan ke tempat kosong dalam
ayat-ayat di bawah ini.
1
2
|
............................,tidak sangka
dia boleh mengarang begitu baik!
A Eh C Wah
B Oh D Wahai
..........................,sakitnya
hati mendengar kata-kata lelaki itu!
A Oh C Aduhai
B Aduh D Amboi
|
6
7
|
...................................,rasakan
tikaman kerisku ini!
A. Cis C Oh
B Nah D Aduh
.............................,
cantik sungguh lukisan kamu ini!
A Was C Wahai
B Cis D Eh
|
3
4
5
|
..........................,
berani kamu masuk ke kawasan kami!
A Oh C Hai
B Eh D Cis
.........................,
saya tidak menyangka dia sanggup mempermainkan saya!
A Oh C Eh
B Syabas D Aduhai
........................,
memang kamu tidak layak menyertai kumpulan ini!
A Ah C Oh
C Wah D Nah
|
8
9
10
|
............................,
aku tetap tidak bersetuju dengan cadangan kamu itu!
A Aduhai C Amboi
B Aduh D
Cis
..........................,
lama tidak dengar cerita, tiba-tiba sahaja sudah beranak tiga!
A Syabas C Eh
B Nah D Oh
.........................,
semua penduduk kampung, marilah kita bangkit menentang penjajah durjana!
A Wahai C Aduh
B Wah D Ah
|
JUMLAH JAWAPAN
10
BETUL
BAB
2 PEMAJMUKAN
PERKARA
|
KETERANGAN
|
Kata Majmuk
|
Kata
majmuk merupakan kata yang merangkaikan dua kata dasar atau lebih dan bentuk yang terhasil
membawa makna tertentu. Kata majmuk ini dieja terpisah tetapi bertindak
sebagai satu unit tanpa boleh menerima sebarang penyisipan di antara
kata-kata dasar yang membentuk kata majmuk tersebut.
Memandangkan kata majmuk terlalu
besar jumlahnya, kata majmuk dapatdipisahkan kepada kata majmuk yang
berbentuk rangkai kata bebas, berbentuk istilah khusus dan mendokong maksud
kiasan yang hadir sebagai simpulan bahasa.
Daripada ketiga-tiga bentuk
tersebut, kata majmuk dapat dikelaskan kepada:-
Kata Majmuk
Kata Nama Majmuk Kata Adjektif Majmuk Kata Kerja Majmuk
|
2.2.1
Kata Nama Majmuk
|
Kata nama majmuk merupakan kata yang
terhasil danpada proses merangkaikan dua kata dasar atau
lebih tetapi kata dasar awal mestilah terdiri danpada kata nama manakala unsur
kata dasar yang
lain boleh terdiri daripada kata nama atau kata-kata lain. Kehadiran kata
nama majmuk boleh terdiri daripada:
KATA MAJMUK
RANGKAI
KATA BEBAS ISTILAH KHUSUS MAKSUD KIASAN
(SIMPULAN BAHASA)
|
PERKARA
|
CONTOH
|
||||||||||||
RANGKAI KATA BEBAS
|
|
||||||||||||
PERKARA
|
contoh
|
||||||||||||
ISTILAH
KHUSUS DALAM BIDANG ILMIAH
|
|
||||||||||||
PERKARA
|
contoh
|
||||||||||||
MAKSUD
KIASAN (SIMPULAN
BAHASA)
|
|
2.2.2 KATA KERJA MAJMUK
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||||||||
KATA KERJA MAJMUK
|
Kata kerja majmuk terdiri daripada dua morfem
bebas atau lebih tetapi unsur kata dasar awal mestilah terdiri
daripada kata kerja dan unsur kata dasar berikutnya boleh terdiri daripada
kata-kata lain.
|
||||||||||||
Contoh
|
|
2.2.3 KATA
ADJEKTIF MAJMUK
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||||||||
KATA ADJEKTIF
MAJMUK
|
Kata adjektif majmuk ialah kata yang terhasil daripada
proses rnerangkaikan dua kata dasar atau lebih tetapi kata dasar awal
mestilah terdiri daripada kata adjektif dan kata dasar berikutnya boleh
terdiri daripada kata-kata lain.
|
||||||||||||
Contoh
|
Secara
umumnya semua kata majmuk ditentukan jenisnya berdasarkan hukum DM. Namun terdapat beberapa contoh kata majmuk yang tidak
mematuhi hukum DM dan dianggap sebagai suatu kekecualian khususnya
bagi kata majmuk yang digunakan sebagai gelaran. Contoh:
Perdana Menteri (sepatutnya Menteri Perdana jika
berdasarkan Hukum DM)
Ketua
Menteri (sepatutnya Menteri Ketua jika berdasarkan Hukum DM)
|
Peringatan:
|
|||
Walaupun dijelaskan bahawa kata majmuk dieja secara
berangkai dan bertindak sebagai
|
|||
satu unit, namun terdapat sebilangan kata majmuk yang
telah mantap dan dieja sebagai
|
|||
satu perkataan. (Rujuk Tatabahasa Dewan, hhn. 35 -
2.2.3.1)
|
|||
apakala antarabangsa apabila apahal
beritahu apalagi bagaimana barangkali
dukacita bumiputera darihal daripada
jawatankuasa kakitangan kepada kerjasama
manakala manalagi olahmga padahal
pesuruhjaya sediakala setiausaha sukacita
sukarela suruhanjaya tandatangan tanggungjawab
warganegara matahari kadangkala
|
|||
2.2.4 PENGIMBUHAN KATA MAJMUK
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||
PENGIMBUHAN
KATA MAJMUK
|
Kata
majmuk boleh menerima imbuhan bagi membentuk kata terbitan. Proses
pengimbuhan boleh terdiri daripada awalan, akhiran, dan apitan. Bagi
pengimbuhan awalan dan akhiran, kata
majmuk masih dieja secara berasingan. Bagi proses imbuhan apitan kata majmuk perlulah
dieja secara bercantum.
|
||
Contoh
|
|
2.2.5 PENGANDAAN KATA MAJMUK
PERKARA
|
KETERANGAN
|
||||||||||||
PENGGANDAAN
KATA MAJMUK
|
Penggandaan
kata majmuk terbahagi kepada dua. Kata majmuk yang dieja terpisah mengalami
penggandaan pads bahagian awal sahaja dan tidak pads bahagian akhirnya. Bagi
kata majmuk yang dieja secara bercantum, maka seluruh perkataan digandakan,
iaitu sama seperti proses penggandaan bagi perkataan-perkataan lain.
|
||||||||||||
Contoh
|
|
Rangkai Kata Setara
Terdapat
sebilangan kata majmuk yang berbentuk rangkai kata setara. Antares contohnyai
adalah seperti yang berikut:
pinggan mangkuk kerusi meja kain baju wang ringgit periuk belanga
ibu bapa adik kakak adik abang duit kupang sunyi sepi
aman damai
Kata majmuk tersebut tidak boleh digandakan seperti
penggandaan kata majmuk biasa.
Contoh kesalahan:
ibu-ibu bapa
ibu bapa –ibu bapa
kerusi-kerusi meja kerusi
meja-meja
Bagi
menunjukkan maksud jamak kata majmuk berbentuk setara ini perlulah digunakan
bersama dengan penanda jamak seperti para, semua, segala dan sebagainya.
LATIHAN
PENGUKUHAN
A. Ayat-ayat di bawah mungkin
betul dan mungkin salah. Tandakan
sama ada A, B, atau C jika ayat
mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1 Penyalah gunaan dadah dalam kalangan pelajar
amat membimbangkan semua pihak di negara ini.
A
B
B
Tiada kesalahan.
D
2 Kebanyakan guru besar yang menghadiri
seminar itu amat berpuas hati dengan faedah yang diperoleh
A B C
daripada
seminar tersebut. Tiada kesalahan.
D
3 Kipas-kipas
angin yang terdapat di dewan itu akan dibaiki segera sebelum majlis perasmian
yang akan
A
B
C
diadakan
pada hujung bulan ini. Tiada kesalahan.
D
4
Majlis yang dihadiri oleh setia-setia
usaha di hotel itu dihiburkan oleh penyanyi terkenal Anita Sarawak.
A B
B
Tiada kesalahan.
D
D
5
Ibu bapa-ibu bapa yang menghantar anak mereka ke sekolah
berharap agar anak-anak mereka akan
mendapat
A B
C
pendidikan sebaik mungkin dan menjadi
insan yang berguna. Tiada kesalahan.
D
B Lengkapkan
ayat-ayat yang berikut dengan
memilih jawapan yang paling sesuai
1
2
3
4
5
6
|
Pak
Wahid memelihara beberapa ekor di
kebun kelapa sawit.
A lembu susu C kucing kurap
B susu lembu D anjing liar
.................................di ibu kota semakin
lancar apabila kerajaan membina jalan bertingkat di beberapa persimpangan jalan.
A Tanah air C Pasar sehari
B Ruang legar D Lalu lintas
Keadaan menjadi
kecoh apabila
________________________ negara ini diceroboh oleh beberapa buah kapal terbang dari negara jiran.
A ruang legar C angkasa lepas
B ruang angkasa D siar kaki
Kami
membuat lawatan sambil belajar ke _______ ____________________________ bagi menyemai
perasaan sayang kepada warga tua dalam kalangan pelajar sekolah.
A
rumah-rumah orang tua
B rumah
orang tua-tua
C
rumah orang-orang tua
D rumah orang tua-orang tua
Kami
dapat belajar dengan selesa kerana bilik darjah kami dipasang dengan....
A alat pendingin hawa
B alatan dingin hawa
C
alat penghawa dingin
D peralatan mendingin hawa
............................... di
dalam dewan peperiksaan itu tidak berfungsi kerana kehabisan bateri yang baharu sebelum
peperiksaan bermula.
A Jam-jam
dinding
B Jam dinding-dinding C Jam
C
Jam dinding jam dinding
D
Dinding-dinding jam
|
7
8
9
10
|
Bilik darjah itu
kemas kerana
__________________________ disusun oleh pars pelajar sebelum keluar dan pulang ke rumah masing-masing.
A kerusi-kerusi meja
B
semua kerusi meja
C
kerusi meja-meja
D semua kerusi-kerusi meja
Pengerusi
mesyuarat menjelaskan bahawa
mesyuarat menangguhkan perbincangan tentang
dalam mesyuarat pada kali ini kerana kesuntukan masa.
A hal
lain-lain
B hal lain-hal lain
C hal-hal lain
D lain-lain hal
Emak hanya menggunakan
_____________________ untuk
membuat kuih
terbaharunya itu.
A kuning telur
B telur kuning
C
ayam telur
D
itik telur
Mesyuarat_______ dari seluruh
Negara akan
diadakan di Genting Highland.
A
guru besar
B
guru-guru besar
C guru
besar-besar
D
guru besar-guru besar
15
JUMLAH SOALAN DIJAWAB BETUL
|
BAB 3 PENJODOH BILANGAN
Penjodoh bilangan ialah kata yang digunakan bersama-sama
kata bilangan yang hadir dalam bentuk tiga
dimensi. Penjodoh bilangan tidak perlu digunakan bagi menghitung kata nama abstrak.
Umummya penjodoh bilangan hadir selepas:
(a) Kata
Bilangan Tentu
Contoh penggunaan
dua
buah kereta, lima puluh orang pelajar
(b) Kata
Bilangan Tak Tentu
Contoh penggunaan:-
beberapa ekor lembu, beberapa buah
rumah
Peringatan:-
segala ekor haiwan ( salah ) segala haiwan ( betul )
semua orang gadis ( salah ) semua gadis ( betul )
(c)
Kata Bilangan Himpunan ( tentu bilangannya)
Beratus-ratus buah bangunan, berjuta-juta orang pelarian
Peringatan:-
ratusan buah bangunan ( salah )
jutaan orang pelarian ( salah )
Dalam bahasa Melayu terdapat begitu banyak kata yang wujud
sebagai penjodoh bilangan. Antara
penjodoh bilangan itu adalah seperti yang berikut:
anggota
Digunakan bagi manusia yang berpakaian seragam dan
biasanya menjaga keselamatan seperti polis, tentera, pengawal keselamatan, dan
sebagainya.
Contoh:
Seorang anggota polis sedang meronda di
kawasan itu.
angkatan
Digunakan
untuk kumpulan benda atau manusia seperti kapal perang, penulis, tentera, dan sebagainya.
Contoh:
Seangkatan tentera diarahkan berkawal di sempadan negara bagi
menghalang pencerobohan pendatang asing ke negara ini.
baris
Digunakan
untuk sesuatu yang berada dalam bentuk barisan atau beratur meliputi manusia, benda,
dan binatang.
Contoh:
Sebaris
pokok
ditanam di sepanjang jalan raya di bandar itu.
batang
Digunakan untuk benda yang panjang seperti pen, pensel,
sungai, tongkat, rokok, dan sebagainya_
Contoh:
Dia
duduk di bawah sebatang pokok yang rendang.
bentuk
Digunakan untuk benda-benda yang
berkeluk seperti mata kail dan cincin.
Contoh:
Pengail itu membawa dua bentuk mata kail
ketika pergi memancirig di sungai.
berkas
Digunakan untuk benda-benda yang
diikat atau diberkas menjadi dalam keadaan satu.
Contoh:
Pak
Arman membawa pulang seberkas kayu dari hutan itu.
bidang
Digunakan untuk benda yang
lurus dan terbentang seperti tanah, tikar, permaidani, dan sebagainya.
Contoh:
Di ruang tamu rumahnya terbentang sebidang
permaidani yang sungguh cantik.
biji
Digunakan untuk benda yang kecil seperti guli, telur,
buah, dan sebagainya.
Contoh:
Dia
makan sebiji telur setiap pagi sebelum ke sekolah.
(Terdapat juga penjodoh bilangan butir
yang digunakan untuk biji.)
bilah
digunakan untuk benda
yang kelihatan seperti belahan dan boleh melukakan kerana tajam seperti pilau,
pedang, kapak, parang, keris, dan sebagainya.
Contoh:
Dia menggunakan sebilah kapak untuk
membelah kayu api itu.
buah
Digunakan untuk benda
yang agak besar dan tidak tentu jenis dan bentuknya seperti untuk kereta, rumah,
bangunan, negara, dan sebagainya.
Contoh:
Kami tinggal di sebuah negara yang aman,
iaitu Malaysia.
buku
Digunakan untuk benda yang berbongkah seperti sabun,
roti, benang, dan sebagainya. Contoh:
Emak membeli sebuku benang dari kedai Pak
Abu.
bungkus
Digunakan untuk benda yang dibalut atau dibungkus seperti
roti, nasi, biskut, dan sebagainya. Contoh:
Harga sebungkus nasi lemak itu ialah RM
1.00 sahaja.
butir
Digunakan
untuk benda yang bulat atau kecil seperti guli, mutiara, manik, telur, dan
sebagainya.
Contoh:
Terdapat beberapa butir telur di dalam
bakul itu.
(biji
jugs boleh digunakan)
Emak
membeli beberapa butir mutiara dari kedai itu.
carik atau cebik
Digunakan untuk benda yang dikoyak daripada bahagian yang
besar untuk kertas, kain, dan sebagainya.
Contoh:
Dia menulis alamat rumah says di atas secarik kertas
Surat khabar.
cekak
Digunakan untuk sesuatu benda yang dipegang secara
mencekak seperti padi, pasir, bergs, manik, dan sebagainya.
Contoh:
Emak
mengambil secekak padi lalu menaburkannya ke tanah untuk makanan ayamayamnya.
cubit
Digunakan untuk benda yang diambil sedikit sahaja dengan
menggunakan hujung jari sahaja seperti garam, kuih, gula, dan sebagainya.
Contoh:
Ibu memasukkan secubit garam ke dalam masakannya.
cucuk
Digunakan
untuk benda yang dicucuk dengan lidi seperti sate, kuih jemput-jemput, atau isi
buah-buahan
Contoh:-
Ayah telah membeli lima puluh cucuk sate
untuk kami sekeluarga.
das
Digunakan untuk bunyi letupan hasil
daripada tembakan seperti melalui pistol, senapang atau
meriam.
Contoh:
Upacara
perasmian itu disempurnakan dengan tiga das tembakan meriam.
deret
Digunakan untuk bangunan yang
berderet dan bersambung amara satu sama lain seperti kedai
atau rumah teres.
Contoh:
Sederet kedai lima pintu musnah dalam kebakaran
petang semalam.
ekor
Digunakan untuk semua jenis binatang seperti kucing,
kaiak, lembu, dan sebagainya. Contoh:
Seekor ular telah muncul
secara tiba-tiba di hadapan rumah saya.
gelung
Digunakan untuk benda yang panjang tetapi telah
digelungkan seperti dawai, wayar, tali. Contoh:
Ayah
menggunakan beberapa gelung kawat duri untuk menyiapkan pagar di
kebunnya.
gemal
Digunakan untuk benda yang dikumpul dan diikat
bersama-sama seperti rumput dan padi. Contoh:
Petani itu membawa beberapa gemal
pokok padi untuk ditanam di sawahnya.
gerombolan:
Digunakan untuk sekumpulan manusia
jahat seperti perompak, komunis, dan sebagainya. Contoh:
Segerombolan
pengganas komunis telah ditawan oleh pasukan
keselamatan.
genggam
Digunakan untuk sesuatu yang dipegang dalam
bentuk genggaman di tangan seperti pen, beras, guli, dan sebagainya.
Contoh:
Di
tangannya terdapat segenggam pasir.
gulung
Digunakan untuk sesuatu benda
yang dalam keadaan bergulung seperti kertas, permaidani, tikar, dan sebagainya.
Contoh:
Di dalam bilik itu terdapat beberapa gulung permaidani.
gumpal
Digunakan
untuk benda-benda yang bergumpal seperti kapas, benang, kabu, tembakau, dan sebagainya.
Contoh:
Dia
mengambil segumpal kapas untuk mengelap luka di kakinya.
gugus
Digunakan untuk benda yang berangkai seperti
buah anggur, langsat, pulau, kelapa sawit, dan sebagainya.
Contoh:
Harga segugus buah anggur itu ialah RM5.00
sahaja.
helai
Digunakan
untuk bends yang lebar dan nipis seperti daun, kertas, kain, baju, dan sebagainya.
Contoh:
Dia
hanya tinggal sehelai sepinggang akibat kebakaran di rumahnya.
hidang
Digunakan untuk makanan yang telah siap dihidangkan atau
disajikan. Contoh:
Sehidang makanan
telah disediakan oleh pembantu rumah itu sebelum majikannya pulang dari pejabat.
ikat
Digunakan untuk apa-apa benda
sahaja yang diikat seperti sayur, pen, kayu, dan sebagainya.
Contoh:
Harga
seikat sayur itu ialah lima puluh sen.
iris/hiris
Digunakan untuk benda yang dihiris
tipis-tipis seperti timun, bawang, dan sebagainya.
Contoh:
Beberapa
iris/ hiris timun
diletakkan di dalam pinggan itu.
Saya
makan beberapa iris / hiris daging sahaja semalam.
jambak
Digunakan untuk benda yang
berangkai seperti bunga, kunci, buah-buahan, dan sebagainya.
Contoh:
Ayah
menghadiahkan sejambak bunga kepada emak.
Saya
menemukan sejambak kunci di tepi longkang itu.
jambangan
Digunakan untuk kumpulan
bunga yang digubah sebagai hiasan.
Contoh:
Ruang tamu rumah itu kelihatan ceria kerana dihiasi
beberapa jambangan bunga yang berwarna-warni.
jemput
Digunakan untuk benda yang diambil dengan hujung jari
seperti kuih, garam, gula, dan sebagainya yang menyerupai penjodoh bilangan
cubit.
Contoh:
Emak mengambil sejemput kuih lalu
memyuapkannya kepada adik.
kaki
Digunakan untuk payung, bunga, dan cendawan.
Contoh:
Dia menggunakan sekaki payung
untuk berjalan dalam hujan. Dia menghias sanggul
anak gadisnya dengan sekaki bunga ros.
kandang
Digunakan untuk haiwan yang dipelihara dan tinggal di
dalam kandang seperti kambing, lembu, kuda,-dan sebagainya_
Contoh:
Pak
Long memelihara sekandang kerbau di belakang rumahnya.
kapur
Digunakan untuk sirih yang sudah
dikapur meliputi pinang, garnbir, kapur, dan sebagainya. Contoh:
Sekapur sirih
telah disertakan dalam hantaran peminangannya.
kaum
Digunakan
untuk kumpulan manusia seperti golongan bangsawan, belia, remaja, guru, dan sebagainya_
Contoh:
Kaum guru
memainkan peranan yang sangat penting dalam mendidik anak bangsa agar menjadi
insan yang berguna.
kawan
Digunakan
untuk sekumpulan binatang seperti gajah, burung, lembu, dan sebagainya. Jugs untuk
sekumpulan manusia jahat yang bem aksud segerombolan.
Contoh:
Sekawan lembu
sedang meragut rumpus di padang.
Pihak
polis telah berjaya menangkap sekawan pencuri dalam operasi
semalam.
kelompok
Digunakan untuk kumpulan
benda, manusia, pulau, bintang, dan sebagainya yang dikumpulkan menjadi sate
kelompok.
Contoh:
Dari
udara kits dapat melihat beberapa kelompok pulau yang indah
menawan.
kepal
Digunakan
untuk benda yang dikepal dengan sukatan genggam dan menjadi suatu ketulan seperti
pulut, nasi , tanah, dan sebagainya.
kerat
Digunakan untuk
sesuatu daripada bahagian benda yang dikerat atau dipotong. Contoh:
Beberapa kerat
buluh digunakan untuk dibuat lemang.
ketul
Digunakan
untuk benda yang berketul dan padu kandungannya seperti batu, daging, ais,
tulang, dan sebagainya.
Contoh:
Anjing
itu sedang menggonggong seketul tulang.
ketumbukan
Digunakan
untuk kumpulan manusia meliputi manusia baik mahupun jahat seperti pengganas,
tentera, dan sebagainya.
Contoh:
Pasukan keselamatan telah berjaya mengesan beberapa ketumbukan
pengganas di dalam hutan
itu.
kotak
Digunakan
untuk spa-spa sahaja yang diisikan di dalam kotak seperti rokok, pen, sabun,
mancis, dan sebagainya.
Contoh:
Harga sekotak
sabun itu ialah RM2.50 sahaja.
kumpulan
Digunakan untuk kumpulan manusia dan haiwan seperti
kanak-kanak, pelakon, rusa, gajah, dan sebagainya.
Contoh:
Sekumpulan
remaja telah ditahan polis kerana
menyertai lumba Karam semalam.
kuntum
Digunakan untuk
bunga yang tidak bertangkai. Contoh:
Dia
memetik sekuntum bunga dari taman itu.
labuh
Digunakan untuk benda yang dapat digantung seperti
kelambu, tirai, tabir, dan sebagainya. Contoh:
Emak memasang beberapa labuh tirai pads
tingkap itu agar rumah kami kelihatan lebih ceria.
laras
Digunakan untuk semua jenis senjata api seperti pistol,
senapang, dan meriam. Contoh:
Anggota
tentera itu sedang menyandang selaras senapang ketika menjalankan tugas.
lembar
Digunakan untuk benda yang panjang seperti benang, tali,
dawai, atau sebagainya yang tidak dalam gulungan.
Contoh:
Emak menggunakan selembar benang untuk
menjahit butang.
lingkar
Digunakan untuk benda yang berlingkar dan bergulung
seperti ubat nyamuk. Contoh:
Emak
memasang selingkar ubat nyamuk sebelum kami tidur.
longgok
digunakan untuk benda yang diletakkan dalam longgokan
seperti durian, tanah, batu, ikan, sayur, dan sebagainya.
Contoh:
Harga selonggok
ikan itu ialah RM 1.00 sahaja.
mayang
Digunakan untuk buah-buah yang bertangkai seperti
kelapa, pinang, pisang, dan sebagainya yang bermaksud tandan.
Contoh:
Dalam semayang pisang
terdapat beberapa sikat pisang.
naskhah
Digunakan untuk benda yang bercetak seperti buku,
majalah, surat khabar, dan sebagainya. Contoh:
Harga senaskhah buku itu ialah RM15.00.
orang
Digunakan
hanya untuk manusia.
Contoh:
Lima orang
pelajar terbunuh dalam kemalangan itu.
pangsa
Digunakan untuk
bahagian buah khusus untuk buah durian. Contoh:
Dalam
sepangsa buah durian
terdapat beberapa ulas durian.
papan
Digunakan
untuk benda yang berada dalam keadaan berkeping-keping seperti mercun dan
petai.
Contoh:
Sepuluh papan
petai diikat untuk dijual dengan harga RM3.00 seikat.
pasang
Digunakan untuk sesuatu yang wujud
dalam bentuk berpasangan seperti untuk manusia, benda, dan binatang.
Contoh:
Sepasang burung hinggap di alas ranting. (jantan
dan betina)
Harga sepasang kasut itu ialah RM59.00. (kiri dan kanan)
pasukan
Digunakan
untuk sekumpulan manusia yang berpakaian scragain seperti pengakap, polis, dan
sebagainya.
Contoh:
Sepasukan ahli bombs telah dikejarkan ke
tempest kebakaran untuk memadam kebakaran tersebut.
patah
Digunakan untuk kata atau perkataan
sahaja.
Contoh:
Para pelajar
dikehendaki menulis karangan tidak kurang daripada 180 patah perkataan.
penggal
Digunakan
untuk benda yang dikerat atau dibahagi-bahagikan seperti cerita, rotan,
persekolahan, dan sebagainya.
Contoh:
Cerita itu telah disampaikan sepenggal
sahaja kepada kami.
persalin
Digunakan untuk
pakaian yang lengkap.
Contoh:-
Ibu
menghadiahi saya sepersalinan pakaian sempena hari konvekesyen saya.
pintu
Digunakan untuk bangunan seperti
rumah dan kedai yang mempunyai persamaan dengan buah.
Contoh:
Pak
Ali mempunyai lima pintu rumah sewa.
petak
Digunakan untuk benda
yang lurus dan rata seperti sawah padi, tanah, dan sebagainya.
Contoh:
Ayah
mengusahakan beberapa petak sawah
di hujung kampung itu.
potong
Digunakan untuk benda yang dipotong seperti kek, daging,
roti, dan sebagainya.
Contoh:
Harga
sepotong kek itu ialah RM
1 .50-
pucuk
Digunakan untuk rebung, surat, clan senjata api seperti
pistol. Contoh:
Emak membeli beberapa pucuk rebung untuk dimasak sayur lemak.
Dia menerima sepucuk surat daripada pihak sekolah.
puntung
Digunakan untuk sesuatu yang
tertinggal atau lebihan akibat dibakar seperti puntung rokok, kayu
api, dan sebagainya.
Contoh:
Beberapa
puntung rokok kelihatan bertaburan di
kaki lima kedai itu.
rangkai
Digunakan untuk susunan beberapa
benda yang telah dirangkaikan atau dikaitkan seperti lagu,
madah, ayat, doa, dan sebagainya.
Contoh:
Dia
menyampaikan serangkai sajak
di majlis perpisahan itu.
rangkap/
untai
Digunakan untuk pantun, sajak, syair, gurindam, dan
sebagainya.
Contoh:
Ucapannya
diakhiri dengan serangkap pantun.
Sajak karangannya itu terdiri daripada lima rangkap sahaja.
rawan
Digunakan untuk benda yang bersirat dan labuh
seperti jala, pukat, dan sebagainya
_ Contoh:
Nelayan
itu menggunakan serawan jala
untuk menjala ikan di sungai
ricih
Digunakan untuk benda yang sudah
dipotong kecil-kecil seperti bawang, daging, halia, dan sebagainya_
Contoh:
Emak
memasukkan beberapa ricih bawang ke dalam minyak itu lalu menumisnya.
ruas
Digunakan untuk benda yang
mempunyai ruas seperti tebu, rotan, dan buluh.
Contoh:
Beberapa
ruas rotan diambil untuk dibuat tongkat.
rumpun
Digunakan untuk tumbuh-tumbuhan yang tumbuh secara
berkumpul seperti serai, buluh, dan sebagainya.
Contoh:
Beberapa
rumpun buluh tumbuh meliar di tepi sungai itu.
sikat/sisir
Digunakan untuk pisang.
Contoh:
Emak membeli sesikat /
sesisir pisang untuk digoreng sebagai hidangan minum petang.
suap
Digunakan untuk makanan yang disuap
ke dalam mulut seperti nasi_
Contoh:
Dia hanya makan beberapa suap nasi kerana tiada
selera.
susun
Digunakan untuk benda yang bersusun seperti buku, kertas,
atap, dan sebagainya dalam keadaan tersusun.
Contoh:
Di bawah rumahnya terdapat beberapa susun
atap yang akan dijual kepada pelanggannya.
Digunakan untuk benda yang bergugus
dan bercantum seperti pisang, kelapa, kelapa sawit, dan
sebagainya_
Contoh:
Peraih
itu membeli beberapa puluh tandan pisang untuk dijual di bandar.
tangkai
Digunakan untuk benda yang
bertangkai seperti bunga yang bertangkai dan sebagainya.
Contoh:
Kakak menggunakan beberapa tangkai
bunga untuk menggubah bunga itu agar kelihatan cantik.
teguk
Digunakan untuk minuman yang ditelan sekali sahaja
seperti kopi, teh, air, susu, dan sebagainya.
Contoh:
Adik
minum beberapa teguk air kerana berasa sangat dahaga.
timbun
Digunakan untuk benda yang bertimbun seperti tanah,
pasir, padi, sampan, batu, dan sebagainya.
Contoh:
Beberapa timbun batu
dan pasir di hadapan rumahnya itu akan digunakan untuk kerjakerja
mengubah suai rumahnya.
titik
Digunakan untuk cecair yang menitik
seperti darah, air, dakwat, dan sebagainya. Contoh:
Beberapa titik darah
menitik dari mulutnya.
tongkol
Digunakan untuk tumbuhan yang buahnya bertongkol seperti
jagung.
Contoh:
Harga
lima tongkol jagung itu ialah RM2.00.
ulas
Digunakan untuk isi bush seperti
isi buah durian, nangka, cempedak, limau, manggis, dan sebagainya.
Contoh:
Selepas makan malam, saya makan lima ulas durian.
untai
Digunakan untuk benda yang berangkai seperti kalung,
rantai, manik, pantun, sajak dan sebagainya.
Contoh:
Leher
gadis itu dihiasi dengan seuntai kalung emas.
Dia
menghasilkan seuntai sajak khas untuk gurunya.
urat
Digunakan untuk benda yang panjang
dan halus tetapi tidak bergulung seperti benang, rotan, dawai,
dan sebagainya.
Contoh:
Emak menggunakan Seurat benang emas untuk
membuat sulaman itu.
utas
Digunakan untuk benda yang berangkai
seperti tali, rantai, dan sebagainya.
Contoh:
Pak Abu menggunakan seutas tali untuk mengikat kayu-kayu itu. Perompak-perompak itu telah melarikan beberapa utas
rantai emas.
Beberapa
Kesalahan dalam penggunaan Penjodoh Bilangan
Penjodoh
bilangan tidak perlu digunakan bersama-sarna dengan kata bilangan tertentu Penjodoh
bilangan tidak perlu digunakan bersama-sarna dengan kata bilangan tertentu
seperti para, segala, semua, setiap, seluruh, sebahagian, ratusan,
puluhan, sesetengah, sebilangan, dan sebagainya. Penjodoh bilangan jugs tidak
perlu digunakan bagi menghitung kata nama yang bersifat abstrak.
Contoh:
Salah
|
Betul
|
(a)
semua
orang pelajar
(b)
segala
buah kereta
(c)
setiap
orang pelajar
(d)
para.
orang pelabur
(e) dia
mempunyai sebuah
cita-cita
|
(a) semua pelajar
(b)
segala
kereta
(c)
setiap
pelajar
(d)
para
pelabur
(e) dia mempunyai cita-cita
|
LATIHAN PENGUKUHAN
A. Bahagian yang bergaris dalam ayat-ayat yang berikut mungkin mengandungi kesalahan
penggunaan bahasa atau mungkin juga
tidak. Tandakan sama ada A, B, dan C jika ayat itu mengandugi
kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1
2
5
|
Setiap
buah pendapat yang
dikemukakan
akan diberi perhatian oleh
majikan kilang itu.
A Setiap pendapatan
B Setiap pendapat- pendapat
C Setiap pendapat
D Setiap buah pendapat
Setiap orang
pelajar menunggu
keputusan
peperiksaan dengan penuh debaran.
A Setiap-tiap pelajar
B
Setiap pelajar
C Setiap pelajar-pelajar
D Setiap orang
pelaiar
Emak memasukkan
seketul_garam ke
dalam masakannya.
A memasukkan secubit garam
B
memasukkan segenggam garam
C memasukkan secekak garam
D memasukkan seketul garam
|
3
4
6
|
Semua pelajar perlu mengemukakan
sebuah idea
untuk memajukan
persatuan
itu.
A mengemuka sebuah idea
B mengemukakan idea
C kemukakan sebuah idea
D mengemukakan sebuah idea
Beberapa pucuk rebung
dibeli oleh ibu
dari pasar.
A Beberapa
batang rebung
B Berapa
pucuk rebung
C Beberapa
rebung pucuk
D
Beberapa pucuk rebung
Setiap orang
anggota-anggota
masyarakat
harus
memberikan sokongan untuk
mengatasi masalah
di kampung ini.
A
Setiap orang anggota
B
Setiap orang
C
Setiap anggota
D
Setiap orang anggota-anggota
|
A.
Ayat-ayat di bawah mungkin betul
dan mungkin salah. Tandakan sama ada
A, B, atau C, jika ayat itu mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1.
Gulam pergi berbeli-belah di pasar raya. Dia telah membeli sehelai
baju , sepasang kasut kulit, dan
A
B
sepuluh pucuk kad ucapan hari raya
untuk dikirim kepada kawan-kawannya. Tiada kesalahan.
C
D
2. Beberapa orang perwakilan yang menghadiri seminar di sebuah hotel terkemuka
itu elah mengemukakan
A
B
beberapa
buah idea yang bernas. Tiada kesalahan.
C D
3. Walaupun
kelima-lima orang pelancong itu datang dari sebuah negara barat,
namun mereka dapat
A
B
menuturkan beberapa patah perkataan dalam bahasa
Melayu. Tiada kesalahan.
C
D
4. Sepucuk pistol telah ditemui oleh
sepasukan polls ketika menyerbu segerombolan pengganas di kawasan
A B
C
setinggan itu semalam. Tiada kesalahan.
D
5. Persatuan yang terdiri daripada beberapa
ahli baru itu telah meluluskan cadangan untuk melawat sebuah
A
B
perkampungan
nelayan untuk dijadikan kampung angkat. Tiada kesalahan
C
D
6. Walaupun susah dan memiliki sebuah pondok usang
serta sebiji basikal buruk, namun Pak
A B
Busu mempunyai hati yang ikhlas untuk
membantusesiapa sahaja yang meminta bantuan
daripadanya. Tiada kesalahan.
C D
7. Ayah mempunyai sebuah cita-cita untuk
membeli sebuah rumah jika pemiagaannya berjaya
A
B C
kelak. Tiada kesalahan.
D
8. Seluruh orang pelajar di sekolah saya mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR
yang
A
B C
diumumkan
semalam. Tiada kesalahan.
D
9 Kami
tiba di sana tepat pada jam
tiga setengah petang. Tiada kesalahan.
A B C D
10
Nazreen memelihara kedua ekor kucing yang dibelikan oleh ibunya
sempena hari lahirnya yang
A
B
ke- 15 bulan lalu. Tiada
kesalahan.
C D
11 Segala penonton yang
menyaksikan persembahan penyanyi terkemuka itu menepuk kedua-dua
A
B
C
belah tangan mereka dengan kuat. Tiada
kesalahan.
D
12 Beliau akan menjenguk anak-anak yang
sedang tidur dengan nyenyak tiap kali sebelum masuk
A B C
ke biliknya untuk tidur. Tiada
kesalahan.
D
13 Semua kuda-kuda yang dipelihara di
ladang itu dijaga dengan rapi daripada sebarang penyakit.
A
B C
Tiada
kesalahan.
D
14 Setiap pelajar perlu mempunyai sebuah
cita-cita dalam hidup mereka sejak di bangku sekolah
A
B
lagi agar mereka berjaya apabila dewasa kelak. Tiada
kesalahan.
C
D
JUMLAH JAWAPAN DIJAWAB
BETUL
PASTIKAN ANDA MELAKUKAN KERJA RUMAH INI DENGAN BAIK DAN JAWAPAN YANG ANDA PILIH MANTAP. HARAP MAAF KERANA ADA MUKA SURAT YANG TIDAK DISENARAIKAN DALAM TUGASAN DI ATAS KERANA MASALAH TEKNIKAL. PALING BAIK RUJUK MODUL SKOR "A" BAHASA MELAYU UNTUK MELAKSNAKAN TUGASAN BERKENAAN. JIKA ADA MASA LAPANG SAYA AKAN SELITKAN JAWAPAN SETIAP LATIHAN. INSYAALLAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan