SELAMAT DATANG KE CIKGUMOHDRAMSUL. BLOGSPOT. KEHADIRAN ANDA MEMANG DIALU-ALUKAN.

TINGKATKAN PENGUASAAN BAHASA ANDA KERANA ANDA MAMPU MEMPERKASAKAN BAHASA DAN BANGSA

SELAMAT MENGUNJUNGI BLOG INI YANG DIWUJUDKAN SEPANJANG SAYA MENGAJAR DI SMKASAS (PMR) SELAMA 12 TAHUN DAN KINI SETELAH LAMA TIDAK AKTIF KERANA SAYA BERTUGAS DI PPD PERAK TENGAH SAYA BERUSAHA MENGAKTIFKAN SEMULA BLOG BERKENAAN. KINI BLOG INI KHAS UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG, GELUNG PEPUYU, BOTA UNTUK PEPERIKSAAN PT3 ADA TAHUN 2017. SEMOGA BLOG INI DAPAT MEMBANTU ANDA UNTUK MENGGAPAI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN PT3, INSYAALAH.

Sabtu, 10 Mac 2012

BAB 6; PENGGANDAAN


BAB 6   PENGGANDAAN

PERKARA
KETERANGAN
Penggandaan
Penggandaan merupakan salah satu proses pembentukan perkataan yang agak penting dalam bahasa Melayu, iaitu dengan melakukan pengulangan terhadap sesuatu perkataan. Pengulangan ini bertaku sama ada secara menyeluruh atau pada bahagian-bahagian tertentu sahaja. Dalam bahasa Melayu proses penggandaan terbahagi kepada empat jenis, iaitu:
(a)    Penggandaan seluruh                       (c)   Penggandaan berima
(b)    Penggandaan separa                          (d)   Penggandaan berimbuhan
6.1
Penggandaan
Seluruh
Penggandaan seluruh kata ialah proses mengulang seluruh perkatAln yang disertai tanda sempang. Perkataan yang terbentuk membawa dua maksud, iaitu maksud tunggal dan maksud jamak.
Contoh
tunggal                     kupu-kupu, anai-anai, labi-labi, kisi-kisi
         jamak                    budak-budak, cantik-cantik, tebal-tebal

    Peringatan:
    Penanda jamak boleh digunakan bagi kata ganda bermaksud tunggal tetapi  
    tidak boleh digunakan bagi kata ganda bermaksud jamak.
    Contoh:
  semua kupu-kupu                                                  (betul)
  semua budak-budak                                              (salah)
  semua budak atau budak-budak                          (betul)
  kebanyakannya cantik-cantik                             (salah)
         kebanyakannya cantik atau cantik-cantik                (Betul )



     Cara untuk menentukan sama ada kata ganda tersebut jamak atau tidak     
     adalah dengan melakukan pengguguran kepada kata ganda  berkenaan.
     Sekiranya selepas proses pengguguran salah satu kata tersebut dilakukan dan
     perkataan tersebut boleh berdiri sendiri maka  maka kata tersebut merupakan
     kata jamak.
     Sebaliknya, apabila perkataan yang digugurkan menyebabkan kata ganda
     tersebut tidak boleh berdiri sendiri, maka kata ganda tersebut bermaksud
     tunggal atau satu.
     Contoh:-

Kata ganda
Selepas pengguguran
Bukti
kupu-kupu
kupu ( tidak boleh berdiri sendiri)
Kata Ganda Tunggal
budak-budak
budak (boleh berdiri sendiri)
Kata Ganda Jamak
cantik-cantik
cantik ( boleh berdiri sendiri)
Kata Ganda Jamak
kura-kura
kura  ( tidak boleh berdiri sendiri)
Kata Ganda Tunggal


6.2
Penggandaan Separa
Penggandaan separa merupakan proses penggandaan yang mengalami pemendekan dan melibatkan pengulangan suku kata pertama kata dasar. Penggandaan separa juga membawa maksud tunggal dan jamak.
Contoh
kekabu (asalnya kabu-kabu – bermaksud tunggal)
kekuda (asalnya kuda-kuda bermaksud tunggal)
dedaun (asalnya daun - daun bermaksud jamak)
lelaki  (asalnya laki-laki - bermaksud tunggal)
Peringatan:  Penanda jamak tidak boleh digunakan bagi kata ganda separa yang bermaksud jamak.
Tanda sempang tidak perlu digunakan bagi kata ganda separa walaupun bermaksud jamak.


PERKARA
KETERANGAN
6.3
Penggandaan
Berirama
Penggandaan berirama merupakan proses penggandaan yang mengalami perubahan bunyi yang diasaskan pada kata asal yang digunakan. Umumnya kata ganda yang terhasil membawa maksud jamak. Oleh itu, penanda jamak tidak boleh digunakan bersama dengan kata ganda yang terhasil.
Contoh
batu-batan, gunung-ganang, kusut-masai, bengkang-bengkok, licin-licau, rumput­rampai, simpang-siur, gundah-gulana, anak-pinak, cucu-cicit

Betul
Salah
semua batu/batu-batuan
semua batu-batan
pelbagai simpang/simpang-siur
pelbagai simpang-siur
banyak rumput/rumput-rumpai
banyak rumput-rampai
Salah satu daripada perkataan yang mengalami penggandaan berima tidak boleh digunakan secara berasingan untuk berfungsi sebagai kata bebas. 
                                                             
6.4
Pengandaan Menyaling

Penggandaan menyaling merupakan penggandaan yang mengalami pengulangan  disertai awalan meN- pada salah satu bahagian daripada perkataan tersebut. Tanda sempang perlu digunakan bagi membentuk penggandaan menyaling. Penanda jamak tidak boleh digunakan bersama dengan kata ganda tersebut yang membawa maksud jamak.
Contoh
bantu-membantu, totong-menolong, bisik-membisik, sayang-menyayang

Betul
Salah
saling-membantu
saling- menghormati
saling bantu-membantu
saling hormat- menghormati
Peringatan:
Saling  bermaksud berbalas-balas oleh sebab itu setelah saling tidak boleh diikuti kata ganda saling.

6.4
Pengimbuhan Kata Ganda
Kata ganda yang terhasil baik kata ganda seluruh, kata ganda separa mahupun kata ganda berima boleh menerima imbuhan sama ada awalan, akhiran, ataupun apitan. Namun tanda sempang sebagai penanda kata ganda tetap dikekalkan kecuali bagi kata ganda separa yang sememangnya tidak bersempang
Contoh

Awalan
Akhiran
Apitan
berbatu-bata
menarik-narik
ditumbuk-tumbuk
bantu-membantu
api-apikan
kacau- bilaukan
bau-bauan
tolak-tolakan

menggagung-agungkan
mengkucar-kacirkan
diporak-perandakan
keanak-anakan

Peringatan:
Para pelajar perlu berhati-hati dalam membezakan kata ganda dengan kata maimuk kerana kedua-duanya terbentuk daripada dua proses yang berbeza, iaitu melalui pemajmukan dan
penggandaan. Oleh itu, tanda sempang  digunakan bagi kata majmuk.

Contoh:-
Kata Ganda
Kata Majmuk
budak-budak
gundah-gulana
kusut-masai
ibu bapa
rumah tangga
kipas angin





LATIHAN PENGUKUHAN
A.  Lengkapkan ayat-ayat yang berikutnya dengan memilih jawapan yang paling sesuai

1.  Lantai rumahnya                           akibat
     ketumpahan minyak masak
     A   licau-lincin             C   punah ranah
     B  lekak-lekuk             D   licin-lincau

2.  Pak Sani bekerja                     untuk menyara
     kehidupan ahli keluarganya.
     A  mati-mati                C   mati-matian
     B  habis-habisan         D   betul-betul


3.  Kapal terbang itu                          di udara
     kira-kira sejam sebelum mendarat di
     lapangan terbang.
     A  berkepul-kepul         C  berputar-putar
     B  berpusing-pusing      D berlegar-legar

4.   Mulut dukun itu                              ketika
      dia mencuba merawat pesakitnya itu.
      A  kusut-masai               C  gerak-geri
      B  kumat-kamit              D  karut-marut

5.   Dalam                                   Encik Zali telah
      membeli sebuah rumah di Kota Damansara.
      A  sunyi-sunyi               C  kelip-kelip
      B  diam-diam                 D kacau-bilau


6.    Mereka mandi dan                   di tepi pantai
       itu.
       A  berkejar-kejaran   C  mengejar-ngejar
       B  saling berkejar-kejaran
       D  saling kejar-mengejar 
     


B.   Ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu      mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1    Lagu  'Negaraku'  masih  terngiang-ngiang  di  telinganya  walaupun  sudah  sedekad  dia
                                                         A                                            B
      mengadu nasib di  perantauan negara-negara atas angin. Tiada kesalahan.
                  C                                                                                    D

2    Pelbagai wangian dipamerkan di pameran itu dengan harga yang agak mampu dimiliki oleh
          A                                                                                                           B
      kebanyakan penduduk-penduduk di negara ini. Tiada kesalahan.
                                         C                                                D

3    Laki-laki yang berambut perang-perang itu ialah sepupu saya yang baru berumah tangga
          A                                          B                                                                         C
      dengan seorang gadis tempatan.  Tiada kesalahan.
                                                                    D

4    Sikap suka saling tuduh- menuduh dalam kalangan masyarakat maimuk di negara ini akan
                                            A                                                       B
      menyebabkan negara kita menjadi porak-peranda. Tiada kesalahan.
                                                                       C                       D

5    Semua kanak-kanak yang menyertai pertandingan kanak-kanak sihat diraikan oleh
                         A
      pihak penganjur dalam suatu majlis yang berwarna-warni. Tiada kesalahan
                                    B                                         C                          D



6    Kebanyakan ibu bapa sering mengabaikan tugas terhadap keluarga kerana terlalu mengejar
                  A                                                                   B                                                  C
      kemewahan. Tiada kesalahan
                                 D

C.   Bahagian bergaris dalam ayat-ayat di bawah mungkin betul dan mungkin salah. Tandakan sama ada A, B, atau C, jika ayat itu      mengandungi kesalahan dan tandakan D jika tiada kesalahan.
1   Sepanjang hari adik asyik merengek
     merengek kerana tidak begitu sihat.
     A  asyik rengek-rengek
     B  rengek-merengek asyik
     C  asyik merengek-rengek
     D  asyik merengek-merengek


3   Mereka nyaris dilanggar kereta ketika melintas jalan raga yang sibuk itu.
A  nyaris-nyarisan
B  bernyaris-nyaris
C  nyaris-nyaris
    D nyaris

4   Kejadian buruk yang berlaku itu tidak kena-
     kena dengan diri saya.
     A  berlaku itu tidak kena-mengena
     B  berlakukan itu tidak kena-mengena
     C  berlaku itu tidak mengena-kena
     D  berlaku itu tidak kena-kena
2 Sikap saling bertolong-tolong, dalam kalangan penduduk kampung itu barus kita contohi.
A  saling bertolong-tolongan
B  bertolongan-tolongan
C  saling menolong
      D saling bertolong-tolong

5  Ceramah yang berapi-api itu
    mendapat sambutan yang sungguh
      menggalakkan.
A  mengapi-api      C   berapi-berapi
     B  api-berapi        D  berapi-api

6  Pelbagai kemudahan asas disediakan
    oleh kerajaan bagi memajukan negara
    ini.
     A Pelbagai mudah-mudahan asas
    B Berbagai kemudahan-kemudahan   
       asas
     C Pelbagai-bagai kemudahan asas
     D Pelbagai kemudahan asas

D.  Pilih ayat-ayat yang betul

1  I   Kerajaan bercadang untuk menguat   
        kuasakan akta tersebut.
   II   Terdapat banyak pokok api-api di pinggir
        kampung itu.
  III  Kanak-kanak di tadika itu comel­comel
        belaka.
   IV  Lelaki-lelaki itu berbincang sejak petang
        tadi lagi.
      A   III sahaja
      B   I, 11 dan IV sahaja
      C   I, II dan IV sahaja
      D  I, II, III dan IV

2  I  Kekisi-kekisi tingkap itu akan
      dipasang pada petang ini.
    II   Kekuda-kekuda di kawasan perumahan itu
          sudah siap dipasang.
  III Semua dedaun di halaman rumahnya
          disapu pada setiap hari.
   IV   Semua pemuda-pemudi kampung itu
         berpelajaran tinggi.
A   III sahaja
     B  I dan II sahaja
C   I, II dan III sahaja
     D  I, II, III dan IV

3  I   Belajarlah bersungguh-sungguh agar-
        agar kamu dapat hidup senang kelak.
   II  Kedua orang budak itu didapati 
       meniru semasa ujian itu dijalankan.
    III Beberapa ekor anai-anai didapati mati
        akibat termakan racun itu.
  IV Segelintir pemuda-pemuda
      kampung itu terlibat dengan aktiviti
        gotong-royong.
A  III sahaja
B  I dan III sahaja
C  II dan IV sahaja
      D II, III dan IV sahaja
4  I   Ahli gusti itu comel-comel belaka.
    II  Lantai itu semakin reput kerana dimakan
        anai-anai.
   III  Penunggang motosikal itu kadang‑kadang
        langgar oleh lori balak.
   IV  Siapa-siapa pun boleh menghadiri pesta itu.
A   I dan VI sahaja
     B  II dan III sahaja
C   II dan IV sahaja
     D  II, III dan IV sahaja


5   I  Ayah membina sebuah para untuk   
        membolehkan kami menyimpan kasut.
   II Sikap saling hormat-menghormat perlu
       kita pupuk dalam kalangan generasi muda.
  III Budak di kampung itu sihat-sihat
      belaka.
  IV Emak membelikan adik sebuah anak-
      anak sempena hari lahirnya yang
       pertama.
A  I dan III sahaja
B  II dan III sahaja
C  III dan IV sahaja
       D I, II dan IV sahaja

6   I Walaupun sudah beranak-berpinak,
        perangainya masih seperti kebudak-
        budakan.
II Fikirlah masak-masak sebelum
    tindakan diambil terhadapnya.
   III  Mudah-mudah kamu akan beroleh
        kejayaan kelak.
   IV Emak memotong daging itu nipis
       sebelum memasaknya.
A  II sahaja
B  I dan II sahaja
C  III dan IV sahaja
       D I, II, III dan IV


7   I  Dedaun kering di halaman rumah
        disapu oleh emak.
    II   Jangan berdiri di bawah reranting
         yang condong itu.
   III  Bantat itu diperbuat daripada
        kekabu.
    IV   Para pelajar lelaki-lelaki dibenarkan
          menyertai pertandingan itu
A  I dan II sahaja
B  I dan III sahaja
C  II, III dan IV sahaja
       D I, II, III, dan IV
8   I  Badan budak itu calar-balar kerana
          dipukul oleh pembantu rumah.
II Ramli dan Rahman dimarahi oleh ibunya
          kerana bertolak-tolak di tepi pintu.
III Mulut       bomoh    itu   kumat-kamit
semasa menjampi air itu.
IV Perigi itu sudah sunyi-sepi
kemarau    yang    berlaku
yang lalu.
 A    I dan II sahaja
      B    I, II dan III sahaja
 C    I, III dan IV sahaja
      D    II, III, dan IV sahaja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan