SELAMAT DATANG KE CIKGUMOHDRAMSUL. BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

TINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA ANDA KERANA ANDA MAMPU MEMPERKASAKAN BAHASA DAN BANGSA

SELAMAT MENGUNJUNGI BLOG INI YANG DIWUJUDKAN SEPANJANG SAYA MENGAJAR DI SMKASAS (PMR) SELAMA 12 TAHUN DAN KINI SETELAH LAMA TIDAK AKTIF KERANA SAYA BERTUGAS DI PPD PERAK TENGAH SAYA BERUSAHA MENGAKTIFKAN SEMULA BLOG BERKENAAN. KINI BLOG INI KHAS UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG, GELUNG PEPUYU, BOTA UNTUK PEPERIKSAAN PT3 ADA TAHUN 2017. SEMOGA BLOG INI DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK MENGGAPAI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN PT3, INSYAALAH.

Selasa, 18 Disember 2012

NOTA EKSPRESS KOMSAS NOVEL PMR 2013



PENDEKATAN EKSPRES KOMSAS NOVEL TING 1, 2 dan 3 ( BANDINGAN NOVEL )
TEMA: PERSOALAN POKOK ATAU UTAMA YANG DIKEMUKAKAN  DALAM SESEBUAH KARYA

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim

Kepincangan dalam keluarga yang menyebabkan anak memberontak dan berubah tingkah laku.
Kasih sayang  seorang anak kepada kedua-dua ibu bapanya.

Perjuangan golongan muda dalam menentang anasir-anasir barat yang mempengaruhi jiwa mereka.
Contoh Huraian
      Tema ialah persoalan pokok atau utama yang dikemukan pengarang dalam sesebuah karyanya.

      Tema Novel Hikmah karya  Mohd. Faris Ikmal ialah kepincangan dalam keluarga Amri. Amri merupakan seorang anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap ibunya.
        Namun, sikap ayahnya yang tidak bertanggungjawab dan kejam  terhadap ibunya menyebabkan dia berubah tingkah laku dan memberontak .
        Bapa Amri sering merampas wang, meragut rantai pusaka nenek yang dipakai ibunya, serta mencedera ibunya untuk berjudi dan membeli dadah.
       Akibatnya, Amri membuli dan memeras ugut pelajar junior untuk  melepaskan tekanan akibat sikap ayahnya tersebut. Wang hasil peras ugut pelajar berkenaan digunakannya untuk membeli ubat untuk ibunya kerana terdesak dan tambahan pula wang tersebut telah bercampur dengan wang tabungannya.
      Tema ialah persoalan pokok atau utama yang dikemukan pengarang dalam sesebuah karyanya.
Tema Novel Erti Sebuah Pengorbanan
karya Zaihanim Abidin ialah kasih sayang  seorang anak kepada kedua-dua ibu bapanya yang telah bercerai.
          Hal ini terbukti apabila Iman Zulaikha sebagai seorang anak amat menyayangi kedua-dua ibu bapanya.
         Setelah ibu bapanya bercerai, Iman ditinggalkan bersama-sama datuk dan neneknya di kampung.
         Namun, hubungan ibu dan bapanya masih baik sebagai sahabat. Pelbagai usaha dilakukannya agar kedua-dua ibu bapanya dapat bersatu semula. Akhirnya, berkat kesabaran dan doa Iman, akhirnya usaha untuk menyatukan semula kedua-dua ibu bapanya berjaya.
      Tema ialah persoalan pokok atau utama yang dikemukan pengarang dalam sesebuah karyanya.

      Tema Novel 6.20 karya Siti Jasmina bt. Ibrahim ialah perjuangan golongan muda dalam menentang anasir-anasir barat yang mempengaruhi jiwa mereka.
       Perjuangan ini  diwakili oleh Sukma, Rafiq dan Teja  yang berusaha gigih untuk  menyelamatkan golongan pelajar sekolah menengah dan universiti daripada terus hanyut dengan pengaruh pemikiran  barat yang menuntut kebebasan  hidup seperti menganggotai kumpulan ‘black metal’  yang telah dilakukan oleh Jerry sahabatnya.
       Sukma berusaha menyiasat kegiatan kumpulan tersebut yang bergiat di Kelab WX2. Dalam siasatannya Sukma mengesyaki ibunya menjadi dalang kumpulan berkenaan. Sukma akhirnya berjaya memujuk Jerry untuk memberikan maklumat kegiatan berkenaan kepada pihak berkuasa sehingga ahli kumpulan tersebut diberkas. Sukma menyesal dan berasa bersalah kerana selama ini mengesyaki ibunya menjadi dalang tetapi ibunya ialah seorang perisik kerajaan.
     

PERSOALAN: IDEA-IDEA SAMPINGAN YANG DIKEMUKAN OLEH PENGKARYA UNTUK MENYOKONG
PERSOALAN UTAMA ATAU TEMA

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim

Contoh Huraian
   Persoalan merupakan idea-idea sampingan yang dikemukan oleh pengkarya untuk menyokong persoalan utama ataupun tema. Dalam Novel Hikmah karya Mohd. Faris Ikmal terdapat beberapa persoalan yang diutarakan.

   Pertama persoalan kasih sayang seorang  ibu terhadap anaknya. Hal ini dapat dilihat melalui perwatakan ibu Amri yang amat sayang akan anaknya. Ibu Amri cuba memenuhi segala keperluan Amri sedangkan
dia sendiri dalam keadaan lemah.

  Selain itu, persoalan tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapanya. Persoalan ini digarap oleh penulis melalui tanggungjawab Amri terhadap ibunya yang sakit. Amri dikatakan sanggup mengayuh basikal sejauh 10 km untuk ke pekan membeli ubat ibunya di farmasi.

  Bahkan juga, pengarang juga menyelitkan persoalan prihatin dan simpati terhadap insan yang dalam kesusahan. Dalam novel ini penulis mengambarkan perasaan prihatin dan simpati  apabila Sapura  dan ayahnya menghantar ibu Amri ke hospital semasa Amri ke pekan membeli ubat di farmasi. Ayah Sapura juga membantu menghantar Amri ke hospital setelah pengsan dipukul oleh dua orang pemuda dalam perjalanan pulang ke rumah setelah membeli ubat di farmasi. Pak Dollah juga bersimpati dengan Amri dan ibunya. Dia sanggup memberikan ibu Amri berhutang barang dapur di kedainya.

 Persoalan lain, ialah tanggungjawab seorang bapa terhadap keluarganya. Penulis cuba memasukkan unsur pentingnya seorang ketua keluarga menyediakan keperluan dan melaksanakan tanggungjawabnya terhadap keluarganya. Hal ini dapat dibutikan melalui sikap tidak bertanggungjawab bapa Amri yang tidak menjalankan tugas sebagai seorang suami dan bapa kepada ibu Amri dan Amri sendiri. Hal ini kerana bapanya seorang kaki judi dan penagih dadah sering merampas wang dan mendera ibunya.
Contoh Huraian
Persoalan merupakan idea-idea sampingan yang dikemukan oleh pengkarya untuk menyokong persoalan utama ataupun tema. Dalam Novel Erti Sebuah Pengorbanan karya Zaihanim Abidin terdapat beberapa persoalan yang diutarakan.

Pertama persoalan pengorbanan. Ayah Iman dan ibu Adif Danial, terpaksa mengorbankan hasrat mereka untuk berkahwin kerana  anak-anak mereka tidak menyetujui perkahwinan tersebut.  Ayah Iman akur  dengan permintaan Iman agar beliau berbaik-baik dengan bekas isterinya semula.  Adif Danial pula belum bersedia untuk menerima orang baharu sebagai ayahnya.

     Selain itu, penulis menyelitkan persoalan tentang ketabahan. Iman tabah menghadapi dugaan dan cabaran yang dihadapinya.  Setelah ditinggalkan oleh ibunya yang melanjutkan pelajaran di New Zealand, dia menyesuaikan dirinya tinggal dengan datuk dan neneknya di kampung.  Segala masalah dihadapinya tanpa merungut malahan dia lebih berazam untuk berjaya.

    Selain itu, pengarang memasukkan persoalan hubungan persahabatan antara sahabat berlainan bangsa. Iman dan Pei Wen bersahabat baik dan sering mencurah rasa serta sama-sama menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.

    Bahkan juga, pengarang menyelitkan juga persoalan kegigihan. Iman gigih berlatih untuk memenangi pertandingan pidato di peringkat sekolah dan daerah walaupun dia menghadapi masalah yang ditimbulkan oleh Linda dan masalah perceraian ibu bapanya. Namun, kegigihannya berakhir dengan kejayaan menjadi johan dalam setiap pertandingan berkenaan.

    Pengarang juga menyelitkan persoalan taat kepada perintah agama. Iman sentiasa menunaikan sembahyang dan memohon doa agar segala apa yang dihajatinya tercapai. Akhirnya masalah yang dihadapinya dapat diselesaikan atas rahmat Tuhan.

Contoh Huraian
Persoalan merupakan idea-idea sampingan yang dikemukan oleh pengkarya untuk menyokong persoalan utama ataupun tema. Dalam terdapat beberapa persoalan yang diutarakan.

Terdapat beberapa persoalan dipaparkan dalam novel, antaranya persoalan kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anaknya. Contoh: Ibu Sukma berasa sangat bimbang apabila Sukma ingin berjumpa dengan tetamu-tetamu misteri di hadapan rumahnya pada jam 6:20 kerana baginya tindakan Sukma akan membawa bahaya kepada dirinya.

     Selain itu, pengarang menyelitkan persoalan konflik dalam keluarga. Persoalan ini dipaparkan melalui konflik yang berlaku antara ibu dengan Sukma.  Ibu Sukma berpendapat Sukma mengalami tekanan perasaan  dan telah membelikannya sebuah buku untuk mengurangkan masalahnya.

     Selain itu, pengarang juga membicarakan persoalan tanggungjawab seorang sahabat. Contoh: Jerry sanggup membantu Sukma dengan memberitahu segala maklumat kelab WX2 walaupun Jerry tahu bahawa nyawanya terancam atas tindakannya tersebut.

    Berani menegakkan kebenaran dipaparkan oleh pengarang dalam novelnya. Contoh: Sukma, Teja dan Rafi berusaha mencari lebih banyak bahan bukti dan maklumat berkaitan kelab WX2.  Sukma sanggup pergi ke Kelab WX2 seorang diri untuk mengetahui keadaan sebenar kelab tersebut.

    Bahkan juga, pengarang menyelitkan persoalan  ketaatan terhadap perintah Tuhan. Contoh: Tuan Haji Syaqir dan Sukma tidak lupa menunaikan solat walaupun mereka sibuk dengan urusan masing-masing.

    Prihatin terhadap masalah orang lain juga diselitkan oleh penulis dalam karyanya. Contoh: Tuan Haji Syaqir berusaha mengumpulkan dana bagi membiayai pembedahan jantung dan merawat penyakit kulit Ehsan.

   Akhir sekali persoalan remaja yang mudah terpengaruh. Contoh: Iskandar, Jerry dan Reny menyertai kumpulan WX2 yang memperjuangkan kebebasan mutlak akibat dipengaruhi pemikiran barat.





Watak Perwatakan
Watak merupakan pelaku yang memegang watak dalam sesebuah karya sastera sementara perwatakan merupakan gambaran atau sifat pelaku tersebut.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
Contoh Huraian
Watak merupakan pelaku yang memegang watak dalam sesebuah karya sastera sementara perwatakan merupakan gambaran atau sifat pelaku tersebut.
    
Watak Utama ( Amri )
         Berdasarkan Novel Hikmah, Amri digambarkan seorang pelajar yang taat kepada  perintah ibunya. Hal ini dapat dibuktikan apabila ibu Amri sering menasihati Amri supaya bersabar dengan tindakan bapanya yang sering merampas wang dan menderanya. Amri menuruti nasihat dan perintah ibunya.

        Selain itu, Amri juga seorang anak yang bertanggungjawab terhadap ibunya. Hal ini dapat dilihat melalui tindakan Amri yang sanggup mengayuh basikal sejauh 10 km ke pekan untuk membeli ubat ibunya di farmasi.

        Amri juga seorang budak yang pendendam terhadap sikap bapanya yang kaki judi dan penagih dadah sehingga sanggup merampas wang dan mengambil gelang pusaka nenek yang dipakai ibunya untuk berjudi dan membeli dadah. Bapanya juga sering mendera ibunya. Oleh sebab marah tindakan bapanya, Amri meluahkan perasaan geram dan marah terhadap bapanya dengan membuli dan memeras ugut pelajar junior di sekolahnya.

      Namun, Amri insaf dan menyedari kesalahannya yang selama ini memeras ugut dan membuli pelajar junior di sekolahnya. Hal ini berlaku apabila dia dipukul hingga pengsan oleh dua orang pemuda yang cuba memeras ugutnya setelah membeli ubat di farmasi. Amri kemudiannya cuba.

Watak Sampingan ( Sapura )
     Perwatakan pertama Sapura ialah berani. Sapura sebagai seorang pengawas berani mengadu perbuatan Amri yang membuli dan memeras ugut pelajar junior kepada guru walaupun pelajar lain tidak sanggup berbuat demikian. Sapura juga sanggup  menerima akibat tindakannya tersebut walaupun telah dinasihatkan oleh sahabat baiknya Rozita.

    Sapura juga seorang pelajar yang baik hati. Hal ini dapat dibuktikan  apabila dia  dan ayahnya menghantar ibu Amri ke hospital semasa Amri ke pekan membeli ubat di farmasi. Sapura juga membantu menghantar Amri ke hospital setelah pengsan dipukul oleh dua orang pemuda setelah membeli ubat di farmasi.
   
    Selain itu, Sapura bukan seorang pendendam. Walaupun Amri pernah menyebabkan dia terjatuh ke dalam bendang sehingga badan dan pakaiannya habis kotor tetapi dia tidak mendedami perbuatan Amri tersebut. Ini jelas dilihat melalui tindakan Sapura yang sanggup menolong Amri dan ibunya dalam kesusahan. Contohnya,  ayah Sapura menghantar ibu Amri ke hospital ketika beliau ke pekan membeli ubat di farmasi. Sapura menuju  kepada Amri apabila ada orang menjerit mengatakan ada orang pengsan dan ayahnya menghantar Amri ke hospital setelah dipukul hingga pengsan oleh dua orang pemuda selepas membeli ubat di farmasi.

    Bahkan juga, Sapura seorang yang pemaaf apabila memaafkan kesalahan Amri yang pernah mengenakannya suatu ketika dulu. Buktinya, walaupun Amri pernah menyebabkan dia terjatuh ke dalam bendang sehingga badan dan pakaiannya habis kotor tetapi dia tidak mendedami perbuatan Amri tersebut

Watak Sampingan ( Ibu Amri)
   Ibu Amri digambarkan oleh pengarang sebagai seorang ibu yang penyayang. Buktinya, emak Amri sentiasa berusaha menyediakan keperluan Amri walaupun dia sendiri tidak berupaya untuk melakukannya akibat sikap tidak bertanggungjawab suaminya yang kaki judi dan penagih dadah.

   Selain itu, ibu Amri juga seorang yang penyabar. Hal ini dapat dibutikan apabila dia sering didera oleh suaminya seperti wangnya dirampas tanpa kerelaan, gelang pusaka yang dipakainya diambil, dan dirinya sendiri sering didera. Namun dia tetap bersabar dengan tindakan suamnya tersebut.

   Ibu Amri juga seorang yang pemaaf. Walaupun suaminya sering menyeksa, merampas wang dan mengambil gelang pusaka yang dipakainya untuk membeli dadah dan berjudi tetapi dia memaafkan tindakan suaminya tersebut. Akhirnya, suaminya insaf dengan kesalahannya tersebut.

   Bahkan juga, ibu Amri juga seorang yang tabah dalam mengharungi kehidupan rumahtangganya yang sering dirundung musibah akibat sikap tidak bertanggungjawab suaminya. Akibat ketabahannya rumahtangga selamat apabila akhirnya suaminya insaf atas kesalahannya selama ini.
Contoh Huraian
Watak merupakan pelaku yang memegang watak dalam sesebuah karya sastera sementara perwatakan merupakan gambaran atau sifat pelaku tersebut.

Watak Utama ( Iman Zulaikha)
      Watak utama dalam Novel Erti Sebuah Pengorbanan Karya Zaihanim Abidin Iman Zulaikha. Dari segi latar belakang diri dan keluarga, Iman Zulaikha ialah seorang pelajar tingkatan satu Dinamik dan berumur 13 tahun. Beliau anak pasangan Pn Ruhaida dan En. Yusri yang telah bercerai semasa umurnya 12 tahun.

      Iman Zulaikha seorang yang penyayang. Dia sangat menyayangi kedua-dua ibu dan bapanya walaupun mereka telah bercerai.  Malahan Iman bercita-cita untuk menyatukan mereka semula. Akhirnya usaha dan doa Iman tercapai dan ayah dan ibunya bersetuju untuk bersama semula.

     Selain itu, Iman seorang pelajar yang gigih.
Iman gigih berlatih untuk memenangi pertandingan pidato peringkat sekolah dan peringkat daerah.  Hasil usahanya yang gigih, dia berjaya menjadi johan dalam kedua-dua pertandingan tersebut walaupun dia menghadapi masalah keluarga dan masalah dengan sahabatnya Linda serta Adif Danial.

    Iman juga seorang yang pemaaf. Sifat pemaafnya terbukti apabila dia memaafkan kesalahan Linda yang pernah menolaknya sehingga jatuh tangga dan mengambil diari serta teks pidatonya sebelum pertandingan.

    Bahkan juga, Iman seorang pelajar yang berani. Iman berani menentang Linda yang menyuruhnya menarik diri daripada pertandingan pidato agar memberi laluan kepadanya. Keberanian Iman berakhir dengan kejayaannya menewaskan Linda dan menjadi wakil ke pertandingan peringkat daerah.
    Selain itu, Iman juga seorang pelajar yang bijak. Dia cemerlang dalam bidang akademik dan kokurikulum. Buktinya, dia sering mendapat tempat pertama dalam peperiksaan dan berjaya menjadi johan dalam pertandingan pidato peringkat daerah.

Watak Sampingan ( Cikgu Julia)

    Cikgu Julia merupakan guru kelas Iman Zulaikha iaitu kelas Tingkatan Satu Dinamik.

     Dia juga seorang guru yang bertanggungjawab terhadap semua muridnya. Dia berasa puas hati dengan prestasi murid-murud kelas Tingkatan Satu Dinamik dalam peperiksaan pertengahan tahun yang diumumkan.

    Selain itu, dia banyak membantu Iman Zulaikha dalam pelajaran dan pertandingan pidato yang di pertandingkan di peringkat sekolahnya dan di peringkat daerah. Dengan nasihat dan bimbingannya, Iman berjaya menjadi johan dalam pertandingan pidato peringkat daerah.


Latihan:- Cuba tulis jawapan yang lengkap dengan menghuraikan isi-isi di bawah dengan selengkap-lengkapnya. Tambah isi dengan mematikan setia jawapan anda mempunyai tiga isi sekurang-kurangnya.

Pei Wen
Merupakan sahabat baik Iman.

Belajar dalam kelas yang sama dan tinggal sekampung dengan Iman Zulaikha.
Tinggal dengan emak tirinya.


Adif Danial.
Merupakan sahabat baik Zulkarnain.

Rakan sekelas Iman Zulaikha.

Merupakan pelajar terbaik dalam kelas 1 Dinamik.





Linda
Merupakan rakan sekelas Iman Zulaikha.

Suka menyakiti hati Iman dan akhirnya dia insaf akan kesalahannya dan berbaik semula dengan Iman Zulaikha.





Contoh Huraian
Watak merupakan pelaku yang memegang watak dalam sesebuah karya sastera sementara perwatakan merupakan gambaran atau sifat pelaku tersebut.

Watak Utama ( Nur Sukma)
      Nur Sukma ialah watak utama dalam Novel 6.20 hasil karya Siti Jasmina bt. Ibrahim. Dia merupakan anak perempuan tunggal pasangan Tuan Haji Syaqir dan Puan Delia yang berusia 19 tahun.

       Nur Sukma merupakan seorang penuntut Jurusan Sains dan Falsafah di sebuah institusi pengajian tinggi awam.

       Seorang guru tarian zapin (Pada masa lapang, Sukma mengajar budak-budak berumur lima hingga dua belas tahun di kawasan perumahan tempat tinggalnya).

       Seorang yang bersimpati terhadap orang lain (Sukma berasa simpati kepada wanita tua yang berada di luar pagar rumahnya).

        Seorang yang taat kepada perintah ibu (Sukma menurut perintah ibunya yang melarangnya daripada berjumpa dengan tetamu-tetamu misteri yang berada di luar rumahnya).

       Seorang yang merendah diri (Sukma memohon maaf kepada ibunya setelah dia berlaku kasar terhadap ibunya).

       Seorang yang taat kepada perintah Tuhan (Walaupun sibuk dengan urusan harian, Sukma tetap menunaikan solat setiap waktu)
.
        Seorang yang berani (Sukma pergi ke Kelab WX2 seorang diri untuk melihat keadaan sebenar kelab tersebut).

        Seorang yang memiliki sifat setiakawan (Sukma sanggup menghadapi bahaya untuk menyelamatkan rakan baiknya iaitu Jerry dan Iskandar daripada terus dipengaruhi dengan pengaruh pemikiran barat).

        Seorang yang degil (Sukma tidak mahu mendengar arahan ayahnya supaya menunggu di dalam kereta ketika operasi dijalankan).

        Seorang yang baik hati (Sukma mengambil makanan untuk Aim yang lapar ketika Aim datang ke rumahnya).

        Seorang yang gigih berusaha (Sukma tidak berputus asa untuk mencari bukti dan maklumat berkaitan Kelab WX2).

        Seorang yang prejudis (Sukma berburuk sangka terhadap tingkah laku ibunya).

Watak Sampingan (Puan Delia)
      Ibu Sukma dan isteri kepada Tuan Haji Syaqir.

       Seorang yang berhati-hati (Ibu Sukma melarang Sukma daripada berjumpa dengan wanita tua, kanak-kanak dan lelaki muda di hadapan pagar rumahnya).

       Seorang yang menghormati tetamu (Puan Delia menyuruh Sukma menyediakan kuih dan air kepada Rafiq).

       Pernah bekerja di sebuah syarikat besar.
Berdisiplin, amanah, baik hati dan cantik.

       Seorang yang penyayang (ibu Sukma menghadiahkan Sukma sebuah buku kerana risau tentang diri Sukma yang dikatakan mengalami tekanan perasaan).

       Penghidap penyakit darah tinggi (Doktor menasihati ibu agar berehat di rumah).

       Seorang perisik (Puan Delia menyamar sebagai salah seorang ahli kumpulan WX2 dengan menjadi pemerhati dalam kumpulan tersebut untuk mengetahui pergerakan kumpulan tersebut).

Jerry
     Sahabat kepada Sukma dan berusia 19 tahun.

    Ayahnya pernah bekerja dengan ayah Sukma.
     Taat kepada kedua-dua ibu bapanya (Jerry mengikut arahan ayahnya untuk berpindah).

      Hidupnya diatur oleh kedua-dua ibu bapanya (Jerry tidak diberi pilihan atau kebebasan dalam menentukan hidupnya).
      Seorang pemuda yang ingin mencari kebebasan (Jerry sering berkunjung ke Kelab WX2 dan ruang sepi).
       Seorang lelaki yang baik dan boleh dipercayai (Jerry berterus terang tentang Kelab WX2 dan sedia bekerjasama dengan polis).
     Terlibat dengan kumpulan WX2.



PLOT
Plot berrmaksud  susunan  peristiwa berdasarkan sebab dan akibat  dalam sesebuah novel atau hasil sastera, sama ada novel, drama, dan cerpen. Plot tersusun mengikut kronologi berdasarkan binaan iaitu permulaan, perkembangan, perumitan (konflik), puncak ( klimaks) ,  dan peleraian.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
Binaan Plot:
Permulaan
Peristiwa disusun secara tidak kronologi. Terdapat peristiwa imbas kembali. Contohnya, Sapura teringat kembali peristiwa ketika dia hendak ke kantin untuk bersarapan. Sapura terlihat  Amri sedang memarahi seorang pelajar junior. Bermula daripada peristiwa itulah Sapura melaporkan hal itu kepada Cikgu Salman dan Amri dikenakan hukuman.
 Kemudian, diceritakan  Amri berasa sakit hati kepada Sapura apabila pengawas sekolah itu mengadukan halnya mengugut Saleh kepada guru disiplin sekolah, Cikgu Salman. Oleh sebab Sapuralah, dia telah dirotan oleh Cikgu Salman. Amri bertekad untuk membalas dendam terhadap Sapura.

Perkembangan
Plot berkembang apabila Amri memarahi ayahnya kerana menyebabkan kehidupan mereka sekeluarga susah. Ayahnya sering meminta duit daripada ibu Amri. Amri bersimpati terhadap ibunya. Amri sangat sayang akan ibunya. Tetapi Amri tidak berdaya untuk membantu ibunya. Pada suatu hari, ibu Amri telah dipukul oleh ayahnya sehingga luka di dahi. Amri segera ke bandar untuk membelikan ibunya ubat.
Klimaks
Amri telah ditahan oleh seorang lelaki yang cuba menyamunnya ketika pulang dari farmasi. Lelaki itu dan kawannya meminta wang daripada Amri. Oleh sebab Amri tidak memberi mereka wang, mereka telah memukul Amri dan menuangkan ubat yang dibeli oleh Amri untuk ibunya.

Peleraian
Plot mula menurun apabila Sapura dan ayahnya membantu Amri yang cedera dipukul penyamun. Mereka membawa Amri ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Amri dan emaknya mengucapkan terima kasih kepada keluarga Sapura kerana membantu mereka. Akhirnya cerita  ditamatkan setelah Amri insaf. Kini, Amri dan Sapura berkawan baik. Amri juga telah berubah menjadi menjadi murid yang baik dan pelindung kepada murid-murid yang lemah.

Permulaan
Iman Zulaikha merupakan pelajar tingkatan satu yang tinggal bersama-sama datuk dan neneknya di kampung.  Iman tinggal bersama-sama dengan ibunya setelah pihak mahkamah memberikan hak penjagaan kepada ibunya.  Iman kemudiannya berpindah ke kampung kerana ibunya melanjutkan pelajaran ke New Zealand.  Namun, kerana kasih sayang terhadap ibu dan bapanya, dia menyimpan hasrat untuk menyatukan mereka semula.

Perkembangan
Dia amat senang berkawan dengan Pei Wen yang tinggal bersebelahan rumah datuknya di kampung.  Mereka sering  bersama-sama ke sekolah.  Pei Wen dan Iman berkongsi suka duka dan sering mengatasi masalah bersama-sama.  Iman dan ibunya sering berhubung melalui kiriman e-mail.
Linda, rakan sekelas Iman, sering menimbulkan masalah kepada Iman kerana Linda tidak mahu berbaik-baik dengan Iman.  Hal ini menghairankan Iman.  Apabila Cikgu Julia mencari wakil pidato untuk mewakili sekolah ke peringkat daerah, Linda menjadi pesaingnya.  Kemunculan Adif Danial yang berkawan rapat dengan Iman, Pei Wen dan Zulkarnain tambah menaikkan kemarahan Linda.  Linda menyuruh Iman menarik diri daripada pertandingan tetapi tidak dipersetujui oleh Iman. 

Klimaks
Iman memenangi pertandingan pidato peringkat daerah hasil daripada kegigihannya berlatih walaupun pelbagai masalah yang dihadapinya sepanjang tempoh persediaan bagi menyertai pertandingan tersebut.  Dua hari sebelum bertanding, diari dan teks pidatonya hilang.  Namun dia cekal.  Ayahnya turut hadir memberikan sokongan pada hari pertandingan.

Peleraian
Datuk dan nenek mengadakan kenduri kesyukuran bagi menghargai kejayaan Iman.  Berita yang paling menggembirakan Iman ialah bapanya bersetuju untuk membawa Iman serta datuk dan neneknya ke New Zealand bertemu dengan ibunya.

Permulaan
Sukma tertanya-tanya tentang kehadiran tetamu-tetamu yang hadir di pintu pagar rumahnya pada jam 6:20 pagi.  Ibunya telah melarang Sukma daripada bertemu dengan mereka. Hal ini menyebabkan Sukma begitu teruja untuk mengetahui tetamu misteri tersebut.

Perkembangan
Ibu menuduh Sukma mengalami tekanan perasaan.
Sukma dan Teja berkenalan dengan Erman dan Reny yang akan mengadakan    persembahan tarian tradisi Sarawak.
Jerry telah menceritakan tentang ruang sepi yang terdapat pada kelab WX2.
Reny menjelaskan bahawa dia mengenali Iskandar dan mengetahui tentang Sukma   melaluinya.
Sukma telah pergi ke Kelab WX2 untuk menyiasat dan bertemu dengan Iskandar.
Sukma telah berjumpa dengan abang Aim.

Klimaks
Kak Ros ingin menemui Sukma untuk mendapatkan maklumat tentang Kelab WX2.
Jerry telah memberi maklumat kepada pihak polis.
Rafiq membawa Iskandar menemui Sukma dan Iskandar mengaku kesilapannya serta mahu membantu Sukma.
Pihak polis telah berjaya membuat tangkapan.

Peleraian
Ibu Sukma koma di hospital akibat terkena tembakan ahli kumpulan WX2 semasa operasi.




Teknik Plot
Teknik plot bermaksud cara yang digunakan oleh pengarang untuk mengembangkan plot
supaya jalan ceritanya menjadi menarik.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
     Teknik plot bermaksud cara yang digunakan oleh pengarang untuk mengembangkan plot
supaya jalan ceritanya menjadi menarik.
    Dalam Novel Hikmah karya Mohd. Faris Ikmal terdapat beberapa teknik plot yang digunakan untuk memantapkan perjalanan novel berkenaan.

     AntaraTeknik plot yang digunakan ialah dialog, contohnya, perbualan antara Rozita dengan Sapura. Rozita menegur Sapura tentang tindakan berani Sapura yang melaporkan kejadian buli yang melibatkan Amri kepada Cikgu Salman. Rozita melahirkan kebimbangannya kerana Amri nakal dan lelaki pula.
 
      Teknik monolog dalaman, teknik ini merupakan pengucapan batin atau di dalam hati seseorang watak untuk mengambarkan pergolakan, isi hati, dan fikiran watak. Contoh,

       Di hujung padang sana, Amri bermonolog. Kepada siapa mahu diceritakan kisah sedih yang melanda dirinya? Kepada siapa harus digantung harapan untuk memulihkan semangatnya yang hilang? Kepada siapa? Kepada siapa? ( Halaman 34)

       Imbas kembali, cara ini digunakan pengarang untuk mengenang semula kisah atau peristiwa lalu, contohnya ketika Amri disamun dan dipukul oleh dua orang penyamun, Amri teringat perbuatannya terhadap pelajar junior di sekolahnya. Beginilah perasaan takut murid tersebut ketika dia memeras ugut pelajar berkenaan. Contoh,
       Amri segera teringat akan keadaan dirinya yang suka memeras ugut. “Agaknya beginilah perasaan mereka yang pernah kuugut,” fikirnya.
( Halaman 35)
    

     Selain itu, pengarang juga menggunakan teknik saspens, contohnya, selepas keluar dari farmasi  membeli ubat untuk ibunya, Amri telah ditahan oleh seorang lelaki. Lelaki itu membawa Amri ke suatu lorong lalu mengugut dan meminta wang daripada Amri. Wang Amri sudah habis kerana membeli ubat. Pemuda itu dan kawannya telah bertindak membelasah Amri hingga Amri lemah terbaring

    Tenik lain digunakan pengarang ialah teknik pemerian, contohnya, penulis menceritakan sikap Amri yang berbeza. Di rumah, Amri anak yang baik, taat, dan penyayang terhadap ibunya. Namun, sikapnya itu berubah menjadi panas baran apabila berada di sekolah. Oleh sebab itulah, ibu Amri tidak mempercayai desas-desus yang mengatakan anaknya suka membuli dan memeras ugut pelajar di sekolahnya.

  

Teknik plot bermaksud cara yang digunakan oleh pengarang untuk mengembangkan plot
supaya jalan ceritanya menjadi menarik.
    Dalam Novel Erti Sebuah Pengorbanan karya Zaihanim Abidin terdapat beberapa teknik plot yang digunakan untuk memantapkan perjalanan novel berkenaan.

Dialog
      Perbualan antara Iman dan Pei Wen semasa Pei Wen mengadu tentang ibu tirinya yang sering tidak bersefahaman dengannya.

Kejutan
      Pembaca dikejutkan dengan berita bahawa Yusri ingin membawa Iman berjumpa dengan ibunya di New Zealand.

Imbas kembali
      Iman terkenangkan peristiwa semasa usianya 12 tahun, ibu dan bapanya bercerai.

Suspens
      Pembaca tertanya-tanya peristiwa ketika Adif Danial melarikan diri daripada Yusri ketika pertemuan mereka di sekolah.

Teknik plot bermaksud cara yang digunakan oleh pengarang untuk mengembangkan plot
supaya jalan ceritanya menjadi menarik.
    Dalam Novel 6.20 karya Siti Jasmina bt. Ibrahim terdapat beberapa teknik plot yang digunakan untuk memantapkan perjalanan novel berkenaan.

Pemerian

Contoh: Tepat jam 6:20 hari Rabu, dua minggu lepas, saya sudah duduk di balkoni kamar. Mata saya tertumpu ke arah luar pagar. Suasana terasa dingin. Saya melirik sekitar balkoni. Embun membasahi kelopak dan dedaun mawar putih yang saya tanam di dalam pasu di sepanjang dinding balkoni.  Suasana sunyi sepi. Sesekali terdengar kicauan burung sayup-sayup.

Imbas kembali
Contoh:  Saya tersenyum ingatan saya tentangnya kembali . Awal pagi semalam, sewaktu saya mencari wanita tua yang membawa sebakul buah manggis, pemuda inilah yang melintas di hadapan saya. Dia yang berbasikal cuba menyapa dengan senyuman. Ya, memang dialah pemuda itu. Pertanyaannya saya jawab dengan anggukkan. 

Dialog
Contoh:  “Sukma  kenal dia?  Siapa, ya?  Awak ni penuntut baharu di sini?”  Tanya Teja.

Monolog dalaman
Contoh:  Tiada. Hati kecil saya berbisik dengan keraguan. Bisikan hati itu melahirkan senyuman hambar di bibir saya.
Contoh: Bijak sungguh anak kecil ini, kata hati saya.

Saspens
Contoh:  Saya menanti dengan penuh debaran. Salah seorang pegawai polis telah memaklumkan, kumpulan di daerah kami sudah berpecah dan ketua tertingginya ada bersama-sama di sini.
“Ibukah ketua tertingginya, ayah?”

Kejutan
Contoh:  “Pak Rasyid, ibu ke mana pagi tadi?  Dia ada hubungan sulit dengan sesiapa di luar pengetahuan ayah ke?”
Haji Rasyid tersentak . Dia tidak menyangka saya saya meragui ibu sehingga tahap itu.
“ Oh, selamat datang ke kelab WX2, Cik Nur Sukma!”
Saya tersentak dan menoleh ke arah pemilik suara yang menyapa dengan suara yang lantang. 



LATAR
Latar ialah semua keterangan yang berkaitan dengan waktu, ruang, tempat, budaya, dan suasana yang berlaku dalam karya atau cereka.
Latar terbahagi kepada tiga, iaitu latar tempat, latar masyarakat dan latar masa.

Latar Tempat
Latar tempat ialah tempat berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau karya sastera.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
   Latar tempat ialah tempat berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau karya sastera.

     Novel yang saya kaji ialah Hikmah karya Mohd Faris Ikmal. Latar tempatnya adalah seperti di Kelas Amri, contohnya tempat Amri berbual-bual dengan  Siva mengenai hukuman yang dikenakan ke atas Amri oleh Cikgu Salman. Amri dengan bangga mengatakan bahawa dia tidak langsung berasa sakit apabila dirotan oleh guru disiplin itu. Hal ini demikian kerana dia sudah  melapikkan punggungnya dengan buku yang nipis.

      Selain itu, di  bilik guru tempat Amri disoal oleh Cikgu Salman tentang dakwaan bahawa dia memeras ugut pelajar junior. Di situ jugalah Amri telah dikenakan hukuman rotan. 
      Selain itu, pengarang melukiskan latar tempat rumah Amri  iaitu tempat berlakunya peristiwa  bapa Amri meminta wang daripada emak Amri pada suatu malam. Apabila tidak diberi wang tersebut, bapa Amri  menyelonkar gerobok pakaian ibunya hingga menemukan wang. Bapa Amri juga meragut rantai  pusaka  yang dipakai emak Amri apabila mendapati wang itu terlalu sedikit. Apabila Amri cuba menghalang bapanya keluar dari  rumah dan memulangkan gelang pusaka emak,  Amri ditampar oleh bapanya hingga tersungkur.

     Tempat letak basikal, di situ Amri menunggu  Sapura dan berpura-pura baik sebelum Sapura balik bersama-samanya.

      Di samping itu,  di bendang tempat Amri sengaja memberhentikan basikalnya secara mengejut hingga menyebabkan Sapura yang berada di belakangnya gagal mengelak lalu  terjatuh ke dalam bendang. Itulah rancangan Amri untuk mengenakan Sapura.

       Seterusnya, Farmasi di pekan  tempat Amri membeli  ubat untuk emaknya. 

      Selain itu dilukis juga latar tempat  sebuah lorong di pekan tempat Amri dipukul oleh dua orang lelaki. Oleh sebab wang Amri sudah habis digunakan untuk membeli ubat, dua orang penyamun itu tidak memperoleh wang daripada Amri.  Akibat  marah, mereka telah  memukul Amri. Sapura datang dan menyelamatkan Amri daripada terus dibelasah.
   
     Akhirnya, hospital tempat Amri dan emaknya menerima rawatan. Mereka berdua telah dibawa ke hospital oleh bapa Sapura. Mulanva emak Sapura dibawa ke hospital kerana demam, kemudian Amri dibawa ke hospital setelah dia tercedera akibat dibelasah oleh dua orang penyamun sehingga pengsan.

     
Latar tempat ialah tempat berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau karya sastera.



Sekolah
Tempat  Iman, Pei Wen, Zulkarnain, Linda dan Adif Danial menuntut ilmu.

Rumah datuk dan nenek Iman
Tempat tinggal Iman setelah ibunya pergi melanjutkan pelajaran ke New Zealand.

Port Dickson
Bapa Iman, Yusri membawa Iman dan datuk neneknya bersiar-siar ke Port Dickson.

Kampung
Iman tinggal bersama-sama dengan datuk dan neneknya di kampung.

   Latar tempat ialah tempat berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau karya sastera.

Banglo Taman Megah  
Contoh: Rumah kediaman Tuan Haji Syaqir bersama-sama keluarganya.

Di Dewan Kuliah
Contoh:Profesor Darul sedang menyampaikan pengajaran kepada pelajar-pelajarnya.

Balkoni kamar 
Contoh: Perbualan antara ibu dengan Sukma.

Rumah Ehsan              
Contoh: Sukma dan ayahnya menziarahi Ehsan yang baru menjalani pembedahan jantung.

Kafe Flora       
Contoh: Kumpulan Waris Cinta mengadakan persembahan tarian tradisi  dari Sarawak yang diketuai oleh Erman.

Di pintu pagar rumah  
Contoh: Aim datang menemui Sukma dan menyatakan bahawa dia lapar. Dewan peperiksaan     
Contoh:  Sukma bersama-sama beberapa teman sekuliahnya menduduki ujian.
 
Tempat rehat               
Contoh: Sukma, Teja dan Rafiq mengadakan perbincangan untuk menyelesaikan kerja kumpulan mereka.


Kelab WX2                  
Contoh: Sukma berada di Kelab WX2 untuk melihat keadaan sebenar kelab tersebut.

Warung Pak Alias                    
Contoh: Sukma dan Reny minum teh tarik di warung yang terletak di  seberang jalan.

Rumah Aim                 
Contoh: Nenek menceritakan hubungannya dengan ibu Sukma.

Rumah Tuk Siak          
Contoh:Sukma dan Rafiq bertemu dengan Abang Aim.

Kawasan tanah perkuburan      
Contoh: Nenek mengajak  Sukma pergi ke kubur anak lelakinya  iaitu bapa Aim yang telah meninggal dunia dua tahun lepas.

Bangunan biru di hujung daerah          
Contoh: Tempat ahli-ahli WX2 berkumpul dan pihak polis telah  berjaya membuat tangkapan terhadap  mereka.

Hospital
Contoh: Ibu Sukma (Puan Delia) masih koma di hospital akibat terkena  tembakan ahli.








Latar Masyarakat
Latar masyarakat  ialah keadaan masyarakat di tempat cerita berkenaan berlaku. Gambaran tentang keadaan masyarakat  itu antara lainnya mencakupi cara hidup atau budaya seperti agama, kepercayaan, dan pekerjaan.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
     Latar masyarakat  ialah keadaan masyarakat di tempat cerita berkenaan berlaku. Gambaran tentang keadaan masyarakat  itu antara lainnya mencakupi cara hidup atau budaya seperti agama, kepercayaan, dan pekerjaan.

    Novel yang saya kaji ialah Hikmah karya Mohd Faris Ikmal. Latar masyarakat yang pertama digambarkan ialah masyarakat pelajar  di sekolah. Contohnya, Amri, Sapura, Siva, dan Rozita mewakili golongan pelajar di sekolah dalam novel ini.
     Selain itu, dilukiskan juga latar masyarakat guru yang tegas. Contohnya, Cikgu Salman tidak  bertolak ansur dalam soal disiplin. Dia telah mengenakan hukuman rotan terhadap Amri kerana Amri telah melanggar undang-undang sekolah apabila membuli pelajar lain.
      Latar Masyarakat yang ketiga, pelajar yang nakal  dan membuli dan memeras ugut pelajar yang lebih muda. Contohnya, Amri dan  Siva meminta wang perlindungan daripada pelajar yang lebih muda.
     Latar yang keempat ialah Masyarakat pelajar yang takut terhadap Amri . Contohnya, pelajar-pelajar di sekolah itu tidak berani mengadukan tindak-tanduk Amri sebagai pembuli di sekolah kepada guru disiplin. Mereka bimbang akan dibuli dengan lebih teruk lagi jika membuat aduan.
     Latar masyarakat yang kelima ialah masyarakat yang bertanggungjawab dan berani dalam menjalankan tugas. Contohnya, Sapura sebagai pengawas berani mengadukan salah laku Amri kepada guru disiplin walaupun dia sedar akan risiko yang  bakal menimpanya.
Latar masyarakat keenam ialah masyarakat yang terlibat dengan kegiatan yang tidak bermoral. Contohnya bapa Amri yang terlibat dengan judi dan dadah. Hal ini menjadikannya suami dan bapa yang tidak bertanggungjawab, malah banyak menyusahkan isterinya kerana selalu meminta wang daripada isterinya.
 Latar masyarakat yang ketujuh ialah masyarakat yang  prihatin terhadap kesusahan orang lain dan sanggup membantu. Contohnya, Sapura yang telah mengetahui kesusahan hidup Amri dan berusaha  sadaya upaya untuk membantu Amri dan emaknya. Malah, bapa dan ibu Sapura pun sudi membantu Amri dan emaknya.

Latar masyarakat  ialah keadaan masyarakat di tempat cerita berkenaan berlaku. Gambaran tentang keadaan masyarakat  itu antara lainnya mencakupi cara hidup atau budaya seperti agama, kepercayaan, dan pekerjaan.

Sekolah
Tempat  Iman, Pei Wen, Zulkarnain, Linda dan Adif Danial menuntut ilmu.

Rumah datuk dan nenek Iman
Tempat tinggal Iman setelah ibunya pergi melanjutkan pelajaran ke New Zealand.

Port Dickson
Bapa Iman, Yusri membawa Iman dan datuk neneknya bersiar-siar ke Port Dickson.

Kampung
Iman tinggal bersama-sama dengan datuk dan neneknya di kampung.

Latar masyarakat  ialah keadaan masyarakat di tempat cerita berkenaan berlaku. Gambaran tentang keadaan masyarakat  itu antara lainnya mencakupi cara hidup atau budaya seperti agama, kepercayaan, dan pekerjaan.

Banglo Taman Megah         
Contoh: Rumah kediaman Tuan Haji Syaqir bersama-sama keluarganya.

Di Dewan Kuliah
Contoh:Profesor Darul sedang menyampaikan pengajaran kepada pelajar-pelajarnya.

Balkoni kamar       
Contoh: Perbualan antara ibu dengan Sukma.

Rumah Ehsan                    
Contoh: Sukma dan ayahnya menziarahi Ehsan yang baru menjalani pembedahan jantung.

Kafe Flora  
Contoh: Kumpulan Waris Cinta mengadakan persembahan tarian tradisi  dari Sarawak yang diketuai oleh Erman.

Di pintu pagar rumah         
Contoh: Aim datang menemui Sukma dan menyatakan bahawa dia lapar. Dewan peperiksaan     
Contoh:  Sukma bersama-sama beberapa teman sekuliahnya menduduki ujian.
 
Tempat rehat                      
Contoh: Sukma, Teja dan Rafiq mengadakan perbincangan untuk menyelesaikan kerja kumpulan mereka.


Kelab WX2             
Contoh: Sukma berada di Kelab WX2 untuk melihat keadaan sebenar kelab tersebut.

Warung Pak Alias               
Contoh: Sukma dan Reny minum teh tarik di warung yang terletak di  seberang jalan.

Rumah Aim            
Contoh: Nenek menceritakan hubungannya dengan ibu Sukma.

Rumah Tuk Siak    
Contoh:Sukma dan Rafiq bertemu dengan Abang Aim.

Kawasan tanah perkuburan
Contoh: Nenek mengajak  Sukma pergi ke kubur anak lelakinya  iaitu bapa Aim yang telah meninggal dunia dua tahun lepas.

Bangunan biru di hujung daerah    
Contoh: Tempat ahli-ahli WX2 berkumpul dan pihak polis telah  berjaya membuat tangkapan terhadap  mereka.

Hospital
Contoh: Ibu Sukma (Puan Delia) masih koma di hospital akibat terkena  tembakan ahli.




Latar Masa
Latar masa ialah masa atau tempoh berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau atau karya. Sama ada berdasarkan tarikh, bulan, tahun, masa secara umum, pagi, tengah hari, petang, malam ataupun subuh.
Cuba dapatkan latar masa berdasarkan novel yang telah kamu baca di Tingkatan 1,2, dan 3

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
      Latar masa ialah masa atau tempoh berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau atau karya. Sama ada berdasarkan tarikh, bulan, tahun, masa secara umum, pagi, tengah hari, petang, malam ataupun subuh.
     Novel yang saya kaji ialah Hikmah karya Mohd Faris Ikmal. Latar masa yang pertama adalah pada persekolahan , contohnya Amri membuli dan memeras ugut  pelajar junior di sekolah. Kejadian itu dilihat oleh Sapura yang ketika itu dalam perjalanan ke kantin untuk  membeli makanan.
Latar masa yang kedua adalah pada petang,contohnya Amri mengayuh basikalnya sejauh sepuluh kilometer untuk ke pekan kerana hendak membelikan uhat demam dan ubat luka buat emaknya.
Latar masa yang ketiga adalah pada pukul 11.00 malam, contohnya, peristiwa bapa Amri meminta wang daripada emak Amri. Apabila emak Amri tidak memberinya wang. dia menyelongkar gerobok pakaian hingga menemukan wang. Oleh sebab wang itu sedikit, bapa Amri sanggup merentap gelang emas yang dipakai emak Amri.
Latar masa seterusnya, tengah hari ketika Amri dan Sapura pulang dari sekolah menaiki basiklal bersama-sama.

      Latar masa ialah masa atau tempoh berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau atau karya. Sama ada berdasarkan tarikh, bulan, tahun, masa secara umum, pagi, tengah hari, petang, malam ataupun subuh.

Cuba tulis latar masa di bawah dengan ayat yang lengkap.

Pada waktu pagi.
Sewaktu sesi persekolahan pagi bermula jam 7.35 pagi.
Contohnya, sewaktu di dalam kelas Linda telah mengasari Iman.

Pada  waktu petang.
Selepas sesi persekolahan.
Contohnya, Iman menemani Pei Wen membeli barang di pasar raya.

Pada  waktu malam.
Hubungan Iman dengan ibunya.
Contohnya, Iman selalu berbalas e-mail dengan ibunya yang berada di New Zealand.


      Latar masa ialah masa atau tempoh berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita atau atau karya. Sama ada berdasarkan tarikh, bulan, tahun, masa secara umum, pagi, tengah hari, petang, malam ataupun subuh.


Cuba tulis latar masa di bawah dengan ayat yang lengkap.


6:20 pagi
Contoh: Sukma melihat seorang wanita tua, kanak-kanak dan seorang pemuda yang         tidak dikenali di hadapan rumahnya.

Petang
Contoh:  Aim mengejutkan Sukma daripada tidur kerana hari sudah petang.

Senja
Contoh: Sukma masih berjalan mundar- mandir di selatan kelab, senja hampir berlabuh.

Malam
Contoh: Ibu menghadiri Majlis Makan Malam Bollywood



NILAI
Merupakan tingkah laku atau perlakuan baik atau jahat yang terpancar daripada watak dan perwatakan secara umum dalam
sesebuah karya sastera
Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
      Nilai merupakan tingkah laku atau perlakuan baik atau jahat yang terpancar daripada watak dan perwatakan secara umum dalam sesebuah karya sastera.

     Novel yang saya kaji ialah Hikmah karya Mohd Faris Ikmal memaparkan beberapa nilai murni. Antara nilai murni  yang dilukis pengarang ialah nilai kasih sayang. Nilai ini digambarkan oleh pengarang melalui perwatakan Amri seorang pelajar penyayang, contohnya Amri amat menyayangi ibunya hingga sanggup berbasikal sejauh sepuluh kilometer  ke pekan untuk membeli ubat ibunya.

        Selain itu, Amri seorang anak  yang bertanggungjawab terhadap ibunya. Amri sangat kasihan dan selalu  mempertahankan ibunya akibat sikap tidak bertanggungjawab bapanya. Justeru, akibat tekanan jiwa kerana masalah yang ditimbulkan bapanya, Amri berubah menjadi insan yang degil, keras kepala, suka membuli dan memeras ugut pelajar junior apabila berada di sekolah.
       Bahkan juga, Amri seorang anak yang taat perintah ibunya. Hal ini terbukti apabila Amri mengikut nasihat ibunya supaya tidak memarahi sikap bapanya tersebut walaupun dia marah dan geram dengan sikap bapanya yang sering mengambil wang dan meragut rantai pusaka dipakai oleh ibunya. Ibunya masih mengharap bapa Amri akan berubah sikap pada suatu hari nanti.

       Amri juga seorang pelajar yang sedar dan insaf atas kesalahannya. Hal ini terbukti selepas peristiwa ngeri dalam hidupnya setelah dia diserang oleh dua orang lelaki. Pada ketika itulah Amri dapat menggambarkan perasaan orang yang pernah dibulinya selama ini. Dia meminta maaf kepada Sapura yang pernah dianiayainya.
     
      Nilai prihatin, simpati, belas kasihan, dan ikhlas pula dipaparkan oleh pengarang memalui perwatakan Sapura dan ayahnya. Sapura dan ayahnya dengan ikhlas menghantar ibu Amri ketika dia pergi ke pekan untuk membeli ubat di farmasi. Begitu juga, Sapura dan ayahnya menghantar Amri yang pengsan dipukul dua orang pemuda yang cuba menyamunnya ketika pulang dari membeli ubat di farmasi. Selain itu, nilai ini juga dipaparkan oleh pengarang melalui watak Pak Dollah yang belas kasihan dan prihatin terhadap keluarga Amri sehingga beliau membenarkan emak Amir berhutang semasa membeli di kedainya.

     Nilai pemaaf juga dilukis oleh pengarang melalui perwatakan Sapura yang memaafkan tindakan Amri mengenakannya semasa pulang dari sekolah. Akibat Amri memberhentikan basikal secara tiba-tiba, Sapura  tidak dapat mengawal basikalnya dan terjatuh ke dalam bendang. Badang dan pakaiannya kotor.
     

       Nilai merupakan tingkah laku atau perlakuan baik atau jahat yang terpancar daripada watak dan perwatakan secara umum dalam sesebuah karya sastera.

Nilai kasih sayang
Iman amat menyayangi ibu dan bapanya walaupun mereka telah berpisah.  Datuk dan nenek Iman juga amat menyayangi Iman.

Nilai ketabahan
Iman tabah menghadapi pelbagai dugaan untuk mencapai kemenangannya dalam pertandingan pidato peringkat sekolah dan daerah

Nilai kerajinan
Iman merupakan seorang pelajar yang rajin membaca dan mengulang kaji pelajaran.

     Nilai merupakan tingkah laku atau perlakuan baik atau jahat yang terpancar daripada watak dan perwatakan secara umum dalam sesebuah karya sastera.

     Nilai kasih sayang
Contoh: Ibu Sukma menghadiahkan Sukma sebuah buku kerana risau tentang diri Sukma yang dikatakan mengalami tekanan perasaan.

Nilai prihatin
Contoh: Tuan Haji Syaqir berjaya mengumpulkan dana bagi membiayai pembedahan jantung dan rawatan kulit Ehsan.

Nilai setiakawan
Sukma dan Rafiq sanggup menghadapi bahaya untuk menyelamatkan rakan baik mereka iaitu Jerry dan Iskandar daripada terus dipengaruhi dengan pemikiran barat.

Nilai tanggungjawab
Contoh: Sukma masih lagi sempat mengikuti kuliah dan mengadakan perbincangan kumpulan walaupun dia dibelenggui dengan pelbagai persoalan tetamu misteri.

Nilai saling menghormati
Contoh; Ibu Sukma menyuruhnya menyediakan minuman kepada kawan-kawan Sukma ketika mereka berkunjung ke rumahnya.

Nilai kejujuran
Contoh; Reny berterus-terang kepada Sukma bahawa dia mengenali Sukma daripada Iskandar dan mempunyai hubungan yang lebih daripada seorang kawan dengan Iskandar.

Nilai pengorbanan
Contoh: Jerry sanggup memberi maklumat kepada pihak polis walaupun nyawanya terancam.

Nilai patriotik
Contoh: Sukma dan Kak Ros saling membantu untuk membanteras ahli kumpulan WX2 yang akan menggugat keamanan negara.

Nilai keimanan
Contoh: Sukma dan Hj Syaqir taat menunaikan kewajipan  solat sebagai umat Islam.

Nilai kecintaan
Contoh: Sukma, Reny dan Kumpulan Waris Cinta melibatkan diri dalam seni tarian tradisi walaupun mereka merupakan golongan remaja.

Nilai kerjasama
Contoh: Sukma, Rafiq, Iskandar, Jerry dan Kak Ros saling bekerjasama untuk membanteras ahli kumpulan WX2.

Nilai rasional
Contoh: Sukma  berfikiran rasional walaupun Iskandar cuba mempengaruhinya tentang kegiatan Kelab WX2.



PENGAJARAN
PENGAJARAN : Merupakan kesan perlakuan atau nilai-nilai baik atau tidak yang boleh menjadi tauladan kepada kita atau pembaca.

Novel Hikmah ( Ting. 1 )
Karya  Mohd. Faris Ikmal
Novel Erti Sebuah Pengorbanan ( Ting. 2)
Karya Zaihanim Abidin
Novel 6.20 ( Ting. 3)
Karya Siti Jasmina bt. Ibrahim
       Pengajaran  merupakan kesan perlakuan atau nilai-nilai baik atau tidak yang boleh menjadi tauladan kepada kita atau pembaca.

       Novel yang saya kaji ialah Hikmah karya Mohd Faris Ikmal  memaparkan beberapa pengajaran. Pertama ialah kita haruslah  tabar atau sabar dalam menghadapi dugaan hidup. Contohnya: ibu Amri begitu cekal menerima dugaan apabila suaminya berubah sikap dan tidak bertanggungjawab. Walaupun dia diperlakukan dengan kejam, namun wanita  ini tetap cekal dan tetap menghorrnati suaminya. Dia juga sentiasa menasihati Amri agar tidak menderhaka kepada bapanya dengan harapan suatu masa nanti suamnya akan berubah sikap.

     Pengajaran yang kedua ialah kita hendaklah  prihatin atau  belas kasihan terhadap insan yang sedang dalam kesusahan. Contohnya: Sapura dan bapanya prihatin dan belas keasihan terhadap Amri dan ibunya yang ditimpa kesusahan. Sapura sanggup melupakan perbuatan Amri terhadapnya dan ikhlas membantu Amri sekeluarga.

      Pengajaran yang ketiga ialah sebagai  ibu bapa mereka haruslah bertanggungjawab terhadap anak-anak dengan memberi kasih sayang, menjaga kebajikan dan keperluan anak-anak mereka. Contohnya: ibu Amri sangat sayang akan Amri dan sanggup berkorban demi kesejahteraan anaknya itu walaupun dia dalam keadaan lemah. Sementara sikap bapa Amri yang tidak bertanggungjawab pula menyebabkan keluarganya  porak peranda dan Amri tertekan menyababkan dia melakukan perbuatan buli dan memeras ugut pelajar junior di sekolahnya.

      Pengajaran yang keempat ialah kita harus sedar bahawa setiap kejahatan yang dilakukan pasti akan dibalas dengan kejahatan juga. Contohnya: Amri sedar akan ketakutan dan kesakitan yang ditanggung oleh mangsa peras ugutnya selepas kejadian dia disamun oleh dua orang lelaki. Dia tidak lagi memeras ugut pelajar yang lemah kerana sedar akan akibatnya.


         Pengajaran yang kelima ialah kita haruslah melaksanakan amanah dan tanggungjawab dengan sebaik-baik mungkin. Contohnya: Sapura melaksanakan tanggungjawabnya sebagai pengawas sekolah dengan amanah dan penuh tanggungjawab. Dia tidak takut dengan sebarang kesan dan akibat tindakan yang dilakukannya apabila mengadukan perbuatan Amri yang melakukan peras ugut dan membuli pelajar junior kepada Cikgu Salman.

      Pengajaran yang keenam ialah kita haruslah bersedia memaafkan kesalahan orang lain. Contohnya:Sapura bersedia memaafkan kesilapan Amri meskipun Amri pernah mengenakannya. Ibu Amri juga  memaafkan kesalahan bapa Amri dan bersedia menerimanya semula setelah  insaf atas kesalahan lalunya apabila ditangkap polis dan dipenjarakan.

     Pengajaran yang ketujuh ialah kita mesti berusaha untuk mencari wang dengan cara yang betul  dan janganlah mengambil jalan mudah untuk mendapatkan wang. Contohnya, sikap memeras ugut bukan sahaja salah di sisi undang-undang, malah hasilnya haram di sisi agama.

     Selain itu, kita perlu mengelakkan daripada melakukan kesalahan yang ditegah oleh undang-undang negara. Contohnya, bapa Amri yang terlibat dalam kegiatan pejudian dan penagihan dadah kerana akhirnya kita akan ditangkap dan dipenjarakan.

       Pengajaran  merupakan kesan perlakuan atau nilai-nilai baik atau tidak yang boleh menjadi tauladan kepada kita atau pembaca.

Kita hendaklah menyayangi ibu dan bapa walaupun mereka telah berpisah kerana tanpa mereka, kita tidak akan lahir ke dunia.

Kita perlu tabah menghadapi pelbagai dugaan untuk mencapai kemenangan dalam sesuatu pertandingan.

Sebagai seorang pelajar kita haruslah rajin membaca dan mengulang kaji pelajaran.


       Pengajaran  merupakan kesan perlakuan atau nilai-nilai baik atau tidak yang boleh menjadi tauladan kepada kita atau pembaca.

Kita hendaklah menghormati golongan yang lebih tua daripada kita
Contoh: Sukma menghormati ibunya dengan tidak pergi menemui tetamu-tetamu misteri yang berkunjung ke rumahnya apabila dia ditegah oleh ibunya kerana bimbang akan keselamatannya.

Kita tidak harus mudah terpengaruh oleh anasir luar
Contoh: Sukma dan Rafiq mampu menangkis pengaruh pemikiran barat meskipun rakan-rakannya sendiri telah terlibat dengan kumpulan WX2.
Contoh: Ibu bapa hendaklah memberi peluang kepada anak-anak membuat pilihan dalam kehidupan mereka
Contoh: Ibu bapa Jerry seharusnya memberi peluang kepadanya untuk menentukan pilihan hidupnya tetapi mereka berhak untuk memberi panduan dan nasihat.

Seorang sahabat hendaklah mempunyai sikap setiakawan
Contoh: Sukma dan Rafiq sanggup menghadapi bahaya untuk menyelamatkan rakan  baik mereka iaitu Jerry dan Iskandar daripada terus dipengaruhi dengan  pemikiran barat.

Kita hendaklah mempunyai semangat patriotik terhadap tanah air sendiri
Contoh: Rafiq masih kekal dengan budaya dan cara hidup Melayu meskipun dia   dibesarkan di luar negara.

     Kita mestilah bertanggungjawab melaksanakan amanah
      Contoh; Tuan Haji Syaqir  bertanggungjawab melaksanakan tugasnya sebagai pengerusi jawatankuasa di kampungnya.

     Kita hendaklah menunaikan kewajipan sebagai umat Islam
      Contoh: Haji Syaqir dan Sukma tidak culas menunaikan  tanggungjawab mereka   sebagai umat Islam.

Kita hendaklah tabah menghadapi dugaan dan cabaran
Contoh: Nenek dan Aim tabah menghadapi dugaan dengan menjual buah manggis untuk menyara kehidupan mereka berdua, selepas anaknya (ayah Aim) meninggal dunia, ditambah lagi ibu Aim yang lari meninggalkan dia dan Aim.

Rakyat hendaklah sanggup berkorban demi kedaulatan negara
Contoh: Ibu Sukma sanggup berkorban nyawa untuk menyelamatkan golongan muda daripada terus terjerumus dalam pemikiran barat yang menggugat keamanan negara.



Nota ini disediakan untuk membantu pelajar tingkatan tiga  SMKA Sultan Azlan Shah menjawab soalan novel dalam peperiksaan SPM 2013. Namun, anda perlu bijak untuk menghurai setiap aspek dalam kajian komsas  dengan mengaitkan isi, huraian dan contoh peristiwa yang terdapat dalam novel yang anda kaji di tingkatan satu, dua,  dan tiga. Bahkan juga, anda perlu membuat latihan yang kerap dan menggunakan nota yang diberikan di atas semasa menjawab soalan. Sebagai tambahan, pelajar boleh menggunakan bahan sampingan seperti buku rujukan lain untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman terhadap novel yang telah anda kaji.

Disediakan oleh,
.....................................................
(MOHD RAMSUL B. ABD. RAHIMAN)
Guru Mata Pelajaran Bahasa Melayu,
Ketua Panitia Bahasa Melayu,
SMKA Sultan Azlan Shah, Bota, Perak.

8 ulasan: