HASILAN PERBENGKELAN KARANGAN DALAM
KUMPULAN KELAS 3A1
Amalan membaca harus disuburkan dalam diri anak-anak sejak kecil lagi.
Jelaskan usaha-usaha yang perlu dilakukan oleh pihak kerajaan bagi
memumupuk amalan membaca dalam kalangan murid-murid.
Pada era
globalisasi kini, amalan membaca semakin tidak diambil berat dalam kalangan
komuniti. Masyarakat kian meminggirkan amalan membaca kerana alpa dengan
pengaruh gajet teknologi alaf kini serta pengaruh budaya hedonisme. Membaca
sebagai medium untuk memperkaya dan mencabah ilmu diabaikan serta untuk
melahirkan insan berjaya. Sebagai warganegara yang prihatin, kita perlu
menyokong usaha-usaha kerajaan untuk memupuk amalan membaca dalam kalangan
murid.
Program
Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) yang telah dianjurkan oleh pihak Kementerian
Pelajaran Malaysia merupakan salah usaha kerajaan untuk memupuk minat membaca
dalam kalangan murid-murid. Selain itu, murid yang banyak membaca buku akan
dinobatkan sebagai Tokoh Nilam sama ada peringkat daerah, negeri dan perinngkat
kebangsaan berdasarkan bilangan buku dibaca. Pengiktirafan berkenaan bermula
dengan pengitirafan gangsa, perak emas dan berakhir dengan pengiktirafan NILAM.
Jelasnya, program NILAM mampu menarik minat murid-murid untuk membaca buku
dalam kehidupan mereka.
Selain
itu, pihak kerajaan turut menggalakkan agensi kerajaan seperti Dewan Bahasa dan
Pustaka serta badan bukan kerajaan seperti Syarikat Buku Karang Kraf, Syarikat
Buku Cerdik, dan Syarikat Buku Utusan Publication akan merancakkan pesta buku peringkat
kebangsaan. Hal ini demikian kerana, penganjuran pesta buku berkenaan mampu
menarik dan memupuk minat membaca dalam kalangan murid dan komuniti. Terdapat
pelbagai jenis buku boleh diperoleh sepanjang pesta buku diadakan, contohnya,
terdapat pelbagai genre terbitan bahan cetakan ada di pesta buku berkenaan, seperti buku rujukan ilmiah, novel, majalah akademik dan
tidak ketinggalan majalah kurikutur, dan sebagainya. Kesannya, murid akan dapat menimba ilmu
dengan menghadiri pesta buku yang kerap di adakan di negara ini kerana membaca gedung
ilmu. Oleh sebab itu, kerajaan perlu terus menerus menyokong pesta buku negara.
Bahkan
juga, kerajaan telah membina lebih banyak perpustakaan di seluruh daerah dan juga perkhidmatan perpustakaan bergerak untuk kegunaan murid yang tinggal di kawasan terpencil. Dengan adanya kedua-dua
kemudahan ini, bukan sahaja masyarakat di peringkat pekan menerima manfaat
kewujudan pusat gedung ilmu ini, malah juga penduduk di kampung juga menerima manfaatnya.
Usaha berterusan untuk mengembang dan memperkaya ilmu dalam kalangan murid akan
dapat mengelak murid menjadi seperti katak di bawah tempurung. Sekiranya perkhidmatan perpustakaan
daerah dan perpustakaan bergerak tidak dibina dan diwujudkan, sudah pasti perbezaan
jarak pemikiran murid di bandar dan kampung dapat diminimumkan, terutama untuk
menjurus objektif kerajaan memajukan masyarakat dan negara pada tahun 2020.
Kesimpulannya,
usaha kerajaan untuk memupuk budaya membaca akan menjadi realiti sekiranya
usaha-usaha yang dinyatakan di atas dijalankan secara berterusan. Oleh sebab
itu usaha murni kerjaan berkenaan perlu disambut baik dalam kalangan murid-murid,
dan sokongan ibu bapa, masyarakat juga akan menjadi pemankin ke arah
pembentukan kalangan murid berminda kelas pertama kerana alang-alang menyeluk
pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan, dan genggam bara api biarlah menjadi
arang. Semoga dengan kesedaran dan budaya membaca tersemat dalam jiwa kalangan
murid akan melahirkan masyarakat berilmu pada masa akan datang. “Malaysia Boleh”.
KARANGAN DI ATAS TELAH SAYA MANTAPKAN
HASIL DARI KERJA KUMPULAN.
TAHNIAH, KEPADA PELAJAR 3A1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan