SELAMAT DATANG KE CIKGUMOHDRAMSUL. BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

TINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA ANDA KERANA ANDA MAMPU MEMPERKASAKAN BAHASA DAN BANGSA

SELAMAT MENGUNJUNGI BLOG INI YANG DIWUJUDKAN SEPANJANG SAYA MENGAJAR DI SMKASAS (PMR) SELAMA 12 TAHUN DAN KINI SETELAH LAMA TIDAK AKTIF KERANA SAYA BERTUGAS DI PPD PERAK TENGAH SAYA BERUSAHA MENGAKTIFKAN SEMULA BLOG BERKENAAN. KINI BLOG INI KHAS UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG, GELUNG PEPUYU, BOTA UNTUK PEPERIKSAAN PT3 ADA TAHUN 2017. SEMOGA BLOG INI DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK MENGGAPAI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN PT3, INSYAALAH.

Jumaat, 12 Julai 2013

KERJA RUMAH DALAM CUTI- KARANGAN BERPANDU (13 HINGGA 14 JULAI 2013)





         Darsawarsa kini, masyarakat sering memperkatakan masalah vandalisme dalam kalangan remaja. Terdapat beberapa faktor menyebabkan vandalisme berlaku.
        Salah satu faktor  berlakunya vandalisme ialah pengaruh rakan sebaya. Hal ini kerana rakan sebaya  mudah mempengaruhi remaja contohnya menconteng dinding dan merosakkan telefon awam. Sabda Rasulullah, jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan mendapat wangiannya tetapi jika kita berkawan dengan tukang besi kita akan mendapat percikan kotoran situkang besi berkenaan.
Selain itu,  kurangnya kesedaran sivik atau agama merupakan punca gejala sosial tersebut berlaku. Justeru, ibu bapa perlu menanam ilmu keagamaan di peringkat kanak-kanak kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Bahkan juga, kurangnya pemantauan ibu bapa terhadap perlakuan anak-anak menyebabkan masalah sosial ini membarah dalam kalangan masyarakat. Mencegah lebih baik daripada mengubati.
Akhirnya, penguatkuasaan dan hukuman yang ringan terhadap pesalah vandalisme  menyebabkan masalah sosial ini berleluasa. Justeru,  semua pihak perlu bekerjasama ibarat aur dengan tebing agar masalah berkenaan dapat dibanteras dengan segera.
Kesimpulanya, remaja, ibu bapa, masyarakat dan pihak berkuasa perlu menangani masalah ini dari berleluasa.
122 patah perkataan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan